Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-11-19, 15:08
Medlem
Jag har bestämt mig för att inhandla ett "målar-startkit" till min flickvän när hon fyller. Hon har tidigare målat en del och gått nån kurs etc. Vet att hon tidigare målat mest med blyerts men i kursen målade de även med färg (gissar på att det var olja).

Jag vill inte fråga henne om detta, då hon direkt skulle fatta att det är i presentsyfte jag frågar. Så har ni några tips på vad man ska köpa? Clas Ohlson har ett staffli för 199, sen e resten nonsens för mig. Färg, duk etc etc vad behövs?

Supertacksam för hjälp!
Citera
2009-11-20, 17:13
Medlem
Clay Allisons avatar
Grundtipset är att passa sig för Clas Ohlson i konstnärsmaterialfrågor, i alla fall konstnärsfärg, penslar etc.

Vet inte om du bor i en stad med en affär som säljer konstnärsfärger, men de säljer ofta nybörjarkit med färger, penslar, målarmedium mm. De kan gå på en del pengar.

Enligt mig räcker det med:

En tub vitt (gärna lite större tub än de övriga färgerna - det går oftast åt mer vitt.)
En tub smaragdgrönt
En tub neapelgult
En tub ultramarinblått
En tub alizarin crimson (även kallad krapplack (rött))
En tub guldockra
En tub mörkockra
En tub bränd umbra
En tub svart kanske.

Dessa färger ska vara av studietyp, till skillnad från konstnärskvalité.

Sex penslar av olika storlek. Två med en halv cm bredd, två med 1,5cm bredd och två med 3cm bredd.

Rå linolja
Terpentin

En palettkniv.

Som palett kan man använda engångstallrikar etc, eller hellre att man offrar en stor flat tallrik. Eller en kakelplatta.

En färdiguppspänd duk i ett lämpligt format.

Staffli är lite överkurs. De billiga är för kassa, och de bra är för dyra.

Ett annat alternativ är att satsa på akrylfärger i stället. Då slipper du köpa terpentin, linolja och ni slipper ha lösningsmedellukt i bostaden, om det är där hon ska måla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in