2009-12-26, 14:36
Medlem
På recept är det ofta angett ett tidsintervall vid förskrivning av opioder. Min fråga är om det är Apotekaren själv som reagerar på om man försöker hämta ut förtidigt eller är det datorn som själv säger ifrån när dagens datum är innan "tidigast uthämtning"?
Citera
2009-12-26, 17:18
Medlem
Macgarvers avatar
Det är rödmarkerat i datorn så det syns väldigt lätt för apotekaren när du inte får hämta ut i fall med bestämda tidsintervaller.
Citera
2009-12-26, 19:12
Bannlyst
Som Macgarver säger är det rödmarkerat i datorn. Receptarien kan inte ens få ut etiketter innan intervallen passerats. Men du kan hämta ut medicinen exakt en minut efter midnatt på det datum då intervallen passerats!
Citera
2009-12-26, 22:14
Bannlyst
Själv har jag hämntat ut stesolid och stilnoct en respekive två dagar innan jag egentligen skulle få hämnta ut dem. De reagerade och frågade lite om det, ena gången så inföll "uthämntningsdagen" på en söndag när de hade stängt så då fick jag ut det på lördagen! alltså dagen innan. Andra gången så sa jag att jag skulle åka på semester och behövde medecinen med mig, det gick bra och helt utan problem.

Sen kan det kanske skilja sig mellan medecin och medecin och kanske till och med mellan apotekare och apotekare!

Ledsen om du inte blev klokare av mitt inlägg, men jag delar bara med mig av min erfarenhet!
Citera
2010-02-01, 16:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kstrom
Själv har jag hämntat ut stesolid och stilnoct en respekive två dagar innan jag egentligen skulle få hämnta ut dem. De reagerade och frågade lite om det, ena gången så inföll "uthämntningsdagen" på en söndag när de hade stängt så då fick jag ut det på lördagen! alltså dagen innan. Andra gången så sa jag att jag skulle åka på semester och behövde medecinen med mig, det gick bra och helt utan problem.

Sen kan det kanske skilja sig mellan medecin och medecin och kanske till och med mellan apotekare och apotekare!

Ledsen om du inte blev klokare av mitt inlägg, men jag delar bara med mig av min erfarenhet!

Detta är dock enbart möjligt om läkaren inte angivit ett intervall mellan uttagen, alltså att det måste gå t ex 12 dagar mellan varje uttag.

Har läkaren skrivit så kvittar det fullständigt om apoteket kommer stänga för gott dagen innan du "får" hämta nytt uttag, eller om du tar med dig mamma som intygar att ni ska resa bort - du får ändå inte hämta "i förtid".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in