Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Vilket statsskick skall vi ha i Sverige?
Monarki
48,38%
389 röster
Republik
36,94%
297 röster
Annat (ex diktatur)
12,69%
102 röster
Vet ej
1,99%
16 röster
2021-10-24, 12:35
  #313
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det där är inte valmonarki. Valmonarki innebär att de som utgör väljarna, väljer statschef som sedan sitter på livstid. Därefter företas nytt val. Det finns alltså inga andra mandatperiodsindelningar än statschefens livstid.

Skulle vi inte kunna ha ett sånt system i Sverige då? Om Victoria kandiderade så hade hon vunnit en jordskredsseger i alla fall och mandatperioden kan väl vara livet ut eller till abdikation och då företas ett nytt val.

Om kungligheterna väljer att kandidera så lär de fortsätta regera och de odemokratiska inslagen i statsskicket minimeras.

Win-Win som jag ser det. Jag vill verkligen inte att Sverige blir en republik med någon dammig president men ett sånt här system hade jag gillat.
Citera
2021-10-24, 18:23
  #314
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Skulle vi inte kunna ha ett sånt system i Sverige då? Om Victoria kandiderade så hade hon vunnit en jordskredsseger i alla fall och mandatperioden kan väl vara livet ut eller till abdikation och då företas ett nytt val.

Om kungligheterna väljer att kandidera så lär de fortsätta regera och de odemokratiska inslagen i statsskicket minimeras.

Win-Win som jag ser det. Jag vill verkligen inte att Sverige blir en republik med någon dammig president men ett sånt här system hade jag gillat.

Kunna och kunna. En viktig aspekt på detta är historiska lärdomar av tronskiften. Fram till Gustaf Vasa var ofta tronskiften förknippade med maktkamper och våld. Bland annat därför ansågs arvsmonarki vara ett mera förutsägbart system där det inte blev "hela havet stormar" när en kung dör.

Därför är det viktigt med frasen "Kungen är död! Länge leve kungen!" Det innebär att tidsmellanrummet mellan kungar måste hållas mycket kort, i syfte att inte inbjuda till maktkamper och osäkerhet. Att återinföra ett valkungadöme skulle uppmana till sådan osäkerhet.

För det som är republikaner finns en annan aspekt: Om en framtida kung får ett starkt demokratiskt mandat, så skulle det också innebära en betydande maktfunktion. Den som är direktvald kan hävda sig. Då är det för republikaner egentligen mer attraktivt att ha en kung som har ett indirekt demokratiskt stöd.
Citera
2021-10-24, 19:17
  #315
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Kunna och kunna. En viktig aspekt på detta är historiska lärdomar av tronskiften. Fram till Gustaf Vasa var ofta tronskiften förknippade med maktkamper och våld. Bland annat därför ansågs arvsmonarki vara ett mera förutsägbart system där det inte blev "hela havet stormar" när en kung dör.

Därför är det viktigt med frasen "Kungen är död! Länge leve kungen!" Det innebär att tidsmellanrummet mellan kungar måste hållas mycket kort, i syfte att inte inbjuda till maktkamper och osäkerhet. Att återinföra ett valkungadöme skulle uppmana till sådan osäkerhet.

För det som är republikaner finns en annan aspekt: Om en framtida kung får ett starkt demokratiskt mandat, så skulle det också innebära en betydande maktfunktion. Den som är direktvald kan hävda sig. Då är det för republikaner egentligen mer attraktivt att ha en kung som har ett indirekt demokratiskt stöd.

Min oro för monarkin är att den kommer tyna bort i framtiden. Om Estelle gifter sig med en man av folket och blir drottning så kommer hennes tronarvinge bara ha en kunglig far/mor-förälder. Det är inte en särskilt otrolig händelseutveckling och när glansen falnat tillräckligt så kommer majoriteten väga över för republik.

Jag tycker personligen inte att det ser riktigt rätt ut när statschefen ärver sitt ämbete men inser också att ett Sverige som överger monarkin är ett Sverige som på sikt kommer glömma bort sin egen historia. Därför förespråkar jag någon slags kompromiss i frågan.

Tyvärr så är ju det här en icke-fråga, det finns inget politiskt intresse alls av att diskutera frågan. Republikanerna vet att tiden är på deras sida och bidar sin tid. Jag hade gärna sett att rojalisterna tog initiativet och började tänka mer långsiktigt istället för att bara vänta på sin egen undergång.
Citera
2021-10-24, 21:29
  #316
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Min oro för monarkin är att den kommer tyna bort i framtiden. Om Estelle gifter sig med en man av folket och blir drottning så kommer hennes tronarvinge bara ha en kunglig far/mor-förälder. Det är inte en särskilt otrolig händelseutveckling och när glansen falnat tillräckligt så kommer majoriteten väga över för republik.

Jag tycker personligen inte att det ser riktigt rätt ut när statschefen ärver sitt ämbete men inser också att ett Sverige som överger monarkin är ett Sverige som på sikt kommer glömma bort sin egen historia. Därför förespråkar jag någon slags kompromiss i frågan.

