Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-12, 17:51
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Goldfinger (1964) var den första riktiga megasuccén av Bondfilmerna och orsakade Bondfeber (eller Bondmania på engelska) runt om i världen. Bondfeberns zenit nåddes 1965-66 med Åskbollen som blev en enorm succé.

På grund av detta började det göras Bondliknande agentfilmer (och ibland parodier) i många andra länder i Europa på 60-talet, Frankrike, Italien, Tyskland, samt även i USA, Asien och Mexico.

Även i populärkulturen i övrigt blev det en del Bond-referenser, till och med i de svenska Åsa Nisse-filmerna. Åsa Nisse i Agentform kom 1967, där skulle Nisse och Klabbarparn göra Sjökvisten till agent med agentbil.

Åsa-Nisse - Agentbilen

Eftersom det kommit mängder med Bondliknande agentfilmer från flera länder efter succéerna med Goldfinger och Thunderball kände producenterna Broccoli och Saltzman att man måste komma med nåt riktigt spektakulärt i nästa Bondfilm för att inte Bond skulle försvinna i mängden, så att säga. Det blev en story där Spectre saboterar USA:s och Sovjets rymdprojekt. Rymdkapplöpningen pågick ju för fullt i verkligheten så det var ett mycket aktuellt ämne.

Tyvärr blev Man lever bara två gånger (1967) alltför överdriven och cartoonish (som en serietidning). Rent tekniskt var det fantasier att kunna kidnappa rymdfarkoster med hjälp av en större farkost och sedan landa i en vulkan på jorden. Det mesta annat i filmen var också överdrivet och orealistiskt. Det här var första gången man övergav Flemings bok nästan helt. Boken utspelas också i Japan, men har inte alls nån rymdstory.

Helikopterjakten där Bond flyger en liten autogyro är bra filmad, den är spektakulär precis som man ville, en flygande "Bondbil" kan man säga. Även Spectre's högkvarter inuti vulkanen är imponerande, byggd i full storlek och med raketramp, helikopterplatta och monorail. Där utspelas den spekatulära slutstriden. Filmen är sevärd men är ingen Bondfilm utan mer ett "science fiction-extravaganza", som nån skrev.
Citera
2021-10-12, 18:22
Medlem
Dorniers avatar
Åskbollen var också spektakulär men det mesta i den filmen funkade på riktigt, vilket känns bättre och roligare.

Man hade en Bell Jetpack (eller Rocket Belt) i pre-credits-sekvensen, den fanns på riktigt och kunde flyga i drygt 20 sek. Hade tagits fram av USA:s armé på 50-talet.

Man hade båten Disco Volante, en hydrofoil eller bärplansbåt. Tyvärr är scenerna på slutet i Åskbollen uppspeedade alltför mycket så det ser orealistiskt ut. Såna båtar går fort i verkligheten, man hade inte behövt göra det så överdrivet i filmen.

Man byggde en fullskalekopia av Vulcan-planet och sänkte i havet utanför Bahamas.

Man hade alla dykscener i filmen där slutstriden är unik, ingen sån omfattande undervattensbatalj har nog filmats nån mer gång i filmhistorien. Dykarna på Bonds sida släpptes även ner i havet som fallskärmssoldater från ett transportflygplan, det var också spektakulärt.

Manicken i slutet som vinschar upp Bond och Domino fanns också på riktigt. Det var en Skyhook och användes av USA:s armé och flygvapen fram till början av 80-talet. Bond-producenterna kände nån hög amerikansk officer som lånade ut Jetpacken och Skyhooken till filmen.

Filmklipp om Skyhooken
Citera
2021-10-13, 20:48
Medlem
Dorniers avatar
Här är ett par klipp från journalfilmer med skyhook samt slutscenen från Åskbollen (i Bondfilmen var det nog inga människor man vinschade upp utan dockor).

