Citat:
Ursprungligen postat av Nattskenet
Citat:
Ursprungligen postat av Hazzeman
Det där med att ha en server som aktivt köper biljetter och sedan skickar ut biljetter till ett konto borde ju funka ganska bra, jag har dålig koll på vad biljetter kostar, då jag inte bor i sthlm men vad säger lagen om detta? Tänkte som projekt till C-uppsatsen, Man skulle ju tjäna ihop det på en helg i sthlm då en tur kostar väl typ 20-25kr? men hur många biljetter behövs det för att klara ett dygn i innerstan och vad kostar ett månads kort?
Problemet är att det finns ett tak för hur mycket betaltjänster man får köpa per månad, tror det ligger runt 300 kr. En biljett kostar 36 kr för en (1) zon vilket innebär att varje telefon kan köpa 8 biljetter. Således behövs det 3 telefoner per dag vilket blir totalt 93 telefoner för att kunna utföra projektet.Problemet är att det finns ett tak för hur mycket betaltjänster man får köpa per månad, tror det ligger runt 300 kr. En biljett kostar 36 kr för en (1) zon vilket innebär att varje telefon kan köpa 8 biljetter. Således behövs det 3 telefoner per dag vilket blir totalt 93 telefoner för att kunna utföra projektet.
För att ändå svara på Hazzemans fråga så skulle ett heltäckande system med giltiga sms-biljetter kosta 864 kr per dag. Då räknar jag med att man köper biljetter som är giltiga i alla zoner (ABC) och som då också gäller 2 timmar, kostar 72 kr. 315 360 kr per år minst - antar att man måste ha ett något överlappande system så man inte får en biljett som går ut om bara ett par minuter.
Största problematiken är väl att SL kommer att se igenom detta direkt och begränsa hur sms-biljetterna används. En person kan således inte blippa en sms-biljettkod i Solna samtidigt som nån gör det vid Slussen.