Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-11-30, 02:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Morbideglidaren
Ja det är ju just det med sjukdomsinsikt jag menade, Jag vet ju att jag hade ångest men det jag undrade över va om hon kunde "sända" sådana känslor från andevärlden om hon inte tyckte om det, eller om det var mitt samvete det kom ifrån. Och jag undrade rent allmänt om andar kan påverka ens liv på något sätt. Men tack för ditt svar!

Ja, tror du på andar? Tror du verkligen på andar?

Gör du inte det så är problemet löst!

Jag föreslår att du löser psykologi, finns massa intressant läsning som ger en bild av dessa känslor och upplevelser. Testa lite C.G Jung. Han har en del intressanta infallsvinklar. Människan och hennes symboler är en intressant och populärvetenskaplig introduktion till hans psykologi.

Föreslår honom eftersom han ibland balanserar på gränsen mellan vetenskapen och religion/spöken/telepati etc.

Jag tänkte ofta liknande tankar som du nu ger uttryck för och det hjälpte mig till att finna en tryggare bild av verkligheten.
Citera
2009-11-30, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanielNinoa
Ja, tror du på andar? Tror du verkligen på andar?

Gör du inte det så är problemet löst!

Jag föreslår att du löser psykologi, finns massa intressant läsning som ger en bild av dessa känslor och upplevelser. Testa lite C.G Jung. Han har en del intressanta infallsvinklar. Människan och hennes symboler är en intressant och populärvetenskaplig introduktion till hans psykologi.

Föreslår honom eftersom han ibland balanserar på gränsen mellan vetenskapen och religion/spöken/telepati etc.

Jag tänkte ofta liknande tankar som du nu ger uttryck för och det hjälpte mig till att finna en tryggare bild av verkligheten.

Nej jag vet inte om jag verkligen tror på andar, jag både vill tro och inte vill tro, har inte bestämt mig riktigt. Men jag tror nog mer på vetenskapen faktiskt.
Så du tror det är något positivt?
Citera
2009-11-30, 03:00
Bannlyst
Citat:
Nej jag vet inte om jag verkligen tror på andar, jag både vill tro och inte vill tro, har inte bestämt mig riktigt. Men jag tror nog mer på vetenskapen faktiskt.
Så du tror det är något positivt?

Vad är positivt? Hängde inte med där. Jag vill inte utesluta ett liv efter döden i någon form, men, jag har letat, och jag har funnit bevis som pekar på att alla mina hittills "övernaturliga" upplevelser har kommit från mig själv och/eller andra omständigheter och tillfälligheter. Jag har däremot inte funnit bevis för att det måste ha varit spöken eller liknande.

Och då har jag varit med om en hel del.

Den vanligaste orsaken till att folk lever kvar i sin föreställning och tolkning beror på att de inte vågar undersöka saken närmare, eller så vill de inte göra detta. Emedan den övernaturliga upplevelsen i sig ger upphov till en händelserikare vardag. Dessutom tjänar händelser av denna art som ett slags kvitto på att det existerar ett liv efter döden, vilket inger trygghet, hur läskigt det än är...

Benägenheten att tro på spöken är den samma i grunden som att tro på Gud. Det handlar om att man inte vill dö. Man söker en anledning till att leva.

Och det var inte Jung som sa detta, det är min teori i korthet.
Senast redigerad av DanielNinoa 2009-11-30 kl. 03:02.
Citera
2009-11-30, 03:06
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Det sjuka var att precis när du skrev detta, så slocknade datorn

Men dom kan inte ge en sjukdomar eller liknande?
Som att min mor kanske inte vill att jag röker, så ger hon mig någon sjukdom eller liknande?
Vet att det låter dumt men hoppas på lika seriösa svar som jag fått i tråden.

Du kanske borde göra en tråd i psykologi-forat
Citera
2009-11-30, 04:31
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Inte känslor direkt.. annars hade väl ciggen slocknat om man stod ute
och rökte.. Finns väl massor med saker som en död anhörig kanske
ogillar. Tänk exempelvis att väldigt många nära plötsligt dör och en
kanske inte tycker om att du är med den, en kanske inte tycker om
dina kläder, en tycker inte om att du bor där, en kanske inte tycker om
att det är si eller så då blir det ju väldigt jobbigt..

