2009-12-22, 15:57
Bannlyst
Som ovanstående, en enkel fråga bara... är det olagligt på något sett att gå runt i samhället naken?

En annan fråga som egentligen borde ha en egen topic men skitsamma... varför skrivs lagar att man måste göra si och så... men si och så får man ej göra men _aldrig_ VARFÖR man inte får gör si och så?

Vissa saker är ju ganska självklara som t.ex att man inte får köra för fort för att då ökar risken för att folk dör.
men andra saker som inte är så självklara som t.ex giftemål med fler än en partner eller dylika saker
Senast redigerad av sugarpuffextrem 2009-12-22 kl. 16:02.
Citera
2009-12-22, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sugarpuffextrem
Som ovanstående, en enkel fråga bara... är det olagligt på något sett att gå runt i samhället naken?

En annan fråga som egentligen borde ha en egen topic men skitsamma... varför skrivs lagar att man måste göra si och så... men si och så får man ej göra men _aldrig_ VARFÖR man inte får gör si och så?

Vissa saker är ju ganska självklara som t.ex att man inte får köra för fort för att då ökar risken för att folk dör.
men andra saker som inte är så självklara som t.ex giftemål med fler än en partner eller dylika saker
Citera
2009-12-22, 16:36
Moderator
NewDeers avatar
Nej, du får inte gå runt naken. Förargelseväckande beteende kallas det. Eller kallades iaf, de kanske har ändrat namnet. Böta får du göra iaf, om du inte kommer undan med sinnessjukdom. Mycket möjligt i det fallet
Citera
2009-12-22, 16:37
Medlem
vitnoss avatar
Det torde väl falla under förargelseväckande beteende.
Lägger till en liten fråga här, ett fönster i min lägenhet vetter ut mot en europaväg. Om jag, rent teoretiskt, ställer mig i mitt fönster och flashar mina könsdelar för alla stackars bilister, är det då olagligt?
Citera
2009-12-22, 16:37
Bannlyst
Angående nakenheten så faller det nog under : Förargelseväckande beteende.. Så nej det får man icke..
Citera
2009-12-22, 16:46
Medlem
hatchets avatar
Citat:
Som ovanstående, en enkel fråga bara... [...]

Det finns ingen lag som säger att du inte får gå omkring på stan naken.
Att skriva lagar på de sättet vore omöjligt.

Istället finns det en lag som säger att:
Citat:
Den som för oljud på allmän plats eller annars offentligen beter sig på ett sätt som är ägnat att väcka förargelse hos allmänheten, döms för förargelseväckande beteende till penningböter. Lag (1991:240).

Det närmaste till hands vore att en person som går runt naken på stan begår just det brottet.

Vill du veta "varför man inte får göra si och så" bör du läsa i lagens förarbeten. Där finns ofta en ganska utförlig beskrivning och motivering av lagen.
Varje lag som skrivs föregås av någon typ av utredning. Googla på SOU (statens offentliga utredningar). Regeringens motivering hittar du sen i propositionen, dem hittar du enklast på riksdagen.se eller regeringen.se.

Där finns mer information än du behöver för att svara på frågan "varför"
Citera
2009-12-22, 16:47
Bannlyst
... Om man bor i ett varmt land där den _praktiska_ användning av kläder är totalt meningslös då?

Anledningen till att man har kläder på sig är faktiskt för att man inte skall "frysa röven" av sig, inte för att man inte skall chocka lättkränkta hjärntvättade individer.

De här på FB som har lite vett innanför pannbenet förstår förmodligen vart jag vill komma. Varför är en naturlig och oharmlig sak förbjuden av en auktoritet.

Varför är det "fel" att vara naken?
-För att det är sexuellt!

Varför är det "fel" att knulla?
Citera
2009-12-22, 16:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hatchet
Det finns ingen lag som säger att du inte får gå omkring på stan naken.
Att skriva lagar på de sättet vore omöjligt.

Istället finns det en lag som säger att:

Det närmaste till hands vore att en person som går runt naken på stan begår just det brottet.

Vill du veta "varför man inte får göra si och så" bör du läsa i lagens förarbeten. Där finns ofta en ganska utförlig beskrivning och motivering av lagen.
Varje lag som skrivs föregås av någon typ av utredning. Googla på SOU (statens offentliga utredningar). Regeringens motivering hittar du sen i propositionen, dem hittar du enklast på riksdagen.se eller regeringen.se.

Där finns mer information än du behöver för att svara på frågan "varför"

Tackar för informationen =)
Citera
2009-12-22, 17:01
Medlem
hatchets avatar
Skulle det nu vara så att du befinner dig i en miljö där folk inte blir förargade av din nakenhet begår du inte heller ett brott. exempelvis är det helt ok att springa runt naken på en nudiststrand, offentlig bastu eller annan liknande plats.

Du måste ha ett uppsåt att väcka förargelse med ditt beteende.
Citera
2009-12-22, 17:10
Bannlyst
Eh, får ursäkta mig. Detta bör höra hemma i filosofi delen där det bättre skulle kunna diskuteras huruvida si och så är "rätt"
Citera
2009-12-22, 18:28
Medlem
jandis avatar
Citat:
Eh, får ursäkta mig. Detta bör höra hemma i filosofi delen där det bättre skulle kunna diskuteras huruvida si och så är "rätt"

ja men verkligen. och så kan du återkomma när du har åldern inne. (jag kanske är ensam, men jag tänkte på sånt när jag var runt 10)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in