Citat:
Ursprungligen postat av Morbideglidaren
Nej jag vet inte om jag verkligen tror på andar, jag både vill tro och inte vill tro, har inte bestämt mig riktigt. Men jag tror nog mer på vetenskapen faktiskt.
Så du tror det är något positivt?
Vad är positivt? Hängde inte med där. Jag vill inte utesluta ett liv efter döden i någon form, men, jag har letat, och jag har funnit bevis som pekar på att alla mina hittills "övernaturliga" upplevelser har kommit från mig själv och/eller andra omständigheter och tillfälligheter. Jag har däremot inte funnit bevis för att det måste ha varit spöken eller liknande.
Och då har jag varit med om en hel del.
Den vanligaste orsaken till att folk lever kvar i sin föreställning och tolkning beror på att de inte vågar undersöka saken närmare, eller så vill de inte göra detta. Emedan den övernaturliga upplevelsen i sig ger upphov till en händelserikare vardag. Dessutom tjänar händelser av denna art som ett slags kvitto på att det existerar ett liv efter döden, vilket inger trygghet, hur läskigt det än är...
Benägenheten att tro på spöken är den samma i grunden som att tro på Gud. Det handlar om att man inte vill dö. Man söker en anledning till att leva.
Och det var inte Jung som sa detta, det är min teori i korthet.