2009-12-02, 10:24
Medlem
Kitzbühels avatar
Har ett förråd i en del av garaget hemma som är oisolerat. Då jag tänkte ha lite produkter känsliga för kyla där så tänkte jag isolera förrådet och sedan sätta in en värmekälla där.

Till er som kan sånt här; Ytan är ca 12 kvm och höjden är ca 3 meter. Det är ett vanligt trägarage (nyproduktion) utan isolering just nu.

Om jag isolerar detta och sätter dit gipsskivor så att det är tätt överallt.. vad kan man då ha fär värmekälla i ett sånt här utrymme,, som inte står och drar allt för mycket el. Ett vanligt el-element drar ju ström som tusan.. Någon som har koll på vad det kostar per månad (vet att det är olika avtal med el osv,,,) men vad kan ett vanligt element dra i ett sånt här utrymme?

Tanken är inte att ha 25 grader direkt utan att det skall ligga på lägst +10 grader eller så.
Citera
2009-12-02, 12:58
Medlem
mactrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kitzbühel
Har ett förråd i en del av garaget hemma som är oisolerat. Då jag tänkte ha lite produkter känsliga för kyla där så tänkte jag isolera förrådet och sedan sätta in en värmekälla där.

Till er som kan sånt här; Ytan är ca 12 kvm och höjden är ca 3 meter. Det är ett vanligt trägarage (nyproduktion) utan isolering just nu.

Om jag isolerar detta och sätter dit gipsskivor så att det är tätt överallt.. vad kan man då ha fär värmekälla i ett sånt här utrymme,, som inte står och drar allt för mycket el. Ett vanligt el-element drar ju ström som tusan.. Någon som har koll på vad det kostar per månad (vet att det är olika avtal med el osv,,,) men vad kan ett vanligt element dra i ett sånt här utrymme?

Tanken är inte att ha 25 grader direkt utan att det skall ligga på lägst +10 grader eller så.

En frostvakt kanske?

Dock är det nog svårt att få ihop ekvationen att det ska hållas uppvärmt samtidigt som det inte får dra el.
Citera
2009-12-02, 13:18
Medlem
sommarlovs avatar
Tror att Saab experimenterade med att använda kylvattnet i bilen till att värma huset med.

Eftersom du ska värma ett garage, kan du inte knycka deras ide?
En extrabehållare med vatten i bilen som värms upp när du kör.
När du kommer hem, ställer du in behållaren i garaget.

Gratis Värme!
Citera
2009-12-02, 15:24
Medlem
Kitzbühels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mactrash
En frostvakt kanske?

Dock är det nog svårt att få ihop ekvationen att det ska hållas uppvärmt samtidigt som det inte får dra el.

När jag menar att det inte ska dra allt för mycket el så menar jag att det inte får dra el för typ 1000 kr i månaden eller så. Tänkte mer kanske ett vanligt el-element, men jag vet inte vad de kan tänkas dra i ett sånt här utrymme.
Citera
2009-12-02, 16:03
Medlem
Asgarvads avatar
Måste det vara såpass varmt som +10? Isolering, frostvakt inställd på ca +4 och grejerna som inte tål kyla så högt upp i rummet som möjligt på hyllor etc? Det borde väl inte dra astronomiskt med ström.
Citera
2009-12-02, 16:11
Medlem
mactrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kitzbühel
När jag menar att det inte ska dra allt för mycket el så menar jag att det inte får dra el för typ 1000 kr i månaden eller så. Tänkte mer kanske ett vanligt el-element, men jag vet inte vad de kan tänkas dra i ett sånt här utrymme.

Jo men frågan är lite åt hållet "hur långt är ett snöre?"
Hur tätt blir det i slutändan?
Vad ska förvaras där?
Behöver det verkligen vara 10+ ?
Vilken värmekälla som används osv.

En oljeradiator är inte så farligt dyr att ha igång.
Citera
2021-10-23, 00:14
Medlem
arnand-fejsplantiss avatar
Hej jag undrar om någon vet var man kan köpa glasfiberull med hög densitet i Stockholm... Eftersom jag inte har bil så kan det bli svårt att frakta hem det så jag undrar även om det finns företag som kan leverera hem? Jag ska visserligen inte ha några stora mängder ca 7-8 kvadrat...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in