2009-12-18, 14:12
Medlem
Garderobs avatar
Mitt körkort har ”återkallades tillfälligt” och jag har nu anmodats av Länsstyrelsen att skriftligen ”yttra mig” innan de bestämmer hur lång denna återkallelse blir. Nu undrar jag om det verkligen spelar någon roll om jag inkommer med detta ”yttrande” eller ej. Vad kan jag rimligen anföra för skäl som skulle få Länsstyrelsen att ge mig körkortet tillbaks tidigare än vad som är praxis? Gissar att lögner lätt avslöjas och bara riskerar att göra det hela värre.

Någon med erfarenhet av detta?
Citera
2009-12-18, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garderob
Mitt körkort har ”återkallades tillfälligt” och jag har nu anmodats av Länsstyrelsen att skriftligen ”yttra mig” innan de bestämmer hur lång denna återkallelse blir. Nu undrar jag om det verkligen spelar någon roll om jag inkommer med detta ”yttrande” eller ej. Vad kan jag rimligen anföra för skäl som skulle få Länsstyrelsen att ge mig körkortet tillbaks tidigare än vad som är praxis? Gissar att lögner lätt avslöjas och bara riskerar att göra det hela värre.

Självklart spelar dtt yttrande roll. Var saklig och ärlig.

Personer som ex. behöver för att behålla jobbet kan få förkortad tid osv.
Om det handlar om rattfylla kan ett ångerfullt brev korta ner tiden osv.
Citera
2009-12-18, 14:31
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:

Huruvida det "spelar någon roll" beror naturligtvis på en mängd faktorer som t.ex. (naturligtvis) varför länsstyrelsen överväger att dra kortet och vad du anför i frågan.
Citera
2009-12-18, 15:29
Medlem
Garderobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Huruvida det "spelar någon roll" beror naturligtvis på en mängd faktorer som t.ex. (naturligtvis) varför länsstyrelsen överväger att dra kortet och vad du anför i frågan.
• Fortkörning!
• Ånger? Löfte om bättring?
Citera
2009-12-18, 15:40
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
• Fortkörning!
• Ånger? Löfte om bättring?
Ånger och löfte om bättring är naturligtvis lovvärt, men ställda inför hotet om körkortets återkallande är alla ångerfulla och lovar att aldrig någonsin göra något dumt igen. Det är därför intet värt när det gäller återkallelse. Behov av körkortet i jobbet (funkar allra bäst för ensamföretagare) och omständigheterna vid fortkörningstillfället (dagsljus, bra väglag, låg trafikintensitet, god sikt åt alla möjliga håll, etc) är bättre saker att åberopa. Tidigare prickfrihet under körkortsinnehavet är inte heller fel, särskilt om det är ett långt innehav. Ju lägre överskridande i förhållande till den hastighet du borde ha hållit, desto bättre. 40 för fort på 30-sträcka är t.ex. mycket värre än 40 för fort på 120-sträcka.
Citera
2009-12-18, 16:13
Medlem
Conceptions avatar
Överdriv hur mycket du kör i tjänst varje år. Dra till med typ 8000 mil så får du förmildrande en månad. Har du din arbetsgivare med på det så kan de inget göra.

Annars bryr de sig inte om yttrandet öht. Spelar ingen roll om vägen var fri, bra sikt och hur bra väglag som helst.

De följer sin jäkla praxis och det spelar ingen roll hur ångerfull du är eller hur bra medborgare du är innan.
Citera
2009-12-20, 22:23
Medlem
Beroende på vad det är du har gjort så vet jag att som egen företagare kan du få det ner kortat. Åtminstone har jag fått det berättat för mig när det hände en bekants svärfar. Är det rattfylla kan du glömma det.

Du har rätt att yttra dig, men dom tar inte hänsyn till det. Detta har jag alltså fått reda på direkt genom dom.
Vilket var jävligt irriterande i och med att man får förhoppningar om att man kan få ner kortat tid samt att man har dragit ihop en hel uppsats till dom.
Citera
2009-12-20, 22:59
Bannlyst
Citat:

Oftast skiter de i yttrandet. Det är en formalitet för det mesta. Undantag är som sagt om du behöver kortet för ditt arbete och det inte dras för något värre än just sådant som t.ex. fortkörning. Det kan åtminstone inte gå sämre om du skriver ett yttrande. Att be de asen snällt lönar sig inte. Att dra in körkort är deras levebröd. Förklara bara sakligt varför du behöver det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in