Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-01, 18:13
  #1
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återigen en historia jag har fått berättat för mig vid flera tillfällen av en f.d. arbetskamrat i slutet av 1970-talet/tidigt 1980-tal.

Eftersom det är länge sedan jag fick detta berättat för mig kommer jag tyvärr inte ihåg allt.

Omkring 1974 fanns det en man som arbetade i Luleå hamn som lots. Han hette i efternamn Wikström och var ca 55-60 år när detta utspelade sig.

Den sista dagen i hans arbete som lots så fick han till uppdrag att besöka ett utländskt fartyg som låg vid kajen i Luleå hamn. Varför han skulle göra detta minns jag inte numera. Fartyget var troligtvis från Sovjetunionen.

Det fanns vittnen som såg lotsen Wikström gå ombord det sovjetiska fartyget. Efter det att han hade gått ombord så var det aldrig någon som mera såg lotsen från Luleå. Åtminstone av befolkningen i denna stad.

En polisanmälan gjordes att han hade försvunnit utan ett spår. Polisundersökningen ledde inte utredningen framåt och strax därefter lämnade fartyget hamnen.

Vad hade hänt honom var det många som frågade sig. Hade han fått sett något ombord som han inte skulle fått se? Blev han ihjälslagen och dumpad ute till havs? Blev han tillfångatagen och förd till Sovjetunionen? Frågorna var många men tyvärr inga svar.

Undrar nu om det är någon annan som har hört talats om denna händelse? Kanske också med mera information att lämna?
Citera
2010-02-15, 00:03
  #2
Medlem
fittas avatar
Mycket intressant, mycket intressant! Vill gärna höra mer om detta fall.

Kanske man kan få fram något från undersökningen hos polisen i Luleå? Var ju dock ett tag sedan...
Citera
2010-02-15, 19:03
  #3
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket intressant fall. Landsarkivet.

Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Mycket intressant, mycket intressant! Vill gärna höra mer om detta fall.

Kanske man kan få fram något från undersökningen hos polisen i Luleå? Var ju dock ett tag sedan...

Ja det är ett mycket intressant fall.

Skulle också vilja veta mera men tyvärr känner jag bara till detta.

En polisutredning måste ju ha kommit till stånd och då måste den numera finnas på det Landsarkiv där Luleå ingår.
Citera
2010-08-15, 15:52
  #4
Medlem
BoISarens avatar
Kriminalhistoria => Försvunna personer

//Mod
Citera
2024-10-08, 18:18
  #5
Medlem
Karolinen97s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Återigen en historia jag har fått berättat för mig vid flera tillfällen av en f.d. arbetskamrat i slutet av 1970-talet/tidigt 1980-tal.

Eftersom det är länge sedan jag fick detta berättat för mig kommer jag tyvärr inte ihåg allt.

Omkring 1974 fanns det en man som arbetade i Luleå hamn som lots. Han hette i efternamn Wikström och var ca 55-60 år när detta utspelade sig.

Den sista dagen i hans arbete som lots så fick han till uppdrag att besöka ett utländskt fartyg som låg vid kajen i Luleå hamn. Varför han skulle göra detta minns jag inte numera. Fartyget var troligtvis från Sovjetunionen.

Det fanns vittnen som såg lotsen Wikström gå ombord det sovjetiska fartyget. Efter det att han hade gått ombord så var det aldrig någon som mera såg lotsen från Luleå. Åtminstone av befolkningen i denna stad.

En polisanmälan gjordes att han hade försvunnit utan ett spår. Polisundersökningen ledde inte utredningen framåt och strax därefter lämnade fartyget hamnen.

Vad hade hänt honom var det många som frågade sig. Hade han fått sett något ombord som han inte skulle fått se? Blev han ihjälslagen och dumpad ute till havs? Blev han tillfångatagen och förd till Sovjetunionen? Frågorna var många men tyvärr inga svar.

Undrar nu om det är någon annan som har hört talats om denna händelse? Kanske också med mera information att lämna?

Väcker liv i en gammal tråd, har tyvärr ingen info att komma med.
Väldigt intressant fall dock.

Skulle gärna vilja veta vart Wikström tog vägen? eller mer info om denne.
Kanske någon flashbackare från Norrbotten som känner igen detta?
__________________
Senast redigerad av Karolinen97 2024-10-08 kl. 18:31.
Citera
2024-10-08, 21:30
  #6
Medlem
Skaraborg2s avatar
Idel obesvarade frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av Karolinen97
Väcker liv i en gammal tråd, har tyvärr ingen info att komma med.
Väldigt intressant fall dock.

Skulle gärna vilja veta vart Wikström tog vägen? eller mer info om denne.
Kanske någon flashbackare från Norrbotten som känner igen detta?

Antagligen kom lotsen Wikström att få se något som han inte borde ha sett ombord på detta fartyg.

Med stor sannolikhet kom han att bli sänkt långt ute till havs. Ev. kanske på sovjetiskt område?
Citera
2024-10-09, 19:20
  #7
Medlem
Karolinen97s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Antagligen kom lotsen Wikström att få se något som han inte borde ha sett ombord på detta fartyg.

Med stor sannolikhet kom han att bli sänkt långt ute till havs. Ev. kanske på sovjetiskt område?

Har du lyckats få reda på vem denne "Wikström" var?

Ett fall som man gärna vill veta mer om, har försökt söka lite efter olika "Wikströms" på riksarkivet som kan vara vederbörande eller släktingar till honom, men tyvärr då jag ej vet förnamnet kan man ej dra någon slutsats.
Citera
2024-10-09, 21:37
  #8
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det exakta årtalet?

Citat:
Ursprungligen postat av Karolinen97
Har du lyckats få reda på vem denne "Wikström" var?

Ett fall som man gärna vill veta mer om, har försökt söka lite efter olika "Wikströms" på riksarkivet som kan vara vederbörande eller släktingar till honom, men tyvärr då jag ej vet förnamnet kan man ej dra någon slutsats.

Den dåvarande arbetskamraten som berättade detta för mig var den försvunne lotsens son.

Har tyvärr ingen aning om vad den försvunne kan ha hetat i förnamn. Ej. heller det exakta årtalet.
Citera
2024-10-10, 17:07
  #9
Medlem
Karolinen97s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Den dåvarande arbetskamraten som berättade detta för mig var den försvunne lotsens son.

Har tyvärr ingen aning om vad den försvunne kan ha hetat i förnamn. Ej. heller det exakta årtalet.

Ett fall som alltid kommer förbli ouppklarat, hade gärna velat veta vart Wikström tog vägen.
Citera
2024-10-10, 18:40
  #10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kommer att förbli ouppklarat.

Citat:
Ursprungligen postat av Karolinen97
Ett fall som alltid kommer förbli ouppklarat, hade gärna velat veta vart Wikström tog vägen.

Det är helt riktigt.

Utan att vi vet så är jag personligen säker på att kroppen kom att sänkas någonstans ute till havs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in