2009-12-05, 17:30
Medlem
Hej!
Som rubriken lyder, jag skulle vilja testa att göra lite enkla pogram med visual basic, har ni något tips vilket jag ska välja, jag är nybörjare och knappt någonting om kodning mm. men jag är faktiskt ganska bra på datorer i allmänhet Hade tänkt att göra någon sorts av julkalender.. Så, vilket program tycker ni jag ska välja? Det behöver inte just vara Microsoft Visual Basic, det kanske finns något annat program som är bättre för nybörjare, men, vilket ska jag välja?

Mkt tacksam för svar!

Mvh
Citera
2009-12-06, 01:06
Moderator
Protons avatar
Visual basic är ett proprietärt språk från Microsoft. Den senaste utgåvan av detta språk heter nånting i stil med Visual Basic 2008 .NET eller så. Borde väl vara den du ska välja isf?

För övrigt är frågan lustigt formulerad från början. Som sagt är VB ett proprietärt srpåk, det finns inte så många andra VB att välja på förutom microsofts version.
Citera
2009-12-06, 01:13
Medlem
gadzooxs avatar
Sen är ju frågan varför man som nybörjare ska sumpa alla sina chanser att lyckas här i världen genom ett så kasst beslut som att hoppa på VB-tåget. Satsa på något vettigt språk istället. Om det är .Net-ramverket som lockar tycker jag du skall titta på c# istället. Funktionellt är det väl ingen större skillnad mot VB.Net, syntaktiskt däremot är det en annan värld, lite mer förankrad i verkligheten anno 2009.
Citera
2009-12-06, 16:24
Medlem
Jag tycker man dömer ut VB onödigt mycket... Det är inte världens bästa språk, och inget "seriösa" programmerare använder men det är ett kalasspråk att börja med. Man får funktionsdugliga program på bara några minuter.

Jag skulle rekommendera att börja med VB, och sedan gå över på C++ eller liknande. Man har då en okej grund och att byta är relativt enkelt
Citera
2009-12-10, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
Sen är ju frågan varför man som nybörjare ska sumpa alla sina chanser att lyckas här i världen genom ett så kasst beslut som att hoppa på VB-tåget. Satsa på något vettigt språk istället. Om det är .Net-ramverket som lockar tycker jag du skall titta på c# istället. Funktionellt är det väl ingen större skillnad mot VB.Net, syntaktiskt däremot är det en annan värld, lite mer förankrad i verkligheten anno 2009.
Njae, från vad jag har märkt så spelar det ingen direkt roll vilket språk man börjar med så länge man är någorlunda lämpad för att programmera. Anledningen till att man hittar så många puckon i VB-världen är helt enkelt att de inte klarar av något annat, inte att VB fördummar.
Citera
2009-12-12, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whidbey
Njae, från vad jag har märkt så spelar det ingen direkt roll vilket språk man börjar med så länge man är någorlunda lämpad för att programmera. Anledningen till att man hittar så många puckon i VB-världen är helt enkelt att de inte klarar av något annat, inte att VB fördummar.

haha xD VB är så lätt att tillochmed puckon klarar av det.. där har vi felet..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in