Men om spöken är energi så borde de kanske kunna ge dålig energi vilket
i så fall förklarar förbannelser eller såna "änglar" som ger otur, samt skyddsänglar.
Men då är det bara att gå på healing eller något så kanske man känner sig
bättre i huvudet.
Citera
2009-11-30, 07:39
Medlem
Citat:
Hejsan, jag har ett par frågor angående andar och deras inverkan på våra liv.

Min mor dog för ett par år sedan och jag undrar om jag tex röker cigaretter och hon inte tycker om det, kan hon ge mig känslor om att det är fel?
Eller tror ni hon kan blanda sig i ytterligare på något vis?

Snälla försök vara seriösa.

Ja, det beror på om hon finns i din närhet.
Det finns också andeväsen som fäster sig vid levande och sedan påverkar deras livshållning. Ex alkoholister kan vara drabbade av döda alkoholister som ger de extra tvång att missbruka.
Citera
2009-11-30, 08:57
Medlem
U137s avatar
Citat:
Förklara gärna närmare varför dom inte kan det? Vore intressant att veta
För att hon är död
Citera
2009-11-30, 09:17
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U137
För att hon är död
So? Var inte så inskränkt över saker du inte har en aning om. Full förståelse för ifall du vägrar tro på dylika ting, men man skall vara öppen för allt.
Citera
2009-11-30, 12:25
Medlem
Det kan vara din egen känsla lr dåliga samvete som är orsaken men jag tror visst att de kan förmedla en känsla.
Om ett spöke finns i ett hus och har en massa jobbiga känslor så är det vanligt att familjen som bor i huset får en massa jobbiga känslor.

Men hon kan ju tycka vad hon vill, precis som när hon levde. Du vet ju vad hon skulle ha tyckt om hon hade levat också och då gjorde du ju som du vill. Gör det nu med...
Citera
2009-11-30, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tina...
Det kan vara din egen känsla lr dåliga samvete som är orsaken men jag tror visst att de kan förmedla en känsla.
Om ett spöke finns i ett hus och har en massa jobbiga känslor så är det vanligt att familjen som bor i huset får en massa jobbiga känslor.

Men hon kan ju tycka vad hon vill, precis som när hon levde. Du vet ju vad hon skulle ha tyckt om hon hade levat också och då gjorde du ju som du vill. Gör det nu med...

Låter väldigt vettigt faktiskt!

Men hur kan andar sända känslor, hur går det till liksom?
Citera
2009-11-30, 18:04
Medlem
Citat:
Hejsan, jag har ett par frågor angående andar och deras inverkan på våra liv.

Min mor dog för ett par år sedan och jag undrar om jag tex röker cigaretter och hon inte tycker om det, kan hon ge mig känslor om att det är fel?
Eller tror ni hon kan blanda sig i ytterligare på något vis?

Snälla försök vara seriösa.
Ja det kan de, ofta kan man känna deras känslor. Men ibland kan de ingripa handgriplingen, tex knuffa någon i diket som är på väg att bli överkörd.
Citera
2009-11-30, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Inte känslor direkt.. annars hade väl ciggen slocknat om man stod ute
och rökte.. Finns väl massor med saker som en död anhörig kanske
ogillar. Tänk exempelvis att väldigt många nära plötsligt dör och en
kanske inte tycker om att du är med den, en kanske inte tycker om
dina kläder, en tycker inte om att du bor där, en kanske inte tycker om
att det är si eller så då blir det ju väldigt jobbigt..

Men om spöken är energi så borde de kanske kunna ge dålig energi vilket
i så fall förklarar förbannelser eller såna "änglar" som ger otur, samt skyddsänglar.
Men då är det bara att gå på healing eller något så kanske man känner sig
bättre i huvudet.
De är rätt så klarsynnta och vet vad du har för framtid oavsett om det är bra eller dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in