• 2
  • 3
2010-04-08, 13:07
Medlem
Hamsterbolls avatar
Jag har varit med om det två gånger vilket fick mig att sluta gå till folktandvården. Först hade jag ett stort hål på höger nedersida vilket jag inte känt av och därför vägrade laga. Jag var 13-14 år då så när jag uteblev från den inbokade tiden ringde de min mamma och förklarade att jag hade ett hål på vänster översida (!) Jag gick till en privattandläkare istället och det visade sig att det inte fanns ett enda hål!

När jag berättade detta för en vän blev hon orolig och det visade sig att folktandvården försökt lura henne också! Enligt hennes tandläkare hade hon ett hål som behövde lagas, men när hon bad en annan tandläkare kolla så fanns där inget hål alls.
Citera
2011-10-05, 19:06
Medlem
lighten-ups avatar
Bumpar denna tråden.

Läste idag i Aftonbladet om "tandläkarfusket" i Sverige:
http://www.aftonbladet.se/halsa/article13728169.ab

Det står om en tandläkare som borrar i en kvinnas friska tänder.

Någon som annan känner igen sig?
Citera
2011-10-05, 19:11
Öhh, trodde det mest var lagningen som sabbat, men har innan mina tandlagningar aldrig känt några som helst problem i tänderna utan VARJE gång jag blivit "lagad" har det börjat ila och göra ont på precis där de lagat efteråt!

Luktar fan inte kanelbullar här!!!
Citera
2011-10-05, 19:32
Medlem
Tasstasss avatar
Jag har alltid haft lite spretiga och sneda tänder. Vid i stort sett varje tandläkarbesök jag gjorde under de åren man går gratis frågade någon (min mamma när jag var så ung att hon var med, jag själv under tonåren) om jag inte borde ha tandställning. Vi fick alltid svaret nej, för det var inte så illa med mina tänder och dessutom kunde de räta ut sig själva med tiden om jag hade tur. Än idag funderar jag på hur de tänkte då eftersom tänderna på vissa ställen sitter så tätt att de kryper upp lite på varandra.

Vid sista tandläkarbesöket jag var på innan jag fyllde 20 frågade tandläkaren om jag ville ha tandställning. Det skulle såklart kosta en hel del med tanke på min ålder, men han rekommenderade det ändå. Jag blev alldeles ställd men frågade varför han tyckte det och om det kunde bli problem med tänderna i framtiden annars. Hans svar? "Nej, du kommer inte få några problem av det men det är verkligen inte snyggt som det är nu. Har du inte sett hur illa det ser ut?" Precis så sa han, jag kan fortfarande höra det inne i mitt huvud.

Där och då, precis den sekunden, skapade tandläkaren ett stort komplex som jag lever med än idag. Jag döljer alltid mina tänder och vänder bort huvudet när jag skrattar, trots att ganska många personer vid det här laget har berättat att de inte tycker tänderna ser så illa ut. De är lite sneda, men ingen katastrof tydligen. Tyvärr sitter det stenhårt i min hjärna och jag kan inte släppa det.

Under alla dessa år lagade de förresten sammanlagt 20 hål i mina tänder. Sju av hålen lagade de inom ett tidsspann av bara några månader. Kan jag verkligen ha haft så många hål? De gånger jag har varit hos tandläkaren efter att jag fyllde 20 (är 31 nu) har jag haft sammanlagt två hål. Skumt?
Citera
2011-10-05, 19:52
Medlem
Efefiles avatar
Som jag alltid befarat. man kan fan inte lita på nån. Trodde verkligen folktandvården var ärliga och hade stenkoll.
Citera
2011-10-05, 19:54
Medlem
Jag har bytt till privattandläkare som verkar väldigt seriösa. Kräver även att få se röntgen bilder, haha.
Citera
2011-10-05, 19:59
Medlem
Har alltid gått till samma lilla folktandvårdenklinik och har aldrig haft några problem. Vi brukar sitta och beundra bilderna på mina tänder tillsammans och det är självklart att man skulle börja ana ugglor i mossen om dom skulle komma och säga att man har ett hål när man inte haft något hittills.

DOCK så kom dom alltid med en massa ursäkter till varför jag inte kunde få en tandställning när jag var yngre. När jag fyllt 20 fick jag äntligen en tid på folktandvårdens "tandställningsklinik" på stan där dom minsann hade en rad olika behandlingar för min knasiga bett - för en härligt bra peng också.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in