Skyhook 1961

Skyhook 1968

Skyhook i Åskbollen (1965)

Ett av de tillfällen när skyhook användes skarpt var 1962 när CIA undersökte en övergiven sovjetisk polarstation.

Citat:
Project COLDFEET was a 1962 Central Intelligence Agency (CIA) operation to extract intelligence from an abandoned Soviet Arctic drifting ice station. Due to the nature of its abandonment as the result of unstable ice, the retrieval of the operatives used the Fulton surface-to-air recovery system.
[...]
On 28 May 1962, a converted CIA B-17 Flying Fortress 44-85531, registered as N809Z, piloted by Connie Seigrist and Douglas Price dropped both men by parachute on NP 8. On 1 June, Seigrist and Price returned and a pick-up was made of the Soviet equipment that had been gathered and of both men, using a Fulton Skyhook system installed on the B-17. This mission required the use of three separate extractions: first for the Soviet equipment, then of LeSchack and finally of Smith.
Citera
2021-10-13, 23:14
Medlem
Citat:
Goldfinger (1964) var den första riktiga megasuccén av Bondfilmerna och orsakade Bondfeber (eller Bondmania på engelska) runt om i världen. Bondfeberns zenit nåddes 1965-66 med Åskbollen som blev en enorm succé.

På grund av detta började det göras Bondliknande agentfilmer (och ibland parodier) i många andra länder i Europa på 60-talet, Frankrike, Italien, Tyskland, samt även i USA, Asien och Mexico.

Även i populärkulturen i övrigt blev det en del Bond-referenser, till och med i de svenska Åsa Nisse-filmerna. Åsa Nisse i Agentform kom 1967, där skulle Nisse och Klabbarparn göra Sjökvisten till agent med agentbil.

Åsa-Nisse - Agentbilen
Hitchcocks klassiska I sista minuten (1959) har ofta pekats ut som ett förebud om 60-talets Bondfilmer. Roger Thornhill är ju ingen agent utan reklamare, men han tvingas delvis in i rollen som agent för att nysta upp storyn och rättfärdiga sig själv inför, visar det sig, CIA. Berättarstrukturen påminner mycket om en typisk Bondfilm - katt- och råtta-jakt från den ena märkliga lokaliteten till den andra - Vandamme är en demonisk kalla-kriget-skurk och Eve har ungefär samma plats i handlingen som en typisk Bondbrud, även om Hitchcock skickligt har dolt hennes verkliga relationer både med Vandamme och CIA under en stor del av filmen.
Citera
2021-10-13, 23:24
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Hitchcocks klassiska I sista minuten (1959) har ofta pekats ut som ett förebud om 60-talets Bondfilmer.

Det är sant, har även för mig att jag läst att Bond-producenterna ville att Hitchcock skulle regissera Bond. Cary Grant (som hade huvudrollen i I sista minuten) var också påtänkt för Bond-rollen innan man hittade Connery. Grant ville dock bara göra en Bondfilm inte flera. Grant gjorde lite senare filmen Charade (1963) som också var lite Bond-inspirerad. Den kom ju då efter Bondserien startat så den kunde snegla på Bond.

Scenen med helikoptern i Agent 007 Ser Rött är såklart inspirerad av scenen med flygplanet i I sista minuten.
Citera
2021-10-13, 23:32
Medlem
Citat:
Det är sant, har även för mig att jag läst att Bond-producenterna ville att Hitchcock skulle regissera Bond. Cary Grant (som hade huvudrollen i I sista minuten) var också påtänkt för Bond-rollen innan man hittade Connery. Grant ville dock bara göra en Bondfilm inte flera. Grant gjorde lite senare filmen Charade (1963) som också var lite Bond-inspirerad. Den kom ju då efter Bondserien startat så den kunde snegla på Bond.

