Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2024-12-07, 16:29
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Köp en ångmopp. Bra att ha till mycket, som t.ex att göra rent soffor. Då slipper du omaket att ta av klädseln också.

Jag har en H2O HD, mycket bra. Kostar 1800 kr på Clas Ohlsson eller 800 kr på Amazon.

Intressant ! googlade på den , hur funkar den egentligen? löser ångan upp smutsen och fläckar?

Tror dock inte den gör någon nytta på ikea kuddar innehållande fjädrar, men på soffor mattor och madrasser kan den nog funka
Citera
2024-12-07, 16:59
Medlem
Min IKEA Tempur kudde är förstört efter 3 dagar i frysen. Den kostade faktisk mycket pengar. Jävla skit.
Citera
2024-12-07, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Köp en ångmopp. Bra att ha till mycket, som t.ex att göra rent soffor. Då slipper du omaket att ta av klädseln också.

Jag har en H2O HD, mycket bra. Kostar 1800 kr på Clas Ohlsson eller 800 kr på Amazon.

Dundertips! Tack!
Citera
2024-12-07, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krussidullen86
På lite samma tema, jag har en IKEA-soffa där klädseln är avtagbar, men när jag nu skulle tvätta den pga spill så är det bara en massa överkryssade symboler och texten "do not wash" på tvättlappen. Detta hade jag såklart kunnat kolla när jag köpte soffhelvetet för tre år sedan men varför skulle en avtagbar klädsel inte gå att tvätta? Tanken slog mig inte ens. Nu verkar soffmodellen dessutom ha utgått för det finns inte heller ny klädsel att köpa.
För att man väljer klädsel från början och kan då även köpa ny med tiden. Men min är tvättbar så det finns olika. Du får titta innan du köper, nästa gång, om den går att tvätta.

Vissa kuddar är tvättbara andra inte. Vissa går bara överdraget tvätta. Ikea har info om alla sina kuddar och annat med skötselråd.
Senast redigerad av KamratBlue 2024-12-07 kl. 17:51.
Citera
2024-12-07, 18:15
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krussidullen86
På lite samma tema, jag har en IKEA-soffa där klädseln är avtagbar, men när jag nu skulle tvätta den pga spill så är det bara en massa överkryssade symboler och texten "do not wash" på tvättlappen. Detta hade jag såklart kunnat kolla när jag köpte soffhelvetet för tre år sedan men varför skulle en avtagbar klädsel inte gå att tvätta? Tanken slog mig inte ens. Nu verkar soffmodellen dessutom ha utgått för det finns inte heller ny klädsel att köpa.

"Nu verkar soffmodellen dessutom ha utgått för det finns inte heller ny klädsel att köpa"

Det finns ett företag som säljer överdrag till IKEA soffor:

https://bemz.com/sv-se?utm_source=go...YaAmkeEALw_wcB
Citera
2024-12-07, 18:35
Medlem
Ichwills avatar
Annars så kan man ju tvätta med textilspray.
Citera
2024-12-08, 07:23
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Intressant ! googlade på den , hur funkar den egentligen? löser ångan upp smutsen och fläckar?

Ja, precis. Det kanske inte är någon dunderkur, men helt klart så blir soffan mycket renare om man går över den med en sådan. Vi har hund och ljus soffa, så då uppstår det ett visst rengöringsbehov. Sölar man rödvin i soffan så hjälper den antagligen inte så mycket, men vardaglig smuts tar den upp.

Den funkar även bra till golv och så, fast man skall undvika den på trägolv som kan dra åt sig fukt och slå sig.

Det är kanske inte min mest använda hushållsapparat, men jag är ändå nöjd med att jag har en.
Senast redigerad av Trixton 2024-12-08 kl. 07:26.
Citera
2024-12-08, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"Nu verkar soffmodellen dessutom ha utgått för det finns inte heller ny klädsel att köpa"

Det finns ett företag som säljer överdrag till IKEA soffor:

https://bemz.com/sv-se?utm_source=go...YaAmkeEALw_wcB

Ja precis, har sett det också. Den modellen fanns dock inte där heller.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in