Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 6
  • 7
2009-12-28, 14:31
Medlem
jag personligen tror att det kommer bli bra med att använda watt till att mäta bilars effekt

som gammal biltok så har jag hängt på amerikanska forum och lärt mig använda pounds (lbs) som viktenhet. och jag sitter alltså ibland och jämför lbs med lbs och vet när saker och ting är tungt respektive lätt

det kommer bli precis samma sak med watt

angående skrytsiffror när man jämför bilars effekt så kommer det ta en tid innan kw har etablerats men det kommer bli precis lika enkelt som förr

100 kw i en vanlig personbil= trött slö bil

150 kw i en vanlig personbil= nu är det lagom med effekt

500 kw i nya M5 = "AMAGAD! jag tror jag spruttar i byxan, fy bövelen vad effekt!" [valfri hormonstinn tonåring på nått bilforum]

bara några exempel men jag tror ni fattar ändå
Senast redigerad av kufen 2009-12-28 kl. 14:51.
Citera
2009-12-28, 16:30
Medlem
chibarikus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kufen
jag personligen tror att det kommer bli bra med att använda watt till att mäta bilars effekt

som gammal biltok så har jag hängt på amerikanska forum och lärt mig använda pounds (lbs) som viktenhet. och jag sitter alltså ibland och jämför lbs med lbs och vet när saker och ting är tungt respektive lätt

angående skrytsiffror när man jämför bilars effekt så kommer det ta en tid innan kw har etablerats men det kommer bli precis lika enkelt som förr

500 kw i nya M5 = "AMAGAD! jag tror jag spruttar i byxan, fy bövelen vad effekt!" [valfri hormonstinn tonåring på nått bilforum]

Tror jag också hk används ju mest som referens när man jämför mellan olika bilar. jag har iaf svårt att sätta in i ett sammanhang hur mycket en hk är. blir bara att man får justera ner lite och för min del blir det att kolla efter bilar med runt 150kW istället för 200hk när man letar ny bil.
Citera
2009-12-28, 21:22
Medlem
Erk Swedes avatar
nej

Citat:

Jag har hållit på med bilar i snart 40 år och wattbegreppet kom väldigt tidigt,men ändå talar man bara hästkrafter.
gamla jänkare SAE gross nya jänkare SAE net
Europeer Din..
Watt låter som något som någon bög i ett stylingprogram kommit på!!!
Citera
2009-12-28, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Watt låter som något som någon bög i ett stylingprogram kommit på!!!
Ironiskt nog hette den som kom på hästkraften James Watt.

Citat:
Ursprungligen postat av Oz_
Du måste börja läsa dina egna källor.

En av anledningarna bakom SI-enheterna är deras praktiska funktion i samhället.
Du måste börja läsa inom dina egna spoilers. Där står: "De är emellertid för små för vardaglig användning, såvida de inte multipliceras med stora tiopotenser."

Multiplicera enheten med en stor tiopotens är precis det man skall göra när det gäller plancklängd och plancktid. När det gäller planckeffekt får man istället dividera med en stor tiopotens.
Citera
2009-12-28, 22:32
Medlem
pythonxs avatar
Citat:

Du menar seriöst att man behöver typ 205 hästar i en normal personbil för att den ska vara lagom?

Förlåt, men Saab 900:an lillebror har ligger runt 150hk, och den är då mer än nog för alla behov jag har av en "normal" personbil om man inte är kraftkåt 18-åring som vill kunna bränna förbi alla polare för att känna sig "lagom"...
Citera
2009-12-29, 03:29
Medlem
Oz_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torpex

Du måste börja läsa inom dina egna spoilers. Där står: "De är emellertid för små för vardaglig användning, såvida de inte multipliceras med stora tiopotenser."

Multiplicera enheten med en stor tiopotens är precis det man skall göra när det gäller plancklängd och plancktid. När det gäller planckeffekt får man istället dividera med en stor tiopotens.

Jag kan nästan se det framför mig;

- Hur länge dröjer pizzan?
- Jo, en sisådär 589 yottaplacktid.

Yotta = 10^24 = En kvadriljon = 1 000 000 000 000 000 000 000 000.

Du måste skoja.
Citera
2009-12-29, 10:16
Medlem
Albrierss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pythonx
Det är det väl inte? Två pi kan vara precis vad som helst som råkar vara "två pi". För att det ska vara logiskt måste du ju faktiskt ange enheten. Vilket är rad/radianer...eller hur?

Jag utgick ifrån skateboardexemplet. Där säger man inte "360 grader" utan endast "360". Om man skulle använda sig av radianer är det därför mer rimligt att man säger "Två pi" istället för "Två pi radianer".
Citera
2009-12-29, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teliatomten
alltså så skulle min bil gå olika fort på olika platser i världen?
lite små fränt

Japp det skulle den, fast skillnaden är så liten att du inte märker av den.
Citera
2009-12-29, 12:42
Medlem
nicerpms avatar
gubbarna i bryssel har för mycket fritid.. Undra om dom vill byta bort Mph ox. då blir det nog grinigt hos engelsmännen och jänkarna..
Citera
2009-12-29, 12:45
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicerpm
gubbarna i bryssel har för mycket fritid.. Undra om dom vill byta bort Mph ox. då blir det nog grinigt hos engelsmännen och jänkarna..
Sedan när bryr sig jänkarna om vad EU har för "lokala" regler?

Ang. kW eller hk så spelar inte det mig någon störreroll.
De som fortfarande vill berätta hur många hk deras bilar har får väl göra det.
Jag kommer troligen fortsätta med hk.
Citera
2009-12-29, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pythonx
Du menar seriöst att man behöver typ 205 hästar i en normal personbil för att den ska vara lagom?

Förlåt, men Saab 900:an lillebror har ligger runt 150hk, och den är då mer än nog för alla behov jag har av en "normal" personbil om man inte är kraftkåt 18-åring som vill kunna bränna förbi alla polare för att känna sig "lagom"...

läs sista raden igen på min ursprungliga post

"bara några exempel"

jag drog till med några exempel, mer eller mindre tagna ur luften för att förklara varför det inte kommer bli jordens undergång ifall vi går över till watt, det kommer bli lika enkelt att jämföra watt med watt som det är nu med hk och hk

100 kw jämfört med 150 kw jämfört med 500 kw, enkelt och lätt att överblicka men jag kunde lika ha gärna skrivit 85 kw 100 kw och 373 kw (som är nuvarande m5ans ungefärliga effekt mätt i watt)
Citera
2009-12-29, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awesome
Fel, en kW är 1,34 HK, dvs mer än en HK.

gör om gör rätt.. 1,36
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in