• 1
  • 2
2009-11-24, 14:18
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keyboardcowboy
Men så jag behöver inte köra helkroppspass i början?

Mest det jag var nyfiken på´. så länge jag va färsk så vet inte riktigt hur man börjar..

De kan alltså börja på mitt schema fast lättare då såklarT?
Helkroppspass 2ggr i veckan 1övning 3set*10-12reps i 2-4 veckor skulle jag börja med iaf, men vi är ju alla olika.
Citera
2009-11-24, 14:30
Medlem
keyboardcowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Helkroppspass 2ggr i veckan 1övning 3set*10-12reps i 2-4 veckor skulle jag börja med iaf, men vi är ju alla olika.

det är väl bäst.. men fan tråkigt och då kan ju inte jag med ? :P

vad kör man på ett helkroppspass då?
Citera
2009-11-24, 14:34
Medlem
Dreass avatar
Citat:

Marklyft, bänkpress, militärpress, smalbänk och någon benmaskin skulle jag kört, benböj passar inte för nybörjare, vilket kanske inte mark heller gör.

Eller så får de köra efter ditt schema tills de lär sig tekniken i de övningar jag nämnt.
Citera
2009-11-24, 16:40
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thomaspunkt
Bryt ner dom psykiskt först, sen är det bara att göra vad du vill med dom.

Citera
2009-11-24, 16:45
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:

Helkroppspass är absolut inte nödvändigt. Se till att dom små liven lär sig bana in en rörelse så att de får bra kontakt med med den primära muskeln. Lätta vikter, många reps!
Citera
2009-11-24, 16:51
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Helkroppspass är absolut inte nödvändigt. Se till att dom små liven lär sig bana in en rörelse så att de får bra kontakt med med den primära muskeln. Lätta vikter, många reps!
Ja, men då blir det lätt hel eller halvkroppspass, ser ingen större idé att nöta 3-4övningar för varje muskelgrupp för nybörjare. Utan 1-2övningar, några set, många reps.
Citera
2009-11-24, 17:03
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Ja, men då blir det lätt hel eller halvkroppspass, ser ingen större idé att nöta 3-4övningar för varje muskelgrupp för nybörjare. Utan 1-2övningar, några set, många reps.

Det fungerade alldeles utmärkt för mig. Varför är det ingen idé att nöta 3-4 olika övningar? Ska du bana in ett rörelsemönster för bröst räcker det inte med att du bara fokuserar på sneda hantelpressar. Det gäller att hitta tekniken i alla övningar. Tycker man att halv eller helkroppspass känns bäst så kör på det. Det finns nog inget rätt eller fel.
Citera
2009-11-24, 17:06
Medlem
klasklätters avatar
Citat:
Det fungerade alldeles utmärkt för mig. Varför är det ingen idé att nöta 3-4 olika övningar? Ska du bana in ett rörelsemönster för bröst räcker det inte med att du bara fokuserar på sneda hantelpressar. Det gäller att hitta tekniken i alla övningar. Tycker man att halv eller helkroppspass känns bäst så kör på det. Det finns nog inget rätt eller fel.

Poängen är inte att ge musklerna maximal hypertrofi, utan att framförallt vänja leder och muskler vid den belastning som den kommer utsättas för. Testa själv att vara borta från gymmet i en månad och sen komma tillbaka och pumpa biceps like there's no tomorrow. Då kommer du med allra största sannolikhet vara helt förstörd i armböjarna. Förstår du poängen, skynda långsamt.
Citera
2009-11-24, 17:10
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klasklätter
Poängen är inte att ge musklerna maximal hypertrofi, utan att framförallt vänja leder och muskler vid den belastning som den kommer utsättas för. Testa själv att vara borta från gymmet i en månad och sen komma tillbaka och pumpa biceps like there's no tomorrow. Då kommer du med allra största sannolikhet vara helt förstörd i armböjarna. Förstår du poängen, skynda långsamt.

Jag har heller aldrig påstått att poängen är maximal hypertrofi, inte heller att man inte ska skynda långsamt.
Citera
2009-11-24, 17:16
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ser ingen idé för nybörjare att köra bänkpress, hantelpress, Cablecrossen och snedbänk för bröst, det lär ta mer tid än det ger och personen i fråga lär inte återhämta sig speciellt snabbt utan vara handlingsförlamad en längre tid.

Men som sagt, 2-3 veckor, högst 4 snackade jag, ingen livstid. 2ggr i veckan samma muskel.
Citera
2009-11-24, 17:58
Medlem
Citat:
Är erfaren gymmare som ska träna med 2 helt färska noobs mer eller mindre. En har tidigare tränat lite så kanske kan lite och har lite grundmuskel massa. Den andra är helt färsk och är en "supare"

några tips på hur man ska köra med dem färska?

bara köra på som vanligt med min träning? (rätt tungt nu alltså?) köra helkropps pass ? Vad jag förstått ska man börja och köra med helkroppspass till nybörjarem en kanske är fel?

Och hur ska man göra så dem faktiskt lyssnar på mig?, Båda är dem är äldre och äldre brukar ha svårt att ta råd från yngre på träningen även fast man tränat i 7 år mer än dem (någon som känner igen detta?)

tack för hjälpen på förhand!

Se till att dom lär sig alla rörelser rätt innan du slänger på en massa vikter åt dom. Och kolla på Axons träningsskolla och lägg dom på program 1 och sen 2 där typ.

Uppfinn inte hjulet igen If it's better, steal it!
Citera
2009-11-24, 18:36
Medlem
1Sics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thomaspunkt
Bryt ner dom psykiskt först, sen är det bara att göra vad du vill med dom.

Håller med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in