2009-11-10, 20:52
Medlem
NBGs avatar
Pga en allvarlig olycka för ca ett år sedan så har jag inte kommit igång med löpträning förrän nu de senaste dagarna.

Innan olyckan så hade jag ritkigt bra kondition. Milen låg på runt 35 minuter och jag hade aldrig några problem. Nu har jag varit ute och sprungit 2 gånger de senaste 4 dagarna och har upplevt enorma problem med andningen. Den blir väldigt ansträngd och efteråt gör det riktigt ont att andas och är irriterat i luftrören. Det är precis som att jag hyperventilerar lite t.o.m.

Jag har fått avbryta löprundan båda gångerna. Har någon varit med om något liknande innan? Eller har någon en idé om varför det blir såhär?

Jag känner kanske att jag har gått in för hårt och hållt ett för högt tempo för min nuvarande form.. men det borde ju inte göra så att jag i princip inte får luft till slut.
Citera
2009-11-10, 21:43
Medlem
ogwards avatar
Du säger ju sj att du var med om en "allvarlig" olycka, det är det som är problemet tror jag, och du bör uppsöka en läkare.
Om du inte sprungit på ett bra tag så har du ju säkert tappat mycket av din kondis, skynda långsamt.
Citera
2009-11-10, 21:46
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Nbg

Bättre att ställa frågan till läkare. Helt omöjligt att säga varför du känner som du gör.

(Mod kanske kunde flytta tråden till medicin)
Citera
2009-11-19, 16:09
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Min erfarenhet är att luftrören blir känsligare efter träningsuppehåll, att de lätt känns irriterade. Det är ju inte så konstigt om man omsätter luft i en takt man inte är van vid. Likaså är det min erfarenhet att de blir känsligare för kyla/kall luft. Lösningen har varit enkel: träning en dag med måttlig intensitet i början, sedan uppehåll två dagar för återhämtning. Sedan ökar man intensitet och frekvens succesivt.

Ditt hjärta har naturligtvis förlorat i kapacitet om du varit konvalescent en längre period, ådernätet som försörjer de perifera delarna av kroppen med blod har tillbakabildats. Detta med följd att du får andas i ännu högre takt.

Men, detta är min erfarenhet och lite allmängods till fakta. Om det i ditt fall är mer medicinskt komplicerat av någon anledning, kan jag förstås inte veta.
Citera
2009-11-19, 16:18
Medlem
BePositives avatar
Skador och rehabträning -> Medicin

/MOD
Citera
2009-11-19, 18:32
Medlem
Heller78s avatar
Du kanske måste springa in dig under några veckor. Sen kan det förvisso vara andra saker som ansträngningsastma eller relaterat till din icke specificerade olycka men först borde du utvärdera dig själv lite mer. Två rundor är lite klent att teoretisera kring, särkskild sen du varit inaktiv en längre tid. Sven-Gustafs förslag låter väl alldeles utmärkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in