Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Återigen en historia jag har fått berättat för mig vid flera tillfällen av en f.d. arbetskamrat i slutet av 1970-talet/tidigt 1980-tal.
Eftersom det är länge sedan jag fick detta berättat för mig kommer jag tyvärr inte ihåg allt.
Omkring 1974 fanns det en man som arbetade i Luleå hamn som lots. Han hette i efternamn Wikström och var ca 55-60 år när detta utspelade sig.
Den sista dagen i hans arbete som lots så fick han till uppdrag att besöka ett utländskt fartyg som låg vid kajen i Luleå hamn. Varför han skulle göra detta minns jag inte numera. Fartyget var troligtvis från Sovjetunionen.
Det fanns vittnen som såg lotsen Wikström gå ombord det sovjetiska fartyget. Efter det att han hade gått ombord så var det aldrig någon som mera såg lotsen från Luleå. Åtminstone av befolkningen i denna stad.
En polisanmälan gjordes att han hade försvunnit utan ett spår. Polisundersökningen ledde inte utredningen framåt och strax därefter lämnade fartyget hamnen.
Vad hade hänt honom var det många som frågade sig. Hade han fått sett något ombord som han inte skulle fått se? Blev han ihjälslagen och dumpad ute till havs? Blev han tillfångatagen och förd till Sovjetunionen? Frågorna var många men tyvärr inga svar.
Undrar nu om det är någon annan som har hört talats om denna händelse? Kanske också med mera information att lämna?
Väcker liv i en gammal tråd, har tyvärr ingen info att komma med.
Väldigt intressant fall dock.
Skulle gärna vilja veta vart Wikström tog vägen? eller mer info om denne.
Kanske någon flashbackare från Norrbotten som känner igen detta?