Tyvärr så är ju det här en icke-fråga, det finns inget politiskt intresse alls av att diskutera frågan. Republikanerna vet att tiden är på deras sida och bidar sin tid. Jag hade gärna sett att rojalisterna tog initiativet och började tänka mer långsiktigt istället för att bara vänta på sin egen undergång.

Din oro är nog befogad. Men, låt oss se det positivt - i nuläget har vi två generationer framåt tronföljd säkrad. Monarkins ställning i folkdjupet har också stärkts de senaste åren. Vad vi framför allt behöver diskutera är hur monarkin kan utvecklas vad gäller uppgifter, både till form och innehåll.
Citera
2021-11-02, 12:20
  #317
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagom
Jag är republikan..
Man avsätter monarken, byter ut folket och röstar fram en emir. Listigt sätt att bedriva jihad

Världsomspännande khalifat: here we come
__________________
Senast redigerad av Ok-perfekt 2021-11-02 kl. 12:36.
Citera
2021-11-05, 14:13
  #318
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Min oro för monarkin är att den kommer tyna bort i framtiden. Om Estelle gifter sig med en man av folket och blir drottning så kommer hennes tronarvinge bara ha en kunglig far/mor-förälder. Det är inte en särskilt otrolig händelseutveckling och när glansen falnat tillräckligt så kommer majoriteten väga över för republik.

Jag tycker personligen inte att det ser riktigt rätt ut när statschefen ärver sitt ämbete men inser också att ett Sverige som överger monarkin är ett Sverige som på sikt kommer glömma bort sin egen historia. Därför förespråkar jag någon slags kompromiss i frågan.

Tyvärr så är ju det här en icke-fråga, det finns inget politiskt intresse alls av att diskutera frågan. Republikanerna vet att tiden är på deras sida och bidar sin tid. Jag hade gärna sett att rojalisterna tog initiativet och började tänka mer långsiktigt istället för att bara vänta på sin egen undergång.

1. Den kommer nog inte att tyna bort utan blir klippt rakt av en dag.

2. Det finns redan en politisk majoritet för att avskaffa monarkin, snarare är politikerna oroliga för att Konungen är mer populär än dem bland väljarna.

3. De enda uppgifter monarken verkar ha förutom symboliska är att dela ut mutor till utländska potentater, domstolar m.m. samt att försöka charma statstjänstemän till att utföra politiska sysslor.

4. Det finns inget som hindrar att Monarkin avskaffas just nu med en enkel riksdagsmajoritet och regerings stöd eftersom Sveriges domstolar inte tillämpar Regeringsformen, är underställda regeringen och det inte finns några internationella domstolar som Monarken kan vända sig till för att återfå kronan eller för den delen skadestånd för uteblivna inkomster, stulna tillgångar eller utebliven royal beundran. Möjligen kan Konungen fråga någon Royal kusin om att skicka en kanonbåt, hoppas på militäruppror men det är ju väldigt långsökta handlingar. Vad som finns kvar är dock folkbeundran och den sjunker ju med varje Kunglig skandal.

5. Nu är det färdigflashbackat. Sayonara flashbackers!
Citera
2021-11-05, 20:39
  #319
Medlem
Fickludds avatar
Efter att man gjorde om Regeringsformen 1974, när man tog bort monarkins befogenheter, har detta blivit en icke-fråga. Att vara ordförande i Utrikesnämnden är den enda uppgiften som är kvar om man bortser från ett tal till riksdagen varje år och andra symbolhandlingar.

Monarkin har tyvärr blivit meningslös.
Citera
2021-11-06, 10:49
  #320
Medlem
freeriderXIIs avatar
Som många nämnt så är ju valkungadöme det bästa. Behåll glansen kring titeln istället för en grå president men välj inte ärv. Kanske med ceremoni vid Mora stenar i Uppland.
Citera
2021-12-05, 11:02
  #321
Medlem
covf33fs avatar
Jag har hela tiden fått höra att "alla människor är lika värda"
Och samtidigt har vi en kungafamilj? Det går inte riktigt ihop..
Citera
2023-11-25, 04:25
  #322
Medlem
wwrs avatar
Nepaleserna vill i alla fall fall ha monarki. Efter monarkins avskaffande 2008 demonstrerar nu tiotusentals människor för att få den tillbaka.

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rld...ka-1.115941407
Citera
2023-12-30, 17:12
  #323
Medlem
Jag har varit för monarki men har svängt. När Viktoria och Daniel hade wef-nålar på slagen var droppen för mig. Silvias brorson har inte gjort saken bättre med sina bordellbesök.
Frågan är, vem skulle kunna passa som president i Sverige? Jag kommer inte på någon vettig person. Carl Bildt, Fredrik Reinfelt eller Stefan Löfven, gudbevare oss från dessa femtekolonnare.
Riksdagen får iaf inte utse president utan det måste ske genom en folkomröstning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback