2009-12-20, 17:35
Medlem
Va på en skidresa till norge för nån vecka sen, jag var den som boka för ett sällskap på 18 pers.

På bussresan dit går toalettfönsterrutan sönder. Och dom skyller på "oss 18pers", inga bevis, ingen har sett någon person göra de, och jag vet inte heller vem som gjort sönder något. Nu förstår jag givetvis att om vi va dom enda som va på bussen, så klart att de vore nån av oss som gjort sönder den. Men nu va de så att bussen va full av ungdomar (säkert 40pers eller fler) och dom skickar ut en faktura till mig på trasiga rutan utan o veta/kunna bevisa 100% att de va nån av oss. Redan framme vid resmålet så kommer dom o skyller på oss utan o kunna peka ut nån, jag sa att dom får polisanmäla o göra en utredning på det hela, men dom valde tydligen o skicka mig en faktura på rutan, 8900kr.

Har dom rätt att göra så? (låter inte rimligt)
Citera
2009-12-20, 17:38
Medlem
KungUtanPungs avatar
Nej det kan dom inte. Det verkar som att du glömt något.
Citera
2009-12-20, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banana_Man
Va på en skidresa till norge för nån vecka sen, jag var den som boka för ett sällskap på 18 pers.

På bussresan dit går toalettfönsterrutan sönder. Och dom skyller på "oss 18pers", inga bevis, ingen har sett någon person göra de, och jag vet inte heller vem som gjort sönder något. Nu förstår jag givetvis att om vi va dom enda som va på bussen, så klart att de vore nån av oss som gjort sönder den. Men nu va de så att bussen va full av ungdomar (säkert 40pers eller fler) och dom skickar ut en faktura till mig på trasiga rutan utan o veta/kunna bevisa 100% att de va nån av oss. Redan framme vid resmålet så kommer dom o skyller på oss utan o kunna peka ut nån, jag sa att dom får polisanmäla o göra en utredning på det hela, men dom valde tydligen o skicka mig en faktura på rutan, 8900kr.

Självklart kan dom göra så. Men att dom gör det betyder inte att du behöver betala. Jag föreslår att du tar kontakt med en advokat. För betalar du inte så är det nog stor risk att dom bussar sina advokater på dig. Så du har egentligen bara 2 val. Antingen betalar du, eller så bestrider du den i rätten.
Citera
2009-12-20, 18:07
Medlem
Jodå, de kan skicka hur många fakturor de vill. Frågan är snarare om de har en fordran på dig eller inte.

Skriv "BESTRIDES I SIN HELHET" över fakturan och skicka tillbaka till avsändaren. Deras nästa steg blir då att ansöka om betalningsföreläggande hos KFM. Fogden kommer då att skicka brev till dig där de frågar om du erkänner skulden, du bestrider givetvis det också. Deras nästa steg blir att dra det inför tingsrätten. Har svårt att tro att de kommer dra det så långt förutsatt att de faktiska omständigheterna stämmer överens med det du skrivit här. I tingsrätten ser det väldigt ljust ut för dig, återigen förutsatt att det gått till som du skrivit här.

Att anlita en advokat i det här stadiet, eller kanske i det här fallet överhuvudtaget, är knappast ekonomiskt försvarbart.
Senast redigerad av jorre 2009-12-20 kl. 18:11.
Citera
2009-12-20, 21:25
Medlem
Gör enligt ovanstående för att bestrida fodran. Men det brukar oftast vara fördelaktigt att bifoga ett formellt brev där du beskriver vad som har hänt. Klart att du antagligen "vinner" i tinget, men skönast är ju om de släpper fodran innan dess.
Citera
2009-12-20, 23:50
Medlem
Så länge det inte är TS som slagit sönder rutan ska han ju inte dömmas att betala den. BESTRID!
Citera
2009-12-21, 06:47
Medlem
Bergakungens avatar
Av frågan kan man förstå att TS är en av ca 40 personer som kan ha sabbat rutan (om man nu inte på allvar kan tro att rutan krossats utifrån, för då vidgas kretsen ordentligt...). Sedan undrar jag vad TS menar med "utan o veta/kunna bevisa 100% att de va nån av oss" - är det så att rutan krossats av någon i sällkapet, men att man nu hoppas slippa undan pga bevisproblem?

Varför räkningen kommer till TS kan man ju fråga sig: Om det är så att TS eller någon i sällskapet pekats ut av andra resenärer eller att något påtagligt talar för att det verkligen är någon i sällskapet, hade jag också skickat räkningen till den som står som gruppledare för sällskapet. Den biten är inte så konstig.

TS skall naturligtvis bestrida fakturan omgående. Vad som sedan händer beror på de faktiska omständigheterna. Vet TS med sig att någon i hans sällskap gjort det här finns det anledning att vara litet mer vaksam på vad man säger eller skriver än eljest.
Citera
2009-12-21, 08:26
Medlem
svengörans avatar
Dom kanske har skickat ut fakturor till dom andra sällskapen på bussen också och chansar att någon betalar. Har ni inte förstört rutan så bestrid fakturan.

Var väl något beppo som tyckte att det var för långt mellan rökstoppen och sabbade rutan.
Citera
2009-12-21, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorre
Skriv "BESTRIDES I SIN HELHET" över fakturan och skicka tillbaka till avsändaren..
Njaee... kan låta frestande och macho. Men man ska nog SPARA all korrespondens istället. Annars kan det uppstå problem när man senare ska försöka styrka sina argument. Det är bättre att spara fakturan och skicka ett eget brev där man anger fakturanummer, datum, summa osv. Givetvis tar man en kopia på brevet.
Citera
2009-12-21, 15:28
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banana_Man

NU var det ju andra personer på bussen och vid den här typen av bokningar
har inte den som gjort bokningen något extra ansvar.

Hade du dock hyrt hela bussen själv hade saken varit en annan.

Nu är det bara att dumpa räkningen i papperskorgen...men vill du vara seriös så skickar du ett brev där du bestrider kravet och anger skälen till detta.
Citera
2009-12-21, 15:41
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njursvikt
Njaee... kan låta frestande och macho. Men man ska nog SPARA all korrespondens istället. Annars kan det uppstå problem när man senare ska försöka styrka sina argument. Det är bättre att spara fakturan och skicka ett eget brev där man anger fakturanummer, datum, summa osv. Givetvis tar man en kopia på brevet.

Man tar ju såklart en kopia på dokumentet och skriver tillbaka på orginalet.
Citera
2009-12-21, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Njursvikt
Kopiera alternativt scanna in originalet, men visst kan man göra på ditt sätt också.
Fast det vore ju förstås tråkigt att bestrida en faktura på ett mindre macho sätt när det ändå finns ett så extremt stenhårt sätt att göra det på...

Att man sparar all korrespondens så fort det finns minsta antydan till att det kan bli tvistigt tar jag för givet.

Kom på att jag glömde nämna inkasso i min kedja. De flesta brukar välja att ta den vägen innan KFM, eftersom att det ofta ger resultat. Givetvis bestrider du här också. Oavsett vilka skrämmande formuleringar de kan tänkas använda så har de ingen "makt", eller befogenheter att utöva myndighet eller liknande.
Senast redigerad av jorre 2009-12-21 kl. 17:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in