Flashback bygger pepparkakshus!
2024-04-30, 08:23
Medlem
retinas avatar
Har en liten reserouter (Alcatel 4G) som har fungerat toppen under ett par år.

Behöver en ny liten smidig router (gärna 5G) men ett krav är att den har stöd för Client VPN.

Tips?
Citera
2024-05-30, 18:32
Medlem
Har ett Deco M5 mesh system som funkar helt okej, men jag skulle vilja att allting går genom wireguard.

Deco M5 stödjer inte det, någon som kan tipsa om hur man enklast ordnar det? Kan man sätta någon raspberry pi före mitt system och köra wireguard på den?
Citera
2024-07-27, 20:22
Medlem
Har fyttat till fiberlöst hus och behöver köpa en (stationär) 5g-router med wifi 6 som har simkortplats. Det kommer bli det enda nätet jag har. Jag är novis. Har någon erfarenhet av något som har hyfsad räckvidd och fungerar bra?

Kompisen har TP-link Deco X50 men är missnöjd med den. Säger den tappar nätet ibland och startar om samt lite missnöjd med räckvidden.
Citera
2024-09-30, 05:51
Medlem
bithaxs avatar
Varför finns det bara asfula routers nu förtiden? Och varför finns det bara typ Asus, Tp-link och Ubiquiti att välja mellan?

Jag vill ha en router som kan stå på högkant och som har kabeluttag på sidan. Denna design var vanlig förr, men den verkar ha försvunnit i de senaste modellerna.
Senast redigerad av bithax 2024-09-30 kl. 05:58.
Citera
2024-11-19, 08:58
Medlem
Jag planerar att sätta upp ett mesh-nätverk och funderar på att köpa Zyxel Nebula Simplicity Startpaket (två accesspunkter och en PoE-switch). Eftersom routern jag fick från Bahnhof också är av samma märke, tänkte jag hålla mig till samma ekosystem.

Problemet jag vill lösa är att Wi-Fi-signalen från routern i vardagsrummet är väldigt svag i köket (rummet bredvid), och helt obefintlig i hallen och på övervåningen på grund av tjocka väggar. Övervåningen ligger direkt ovanför köket, och under köket finns källaren där fiberanslutningen går in.

Har idag 1000/1000 Mbit/s

Min fråga är:

Hur skulle ni dra kablarna för bästa täckning?
Tror ni detta mesh-nätverk med två accesspunkter räcker för ett hem på 79 kvm?
Tack för era tankar!
Citera
2024-12-18, 15:20
Medlem
ReedMes avatar
USA överväger att införa ett förbud mot kinesiska routrar som finns i miljontals amerikanska hem, skriver Wall Street Journal med hänvisning till källor.

Routrarna i fråga har kopplats till cyberattacker och nu ska USA utreda huruvida dessa utgör en nationell säkerhetsrisk.

Det gäller TP-Link, som grundades i Kina, och har cirka 65 procent av den amerikanska marknaden för routrar för hem och småföretag. Bolagets produkt kommer upp som förstaval på Amazon och sköter även internetkommunikation för försvarsdepartementet och andra federala myndigheter.
https://www.placera.se/placera/teleg...-link-wsj.html
Citera
2024-12-20, 19:59
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
USA överväger att införa ett förbud mot kinesiska routrar som finns i miljontals amerikanska hem, skriver Wall Street Journal med hänvisning till källor.

Routrarna i fråga har kopplats till cyberattacker och nu ska USA utreda huruvida dessa utgör en nationell säkerhetsrisk.

Det gäller TP-Link, som grundades i Kina, och har cirka 65 procent av den amerikanska marknaden för routrar för hem och småföretag. Bolagets produkt kommer upp som förstaval på Amazon och sköter även internetkommunikation för försvarsdepartementet och andra federala myndigheter.
https://www.placera.se/placera/teleg...-link-wsj.html

Hmm. Om man har läst den här nyheten och blivit lite orolig över säkerheten med router från TP-Link och vill skaffa en med bättre säkerhet, vad ska man då titta på för märken? Asus? Acer? Linksys? Netgear? ZTE? Någon som har koll?
Citera
2024-12-20, 20:32
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Varför finns det bara asfula routers nu förtiden? Och varför finns det bara typ Asus, Tp-link och Ubiquiti att välja mellan?

Jag vill ha en router som kan stå på högkant och som har kabeluttag på sidan. Denna design var vanlig förr, men den verkar ha försvunnit i de senaste modellerna.

MikroTik har några du kan ställa på högkant.

Här har du en: https://mikrotik.com/product/hap_ac3#fndtn-gallery
Citera
Igår, 08:09
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Hmm. Om man har läst den här nyheten och blivit lite orolig över säkerheten med router från TP-Link och vill skaffa en med bättre säkerhet, vad ska man då titta på för märken? Asus? Acer? Linksys? Netgear? ZTE? Någon som har koll?

ZTE är väl också kinesiskt, med om något ännu närmare band till kinesiska staten...

Köpte själv en TP-link 5G-router för några veckor sedan, det finns ju knappt något annat om man vill ha 5G-stöd, och alla andra har fått en massa dåliga recensioner... hade gärna kört på Netgear eller Ubiquiti, men kvaliten verkar vara skit. Har haft några gamla TP-linkprodukter tidigare och de har aldrig strulat. Så inte så konstigt att de har så stor del av marknaden när alla andra inte verkar kunna gör grejer som inte strular.

Men oavsett vilket - om det duger för amerikanska försvarsdepartementet så duger det för mig. Misstänker att denna nyhet kommer blåsa över. DOD lär väl inte bara ha gått och köpt första bästa utan att först fundera på saken... man undrar var detta förslag kom ifrån? Nån lobbyist?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in