2020-02-01, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrprint
Fick ett packet Oxascand 10mg 25st tabletter utskrivna mot ångest i september förra året. bara tagit vid behov när den blir för stark så den är slut nu i januari. Bad om nytt recept men hälsocentralen vill inte skriva ut mer och lergigan fungerar inte alls.. Oxascand tog bort min ångest efter ca 20 min och sedan för resten av dagen. fungerade skit bra och kände inga andra biverkningar som trötthet eller liknande. En bekant har Stesolid 5mg tabletter kvar som jag kunde få om jag ville men efter vad jag läst runt här så värkar det vara mkt starkare grejer? vill bara ha bort min ångest och inte inte känna mig "full" eller liknande :P Har aldrig tagit droger och kommer alldrig göra det :P
Vad kan man förvänta sig av en tablett Stesolid 5mg? om man aldrig tagit liknande förut?
Mvh
Du tar droger. Bara för att det är lagligt tror du inte det räknas som droger?
Citera
2020-02-01, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vke
Du tar droger. Bara för att det är lagligt tror du inte det räknas som droger?
Okej, fel av mig då. Vill inte ta något som gör mer effekt än att ta bort min ångest då..
Nån som kan svaret på min fråga?
Citera
2020-02-01, 18:35
Medlem
Citat:
Okej, fel av mig då. Vill inte ta något som gör mer effekt än att ta bort min ångest då..
KBT i grupp har hjälpt mig i perioder.
Hitta en hobby eller en gemenskap.
Skriv ned saker du gillar med dig själv.
Lösningen finns inte i piller dessvärre, skriver utifrån egen erfarenhet.
Citera
2020-02-01, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vke
KBT i grupp har hjälpt mig i perioder.
Hitta en hobby eller en gemenskap.
Skriv ned saker du gillar med dig själv.
Lösningen finns inte i piller dessvärre, skriver utifrån egen erfarenhet.
Står i kö för samtal.
Varit för sjuk denna sommaren i en kronisk sjukdom jag nyss fått för för att utföra min hobby (inte hittat en medicin som fungerar ännu)
Skriva ner saker ska jag prova
Har du tagit Stesolid?
Kommer ångesten bara försvinna som med oxascand eller kan man bli groggy eller något mer?
tanken är bara vid behov tills jag får prata och känner mig bättre
Senast redigerad av mrprint 2020-02-01 kl. 19:11.
Citera
2020-02-01, 19:07
Medlem
Citat:

Som med all medicin finns det effekt och ev biverkningar. Tro inte på all skräckpropaganda från folk som anser att farmakologi inom psykatri inte bör existera.

Däremot skall man naturligtvis inte ta mer än man känner att man absolut behöver. Och akta sig för att bli beroende om det finns alternativ.

5 mg Diazepam/Stesolid är inte särskilt mycket - men vill du vara försiktig och känna efter är tabletterna enkla att bryta av. Så tar du en halv till att börja med kan du alltid öka efter hand om du inte känner något.

(2 mg är de absolut lägsta styrkan på Stesolidtabletter, så lägre än så är ingen ide att ens prova med.)
Citera
2020-02-05, 20:57
Medlem
b808s avatar
Vilken föstados hade ni valt för en tjej, fem eller tio milligram?
Ångestdämpande syfte.
Citera
2020-02-06, 00:41
Medlem
Du kan ta 5mg direkt utan att bli groggy. De flesta behöver runt 20mg minst för att börja känna av ett rus.

Tog själv 10mg imorse och det gjorde endast så jag kunde slappna av lite.

Edit:
(Och då har jag ingen tolerans mot diazepam/stesolid.)

Tagit de 2-3ggr för längesen. Var mer försiktig om du kommer över Alprazolam då den är svår att hantera i början. Iktorivil kan också vara lite lömsk men inte i närheten av Alpeazolam. 0,5 mg för mycket och det kan bli minnesluckor och väldigt konstiga beteenden.
Senast redigerad av Nemmirc 2020-02-06 kl. 00:45.
Citera
2020-02-06, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b808
Ångestdämpande syfte.

Det logiska är väl att börja med den mindre dosen (5 mg) och känna efter om man får effekt.

Vänta någon timme och om du ej känner något ta i så fall ytterligare 5 mg.

Börjar man med den högre dosen vet man ju inte om den lägre hade fungerat. Alltid lättare att gå upp försiktigt.

Är det första gången kan du till och med bryta av en tablett och prova med 2,5 mg initialt. Funkar det med lägre doser är det ju bara bra.

Man kan som sagt alltid trappa upp lite om det behövs. Även om man kanske nästan aldrig skall ta mer än ca 10-15 mg per dygn i början - och då bara vid enstaka tillfällen vid stort akut behov.

Minsta effektiva dos bör hittas. Du vill inte bli beroende av mer än nödvändigt för att lindra ångesten.
Senast redigerad av dressedtokill69 2020-02-06 kl. 11:01.
Citera
2020-02-07, 16:40
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ångestdämpande syfte.

5 mg. Är du inte nöjd med effekten efter en timme så ta 5 mg till
Citera
2020-02-12, 19:27
Medlem
b808s avatar
Min tolerans verkar aldrig gå ned. Stått på Stesolid i ungefär tio år, kanske en hundraburk per 9-10 månader. Aldrig dagligen, långa uppehåll (veckor, månader). Tar oftast 10-35mg, snitt kanske 20mg, mot ångest då.

Har varit utan i en och en halv månad, tog 40mg, utan igen i en månad.
Citera
2020-02-20, 08:37
Medlem
MrRainess avatar
Citat:
Min tolerans verkar aldrig gå ned. Stått på Stesolid i ungefär tio år, kanske en hundraburk per 9-10 månader. Aldrig dagligen, långa uppehåll (veckor, månader). Tar oftast 10-35mg, snitt kanske 20mg, mot ångest då.

Har varit utan i en och en halv månad, tog 40mg, utan igen i en månad.

Nä det tar aslång tid innan den går ned pga den långa halveringdtiden.
Citera
2020-02-22, 19:29
Medlem
Flusons avatar
Någon som har erfarenheter med de indiska babyblue diazepam 10 mg?

När jag hör indisk benso så tänker jag direkt "verkningslösa skit kopior!!".. Mina erfarenheter är att med indiska läkemedel så tar man en chansning, oavsett om de kommer blistrade eller lösa. Läkemedelsförfalskning är väl big biz i Indien, där skit kopior på läkemedel likt förbannat hamnar på sjukhusen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in