Citat:
Ursprungligen postat av
Caesare
Jag har inte kunskapen att bedöma schackhistoriens alla mästare och vilka som var bäst. Men helt klart är det så att spelet vinner på att ha egensinniga kufar, excentriska genier, som de allra bästa, helst som världsmästare. Bobby Fischer personifierar på något sätt bäst idén om schackspelaren som briljant på brädet, på gränsen till vansinne utanför det. Jag tror att schackvärlden gynnas av den här slags gestalter, som ständigt på nytt ger näring åt myten, den i det allmänna folkmedvetandet befästa föreställningen om schackbrädet som ett tillhåll för snillen och genier – en allmän föreställning som gör att folk intresserar sig för schack, som gör att schack har det anseende bland andra spel i vår kulturvärld. Schack är det spel det är i vår kulturvärld på grund av att vi förknippar spelet med intelligens. Utan denna förknippning är det mest ett spel bland andra spel om än med en lång och förunderlig historia. I den bemärkelsen var Fischer förebildlig som världsmästare. Och därför är han en av mina favoriter. Inte enbart alltså för att han var en briljant spelare, vilket han var, och hans partier intresserar mig något ofantligt. Utan också och kanske i synnerhet för att han förkroppsligar myten om schackmästaren som ett geni (vilket jag inte tror att han var utanför brädet, men han har alla de inre och yttre drag vi förknippar med ett geni).
Fischer ansågs av många initierade bedömare länge vara den förnämste schackspelaren genom tiderna. Det kanske har ändrats under senare år i och med den unge norrmannens bedrifter och titlar? ELO-ratingen anses väl vara en måttstock på spelkapacitet - jag vet inte om den är omtvistad.
Fischer förblir dock min favorit, just för hans genialitet, excentricitet och udda uppträdande. Han kommer antagligen ännu 100-200 år efter sin död vara omdiskuterad - dock endast i schackkretsar. Utanför schackets värld hade han dessvärre ganska snart glömts bort, även i hemlandet USA.