Flashback bygger pepparkakshus!
2010-01-09, 19:21
Medlem
Har just köpt och satt ihop en alldeles ny dator och allting fungerar som det ska.
Förutom att jag försöker ha den nya hårddisken (SATA) och den gamla IDE-disken samtidigt.

Kopplar jag bara in SATA-disken är det inga problem. Windows 7 bootar direkt utan gnäll.
Kopplar jag bara in IDE-disken så fungerar det bra. Har Windows XP på den.
Men så fort jag försöker koppla in både och samtidigt så laddas BIOS, sen är skärmen helt svart utom ett litet streck som blinkar uppe i ena hörnet. Detta pågår i 5 minuter, sedan börjar Windows ladda och gör det länge utan att det händer något. Har låtit den försöka 15 minuter som längst.

Kan alltså utesluta att hårddiskarna är trasiga eftersom det går boota på dom var för sig.
Har försökt varje möjlig placering på jumpern på IDE-disken också utan att det verkar bli något skillnad. Som jag förstått det ska man inte ha någon jumper på SATA diskar så där har jag inte ens provat. Ska tillägga att jag inte har något CD/DVD-enhet eller någon annan SATA eller IDE enhet som sabbar också.
Jag misstänker att det är felinställt någonstans, men var?

Några idéer?
Citera
2010-01-09, 19:25
Medlem
Ankfanskaps avatar
Antar att du redan startat om datorn? Annars kan ju det vara idé att avinstallera/installera USB - portarna för att se om det är något fel där. Låter ju jävligt konstigt iof att din skärm blir svart. Men det är det första jag kommer att tänka på ialla fall.
Citera
2010-01-09, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankfanskap
Antar att du redan startat om datorn? Annars kan ju det vara idé att avinstallera/installera USB - portarna för att se om det är något fel där. Låter ju jävligt konstigt iof att din skärm blir svart. Men det är det första jag kommer att tänka på ialla fall.

Jag har startat om den, stängt av den, bytt sladdar, kopplat om, kopplat runt och hela skiten.
Skärmen blir inte svart som i "kolsvart", men den blir mörk och så blir det en sån pytteliten laddningsblipp uppe i hörnet.
Förstår inte hur det skulle kunna vara fel i USB-portarna heller, om det är relevant över huvud taget. Dom är inte inkopplade där.
Citera
2010-01-10, 02:32
Medlem
Har du installerat xp på den gamla disken på den nya datorn eller har du tagit ut den från den gamla datorn och försöker använda den i den nya så har du nog problemet där.
Installera om xp på idedisken i den nya datorn isåfall.

Blev lite rörigt men hoppas du fattar.
Citera
2010-01-10, 04:15
Medlem
hasenfrasens avatar
Att ha två diskar monterade, båda med aktiva boot-partitioner gör både XP och W7 tämligen förvirrade.

Gör om, gör rätt. Installera först XP, installera sen W7 så ser W7's boot-loader till att rätt enhetsbeteckningar används av respektive OS.
Citera
2010-01-10, 04:31
Medlem
crillecrilles avatar
http://www.google.com/search?rlz=1C1...TF-8&q=easybcd
Citera
2010-01-10, 11:34
Medlem
Nu har jag formaterat IDE disken och datorn startar med båda hårddiskarna i efter en jävla massa fiffel i BIOS och flyttande av hårddiskar mellan datorer.

Problemet nu är att om jag har båda hårddiskarna i den här datorn så tar det 10 minuter att starta datorn. Varföööööör skulle den starta på mindre än en minut med bara disken med operativet på (SATAn) inkopplad men den står på "starting windows" i mer än 9 minuter när jag har den helt formaterade IDE disken ikopplad samtidigt? Vad gör den som tar sån tid? Borde det inte räcka att det tar tid en gång? (Har provat flera gånger)
Citera
2010-01-12, 09:14
Medlem
Bump. Ingen som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här