Flashback bygger pepparkakshus!
2010-01-09, 00:44
Medlem
YaKoStars avatar
Hej,

Vi skulle bygga ihop en ny dator idag med följande delar:

Moderkort: Asus P6T
Processor: Intel Core i7 Quad 920 2,66GHz s1366
Ram: Corsair XMS 2048MB DDR3 1333MHz (9-9-9-27)
Grafikkort: Club 3D ATI Radeon HD 5870 1GB
PSU: 630 Watt

PROBLEMET:

Vi kopplade in allting, och när vi starta datorn så hände ingenting. Den går igång, alla fläktar snurrar men det händer ingenting. Den piper inte (läste att P6T iofs inte har ngn högtalare så vi kan inte veta om den gör det egentligen heller). Vi provade koppla in bara PCI-E kabeln i grafikkortet, och då började den tjuta som FAN, vilket förmodligen tyder på brist på ström. När vi kopplade in både PCI-E och SLI kabeln slutade den tjuta, men vi får inte någon bild öht.

Moderkortet har 2 st ingångar för CPU power 12 volt precis bredvid varandra. Ena har ett lock som man kan ta bort, utifall att man skulle vilja koppla in 8 pinnars kabel från PSUn, men det har inte vi så vi kopplade in 4 pinnars bara.

Någon som vet hur vi kan felsöka det hela? Allt (inkl ramminnena som e insatta på orange:a ingångarna) är inkopplat rätt så vitt jag ser det...
Citera
2010-01-09, 01:08
Medlem
Om ingenting händer dvs att bios inte laddar osv och allt är inkopplat, så kan det eventuellt vara något som är skadat redan vid leverans tråkigt nog. Prova ta ut ett av ram-minnena i taget, dvs prova varje ram-minne för sig och starta datorn bios. Om inget händer kan ni kanske prova ett gammalt grafikkort som ni vet fungerar. Annars kan det vara vad som helst. Hade samma problem när mitt grafik tag sitt sista andetag, inget hände när jag startade datorn förutom att fläktarna satte igång :/ Händer inget så fortsäter ni med diskar osv.
Citera
2010-01-09, 01:24
Medlem
Pröva koppla om allt. Bara CPU + minne + moderkort ska ge ett "pip" vid start.
Citera
2010-01-09, 03:28
Medlem
YaKoStars avatar
Tackar, ska provas imorgon!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in