Scenen med helikoptern i Agent 007 Ser Rött är såklart inspirerad av scenen med flygplanet i I sista minuten.
Ja, visst är den det. Däremot saknas *bilar* som spänningselement helt och hållet i I sista minuten - utom den slapstickmässiga episoden när ligan försöker ge sken av att den stupfulle Thornhill har kört ihjäl sig på kustvägen. Hitchcock föredrog scener som utspelas på en enda sluten eller avgränsad plats - biljakter var inte hans grej.
Citera
2021-10-13, 23:54
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ja, visst är den det. Däremot saknas *bilar* som spänningselement helt och hållet i I sista minuten - utom den slapstickmässiga episoden när ligan försöker ge sken av att den stupfulle Thornhill har kört ihjäl sig på kustvägen. Hitchcock föredrog scener som utspelas på en enda sluten eller avgränsad plats - biljakter var inte hans grej.

Var inte Hitchcock också mycket inne på att spela in i studios hellre än att spela in i riktiga miljöer? Han hade kanske inte trivts att flänga runt jorden och filma på plats i diverse exotiska miljöer som man gjorde med Bond. Jag tycker själv inte heller Hitchcock var så intressant som regissör, för mig är han lite överskattad av det jag sett. Terence Young blev istället den första Bond-regissören och det var ett bra val.
Citera
2021-10-14, 00:11
Medlem
Citat:
Var inte Hitchcock också mycket inne på att spela in i studios hellre än att spela in i riktiga miljöer? Han hade kanske inte trivts att flänga runt jorden och filma på plats i diverse exotiska miljöer som man gjorde med Bond. Jag tycker själv inte heller Hitchcock var så intressant som regissör, för mig är han lite överskattad av det jag sett. Terence Young blev istället den första Bond-regissören och det var ett bra val.
Precis, han gjorde det han kunde i studio. Ingmar Bergman sade någon gång att Hitchcocks fetma var en tydligt bidragande orsak - han var inte den som gillade att flänga omkring ute i ett landskap eller längs gator och torg med figurerna i snabb rörelse, och han gillade inte att låta dem improvisera.

Jag gillar själv verkligen Hitchcock, men någon lyckad Bondregissör hade han nog inte blivit - tror också att han hade haft svårt för vapenviftandet och det myckna skjutandet och exploderandet i Bonds värld. Det var inte hans grej, det heller.
Citera
2021-10-14, 21:04
Medlem
Vart poppar Ali Kerim Bey's periskop upp? Vid golvnivå som synes, men hur döljs det i rummet? Inuti nån slags element- eller spisarmatur eller vad?

Hade det varit omöjligt att efterhandsmontera en mikrofon i det? Två frågor som alltid poppar upp i mitt huvud när jag ser filmen.
Citera
2021-10-15, 11:57
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Vart poppar Ali Kerim Bey's periskop upp? Vid golvnivå som synes, men hur döljs det i rummet? Inuti nån slags element- eller spisarmatur eller vad?

Hade det varit omöjligt att efterhandsmontera en mikrofon i det? Två frågor som alltid poppar upp i mitt huvud när jag ser filmen.

Periskopet är med i Flemings bok också faktiskt. Om jag inte minns fel så sägs det nåt om att periskopet tittar ut genom ett råtthål i väggen.
Citera
2021-10-15, 12:21
Medlem
Citat:
Periskopet är med i Flemings bok också faktiskt. Om jag inte minns fel så sägs det nåt om att periskopet tittar ut genom ett råtthål i väggen.
Aah, ett råtthål i väggen, där ser man.

Har inte det där periskopet spoofats i nån film när jag tänker efter, där det dyker upp på ett väldigt synligt ställe? Om det kan varit nån film med Flint, Clouseau eller Austin Powers? Eller gamla Batman-serien?

Ohoj, Mr. Bond! Dreja bi!
Citera
2021-10-17, 16:24
Medlem
Såg precis senaste James Bond på bio, var nästan lika förstörd som jag anade, en fet negerkärring som agent 007, det enda som saknades var ett handikapp samt att hon skulle vara flata, men det kommer väl sen.🙈🤢🤮

Precis allting ska tydligen förstöras i grunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in