2002-09-25, 02:49
Medlem
Jag skrev ett andra debattinlägg på RNS.se. Det handlade om bristerna med målet för den svenska narkotikapolitiken.

Det tog en vecka innan något syntes på sajten.

Det jag förväntade mig att se var mitt inlägg (gärna samma dag som här på flashback) och senare ett svar från RNS.

Det som kom upp idag var deras svar! Vad de svarar på framgår alltså inte, bara att de svarar mig.

Mitt inlägg hade de lagt in längre ned i tråden så att det såg ut som om det kom när det skrevs.

Synpunkter?
Citera
2002-09-25, 02:59
Medlem
Re: RNS har passerat gränsen!

Så här skrev jag på RNS-sajten:

Citat:
När man läser debatter om droger brukar man ofta få plöja igen om enorma trådar av inlägg som handlar om drogers farlighet. Några anser att drogen i fråga är mindre farlig än drog si och så. Andra förfasar sig och påstår motsatsen.

Vad spelar det för roll? Droger ÄR farliga. Det är ju därför man ska ha en narkotikapolitik.

Om man kunde enas om att droger har negativa egenskaper skulle man kunna komma vidare till viktigare frågor.

Detsamma gäller drogers positiva egenskaper. Ja, de finns, annars skulle de inte användas alls.

Om man också kunde enas om att ett lands narkotikapolitik också har positiva och negativa konsekvenser skulle man ha kommit långt.

Man skulle kunna gå direkt till det viktiga - målet för narkotikapolitiken.

Ett bra mål ska vara realistiskt och ange riktningen för förändringen som ska åstadkommas.

Dagens mål "Ett narkotikafritt samhälle" är dåligt på flera sätt:

1) Det är orealistiskt. Vi kan inte ens hålla våra fängelser fria från droger.

2) Det tar inte hänsyn till drogers positiva egenskaper/konsekvenser. Det faktum att droger ofta ger ett mycket behagligt rus i kombination med att de är vanebildande/beroendefrakallande gör att deras konsumtion inte låter sig styras nämnvärt med lagar och regler. Man skulle i princip kunna göra en sluten anstalt av vårt land och ändå inte få bort drogerna. Man ignorerar också att en majoritet kan tillgodogöra sig de positiva egenskaperna utan att drabbas av de negativa (brukare).

3) Det tar inte hänsyn till narkotikapolitikens negativa egenskaper/konsekvenser. Detta gör att åtgärder som är kontraproduktiva kan passera utan någon kritisk granskning. Tvång, frihetsberövande och kriminalitet ses i bland som något nödvändigt ont, men smutsiga sprutor, förorende droger och social utslagning skylls ofta felaktigt på individen eller drogen. Den totala konsumtionen blir viktigare än de mest grundläggande av rättigheter.

En överdos är idag ett steg närmare målet. Så får det inte vara!

Låt oss hitta ett bättre mål!

Läs gärna svaret från Klas på www.rns.se
Citera
2002-09-25, 19:06
Medlem
Hittade ett inlägg på http://www.rns.se/debatt.asp

---
Datum: 2002-09-21
Namn: Hans_k

Hej, jag skulle bara säga till er som vill legalisera cannabis att ni måste tänka om. Jag har 5 kompisar som har dött av överdoser hasch. Så håll er till alkoholen istället, den är mycket bättre.
---

Är det verkligen ett forum där inläggen bedöms på förhand? I så fall verkar dom ha lite självdistans med tanke på inlägget ovan.
I övrigt tycker jag att man ska bojkotta RNS och liknande skit. Det är ju som att diskutera med Jehovas Vittnen. Om de inte går så bra för dom, drar de väl upp typ att deras nioåriga dotter dog av en överdos heroin.

Ditt inlägg var helt OK, men som sagt är det att kasta pärlor för svin.
Citera
2002-09-25, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar Plum Fairy
Är det verkligen ett forum där inläggen bedöms på förhand? I så fall verkar dom ha lite självdistans med tanke på inlägget ovan.

Jag tror att de fördröjer inläggen så att deras välformulerade svar kommer upp samtidigt som besökarnas inlägg. De verkar dock inte rensa bort allt som inte faller dem på läppen.

Citat:
I övrigt tycker jag att man ska bojkotta RNS och liknande skit. Det är ju som att diskutera med Jehovas Vittnen. Om de inte går så bra för dom, drar de väl upp typ att deras nioåriga dotter dog av en överdos heroin.

Ditt inlägg var helt OK, men som sagt är det att kasta pärlor för svin.

Jag tänker så här:

De som besöker RNS-sajten är antagligen oroliga anhöriga eller redan inbitna förbudsivrare. De övertygade går inte att påverka, men de oroliga har ett gemensamt mål - deras anhörigas bästa. Det kan alltså finnas en chans att de lyssnar på båda sidor i debatten innan de bestämmer sig för vilken politik de vill ha. Den här gruppen är oerhört viktig i opinionsbildningen och därför tycker jag att det är värt besväret.

Jag tror att de ger mer än att debattera där man bara får medhåll, men tipsa gärna om ännu bättre forum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in