Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2004-01-24, 05:38
Bannlyst
Han körde ihjäl sig ikväll

Citat:
Helmut Newton död i bilolycka
En av den svartvita modefotografins största har avlidit. 83-årige Helmut Newton omkom på lördagskvällen i en singelolycka i sin Caddilac utanför ett av lyxhotell i Los Angeles.

Helmut Newton lärde sig fotografi hos en mode- och porträttfotograf i Berlin på 1930-talet. När Newton fått nog av nazisternas stöveltramp, flydde han år 1938 till Singapore och bosatte sig två år senare i Australien. Efter andra världskriget återvände han till Europa och bosatte sig då i Monte Carlo.

Newton var en framstående modefotograf som publicerades i bland annat Elle och Vogue.
Utanför modevärlden uppmärksammades han främst för sina svart-vita aktfotografier.

Så sent som i oktober 2003 donerade Newton över 1 000 av sina bilder till ett nytt galleri i Berlin. Han sa sig då vara stolt över att kunna visa sina verk i den gamla hemorten.

Förbundskansler Gerhard Schröder kallade det en viktig försoningsgest.

Klippt från www.sr.se
Citera
2004-01-25, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Han körde ihjäl sig ikväll

Ja, jag läste det alldeles nyss på en av våra större skvallertidningars hemsidor :-(

Känns knäckande, gubben var gammal som gatan, hade varit på sjukhus i perioder - också dör han, i en bilolycka?! Jag menar... hade jag inte lite mer skam i kroppen så hade jag tänkt "det finns 200 projektledare inom reality-TV men Han däruppe väljer att sätta Helmut i den där bilen" ....

Jag såg en av Newtons sista utställningar på Maison de la photographie, klart klurig gubbe det där

peace
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in