• 1
  • 2
2009-11-19, 15:04
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
För att du ska stimulera muskeltillväxt så bör belastningen vara tillräcklig för omkr max 10 reps, annars blir det istället uthållighetsträning, och för det krävs inte större muskelmassa. Fjällvandringen kommer ge dig uthålligare soleus, än 10 repsarna, men sämre hypertrofi.

När man snackar långsamma fibrer så kan man nästan utesluta hypertrofidelen, och bara tänka styrka eller uthållighet.
För de snabba muskelfibrerna så är det nästan bara styrka och hypertrofi, man kan fokusera på eftersom uthållighetsdelen är mer mjölksyrabaserad.

Tack för givande svar, som alltid! Jag har läst massvis med gånger om folk som har problem med hypertrofin i vaderna, där det finns de som säger att de fått muskeltillväxt på höreps, med högreps menar jag från 15 och uppåt.
Citera
2009-11-19, 17:17
Medlem
pezrulezhaakons avatar
AldoRaine

Om de kan påvisa en betydande ökning av massan med högrepsträning för soleus, är jag tveksam till. Det är lätt att blanda in känslan, pumpen och gastrocnemius, att tro att det är soleus som ökat. Hur vet de det??
Citera
2009-11-19, 17:42
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Om de kan påvisa en betydande ökning av massan med högrepsträning för soleus, är jag tveksam till. Det är lätt att blanda in känslan, pumpen och gastrocnemius, att tro att det är soleus som ökat. Hur vet de det??

Bra fråga, jag har inte ifrågasatt det. Men nu vet jag bättre, så det blir till att ställa dom till svars nästa gång det är på tapeten
Citera
2009-11-20, 11:13
Medlem
Slackoffs avatar
Finns det verkligen vetenskapliga bevis för att vaderna ökar på grund av direkt träning överhuvud taget?
Mina vader ökar i samma takt som resten av kroppen fast jag nästa aldrig tränar dem.
Min hypotes;högre kroppsvikt=större vadmuskulatur.
Citera
2009-11-20, 13:02
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Finns det verkligen vetenskapliga bevis för att vaderna ökar på grund av direkt träning överhuvud taget?
Mina vader ökar i samma takt som resten av kroppen fast jag nästa aldrig tränar dem.
Min hypotes;högre kroppsvikt=större vadmuskulatur.

Varför skulle inte gastronemius växa och bli större med rätt sorts träning som alla andra muskler?
Du ligger på ett kaloriöverskott och har en liten fettsamling i vaderna med andra ord. Tur för dig, jag skulle gärna vilja ha fläskigare vader.
Senast redigerad av AldoRaine 2009-11-20 kl. 13:06.
Citera
2009-11-20, 13:04
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Slackoff

Då kanske dina lårmuskler rinner ner och lägger sig på vaderna, eller?

Man måste ju tänka på den fettfria muskelmassan. Vadmusklerna är ändå inte så lätt att bygga volym på eftersom muskelbuken är förhållandevis liten. Om styrkan och omfånget ökar på vaden och inte underhudsfettet, så är det musklerna som ökat i volym.
Citera
2009-11-20, 18:36
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Då kanske dina lårmuskler rinner ner och lägger sig på vaderna, eller?

Man måste ju tänka på den fettfria muskelmassan. Vadmusklerna är ändå inte så lätt att bygga volym på eftersom muskelbuken är förhållandevis liten. Om styrkan och omfånget ökar på vaden och inte underhudsfettet, så är det musklerna som ökat i volym.
Man använder dem när man går.
Jag går mycket fast med mera vikt=mer muskler i vaderna.
(Jag har faktiskt minskat i fett medan jag gick upp i vikt så det så.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in