• 1
  • 2
2009-12-29, 03:17
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hot-wok
"Många bäckar små", "Ingen kan göra allt men alla kan göra något"... etc.
Allt sånt här småskit som att cykla till jobbet istället för att ta bilen, ecodriving, åka äcklig lokaltrafik, ger det egentligen något märkbart resultat? Vi gör det så lätt för oss genom att ta tag i de små problemen först, och visst kan det låta naivt men varför inte ge sig på de stora bovarna direkt? Idag släpper Vattenfall ut strax under 100 miljoner ton koldioxid om året med deras 18 kolkraftverk i Europa. Det är dubbelt så mycket som hela Sverige som land släpper ut. Dessa är ändå "nya" moderna kolkraftverk som inte är i närheten så skitiga som de gamla. Kinas energiproduktion består till stor del av kolkraft, och jag skulle tippa på att många av dessa är gamla och släpper ut bedrövligt mycket skit. Sen är det lätt att, i denna koldioxid-hysteri, glömma bort andra farliga utsläpp som sker i fattigare regioner, fast det påverkar ju inte oss. Då är det lätt att blunda.

http://www.chinahush.com/2009/10/21/...tion-in-china/

Det ar ju nagan som konsumerar det foretagen producerar...

Dock haller jag med om att karnkraft bor ersatta kolkraft i sa stor utstrackning som mojligt.
Citera
2009-12-29, 03:20
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
Detta har även undertecknad funderat över.

Anta att alla kokar sitt vatten i vattenkokare istället för på spisplattan, stänger av det hemska standbyläget och höjer temperaturen i kylen. Visst, det genererar en marginell energiminskning men ställ detta i paritet med ett exempelvis ett pappersbruk som använder lika mycket energi som en större svensk stad så förefaller någons ansträngningar med lågenergilampor och dyl. vara tämligen meningslösa.

En stor del (> 95 % ?) av den svenska elektriciteten kommer väl från vatten- och kärnkraft. Hur mycket utsläpp orsakar dessa energikällor egentligen?

TS frågeställning är relevant, om nu klimatförändringarna är antropogena så står och faller jordens klimat inte med vilken metod man väljer att koka sitt te på.

pappersindustrin anvander mkt energi ja, men for vem? Det ar ju vi konsumenter de producerar for, dvs vi som star for utslappen, de moter bara en efterfragan som finns.
Citera
2009-12-29, 04:18
Medlem
MashPotatoJohnsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Det ar ju nagan som konsumerar det foretagen producerar...

Dock haller jag med om att karnkraft bor ersatta kolkraft i sa stor utstrackning som mojligt.
Varför ersätta ren kolkraft med kärnkraft som inte har något sätt att behandla det radioaktiva avfallet?
Du vet väll att kolkraft idag inte förorenar som för 50 år sedan?
Citera
2009-12-29, 20:52
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MashPotatoJohnson
Varför ersätta ren kolkraft med kärnkraft som inte har något sätt att behandla det radioaktiva avfallet?
Du vet väll att kolkraft idag inte förorenar som för 50 år sedan?

Darfor att de slapper ut koldioxid och da jag ser vaxthuseffekten som det viktigaste att hantera, vet att du skrivit att brukar skriva att det hela ar en myt men du far ge lite kallor pa det om det ska tas pa allvar.
Citera
2009-12-30, 00:09
Medlem
Citat:
Darfor att de slapper ut koldioxid och da jag ser vaxthuseffekten som det viktigaste att hantera, vet att du skrivit att brukar skriva att det hela ar en myt men du far ge lite kallor pa det om det ska tas pa allvar.
Det finns inget bevis som säger att koldioxidutsläpp på något vis påverkar klimatet, visa din källa.
http://www.youtube.com/watch?v=6TqqWJugXzs <- en dokumentär om hur blåst du är
Citera
2009-12-30, 00:23
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MashPotatoJohnson
Det finns inget bevis som säger att koldioxidutsläpp på något vis påverkar klimatet, visa din källa.
http://www.youtube.com/watch?v=6TqqWJugXzs <- en dokumentär om hur blåst du är

Ditt sätt att argumentera på talar för sig själv om vem som är blåst och vem inte.

Det finns säkert forskare som anser annat, men majoriteten anser annorlunda, jag ser dock inget intresse bakom de som skulle vilja ljuga om koldioxidutsläppens effekter, däremot kan jag se ett intresse bakom de som vill vifta bort det som propaganda, nämligen att de vill fortsätta göra vad de gör.
Citera
2009-12-30, 02:03
Medlem
Citat:
Ditt sätt att argumentera på talar för sig själv om vem som är blåst och vem inte.

Det finns säkert forskare som anser annat, men majoriteten anser annorlunda, jag ser dock inget intresse bakom de som skulle vilja ljuga om koldioxidutsläppens effekter, däremot kan jag se ett intresse bakom de som vill vifta bort det som propaganda, nämligen att de vill fortsätta göra vad de gör.
De som ljuger om koldioxidens effekter gör det för att behålla sina jobb.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in