2004-01-29, 01:22
Medlem
Hej undrar hur passkontrollen funkar i usa.
Om nan har blivit utkastad fran usa och inte
far komma tillbaka pa 5 ar vad hander om man
forsoker att aka tillbaka? hur stor ar risken att
man far vanda i tullen?
Citera
2004-01-29, 02:58
Medlem
Nr jag har varit i USA (-02 och -03) s har det gtt till som s att de kikar p ens pass + det grna kortet man ftt fylla i p planet, sedan stller de ngra frgor. Exempelvis: Hur lnge ska du stanna? Var ska du bo? Varfr kommer du hit? Hur mycket pengar har du med dig? Hur frsrjer du dig i hemlandet? och lite annat smtt och gott.

Sedan fr man stmpel i passet, tillbaka ngra papperslappar, ett "enjoy your stay", och man traskar vidare.

De knappar inte in ngot p ngon dator i den kontrollen i alla fall. Men tnkbart r det kanske s att de kollar upp vilka namn som finns med p boardinglistan (rtt ord?) och de knappas in i en dator, om det d r ngot som r "knt sedan tidigare" blir denna person kanske stoppad nr han/hon kommer till kontrollen. Och fr man d inte komma in i landet stts man vl p frsta bsta plan tillbaka.
Citera
2004-01-30, 11:31
Medlem
Det beror nog p om du heter Johan Svensson eller Mahmudda Quaida al-Arafat
Citera
2004-01-30, 19:44
Bannlyst
Ja det skulle jag med vilja veta.
Har haft planer p att ka dit igen snart.
Har varit dr tv ggr ,bgge fre den 11 september 2001.
S jag antar skerhetskontrollen r mera omfattande nu.
En polare som jobbar p ett stort fretag som regelbundet skickar dit folk,pstr i och fr sig att det inte r ngra strre problem om man har "rent mjl i psen".
dock medgav han att r det vldigt brttom s skickar dem aldrig Svenskar med invandrare bakgrund frn lnder som USA klassat som "oskra" typ mellanstern ,fr risken d att bli stoppad och fastna i timslnga kontroller r fr stor.
Citera
2004-02-09, 17:09
Medlem
Hemlige Mrtens avatar
Min polares brorsa fick inte komma till USA fr han fanns i polisens register. Fast jag vet inte ifall han hade tnkt att stanna ett tag de kanske e annorlunda d??
Citera
2004-02-14, 17:27
Bannlyst
r ditt frnamn Osama s kanske dom kallar in dig fr kontroll. Den dr papperskiten man skriver under och skall visa upp vid passkontrollen r ju det ljligaste jag ngonsin har trffat p.
"r du med i en terrororganisation?" "Tnker du beg brott under din vistelse i USA?"
Var dr frra sommaren och det enda som mrktes av var alla gapandes politiker p tv medans gemene man gspade och var ganska trtta p allt.

Dremot KAN det vara svrt fr en person som har en gng tidigare blivit utkastad ur USA att komma tillbaks. Allrahelst om det r p grund av politiska motiv, annat n om du har sprungit nck lngs 4th avenue.
Citera
2004-02-14, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Westling
Det beror nog p om du heter Johan Svensson eller Mahmudda Quaida al-Arafat
det var en snubbe som (i lagens namn) hade bytt namn till Usama Bin Laden p passet o fick resa runt ver hella vrlden utan att nn ens gjorde en skerhetskontroll p han.. stod i GP fr ngra dagar sen..
Citera
Denna trd visas ven p Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f106507

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in