Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-01-12, 14:41
Medlem
Chts avatar
Det handlar inte om att jag avfärdar era förslag, jag vill bara ha fler, helst lite mer lättfelsökta :/ det vi kommit fram till hittils är ju att det i stort sett kan vara vadsomhelst i datorn som knasar.

Hursomhelst, fixade in ditt program nu som mäter temp. Startade upp datorn och har nu varit på desktop i kanske fem, tio minuter. Temperaturen är som följer:

CPU 34
System 40

längre ner står det Intel core 2 duo E8400 temperatures:
Core #0 29
Core #1 44

Radeon HD 4870 temperatures:
GPU Core 72

Fans kör på 1330 rpm, max är 1403

EDIT: Startade Cod WaW nu, är bara inne på main menu änsålänge. CPU gick upp till 40-44 , core 0 och 1 gick upp till 40 och 48 grader.

EDIT2: Sänkte ner graffen från högsta till 640x480 och stängde av AA, startade New campaign och lät spelet börja ladda första mappen. Jag alt tabbbade ur medans den laddade upp banan och kollade HWmonitor programmet, CPU runt 70 grader.. körde CTRl-Alt-Del och stängde av spelet, nu har tempen sjunkt till 40 igen..

Detta måste vara problemet, inte sant? (Som du trodde) Vad gör jag nu? Ny kylpasta och sen ta ur processorfläkt&kylfläns, på med mer pasta över den gamla samtidigt som jag blåser bort ev. damm ur kylflänsen och sen på med den igen eller? Räcker det?
Senast redigerad av Cht 2010-01-12 kl. 14:56.
Citera
2010-01-12, 23:14
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cht
Det handlar inte om att jag avfärdar era förslag, jag vill bara ha fler, helst lite mer lättfelsökta :/ det vi kommit fram till hittils är ju att det i stort sett kan vara vadsomhelst i datorn som knasar.

Hursomhelst, fixade in ditt program nu som mäter temp. Startade upp datorn och har nu varit på desktop i kanske fem, tio minuter. Temperaturen är som följer:

CPU 34
System 40

längre ner står det Intel core 2 duo E8400 temperatures:
Core #0 29
Core #1 44

Radeon HD 4870 temperatures:
GPU Core 72

Fans kör på 1330 rpm, max är 1403

EDIT: Startade Cod WaW nu, är bara inne på main menu änsålänge. CPU gick upp till 40-44 , core 0 och 1 gick upp till 40 och 48 grader.

EDIT2: Sänkte ner graffen från högsta till 640x480 och stängde av AA, startade New campaign och lät spelet börja ladda första mappen. Jag alt tabbbade ur medans den laddade upp banan och kollade HWmonitor programmet, CPU runt 70 grader.. körde CTRl-Alt-Del och stängde av spelet, nu har tempen sjunkt till 40 igen..

Detta måste vara problemet, inte sant? (Som du trodde) Vad gör jag nu? Ny kylpasta och sen ta ur processorfläkt&kylfläns, på med mer pasta över den gamla samtidigt som jag blåser bort ev. damm ur kylflänsen och sen på med den igen eller? Räcker det?
Fan va gött. Problemet hittat. Om cpu ligger på 70 grader direkt kan du tänka dig hur det blir under spelande. Skaffa lite ny kylpasta, montera om kylaren och testa igen

EDIT: det är extreeeeeeemt viktigt att tvätta bort den gamla kylpastan innan du lägger dit förslagsvis ett halvt riskorn nytt. För mycket pasta gör det bara värre. Ta bort den gamla med kemisk ren bensin, eller som jag med flickvännens nagellacksborttagning(aldrig vart några problem).
Senast redigerad av crillecrille 2010-01-12 kl. 23:17.
Citera
2010-01-13, 00:06
Medlem
Chts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Fan va gött. Problemet hittat. Om cpu ligger på 70 grader direkt kan du tänka dig hur det blir under spelande. Skaffa lite ny kylpasta, montera om kylaren och testa igen

EDIT: det är extreeeeeeemt viktigt att tvätta bort den gamla kylpastan innan du lägger dit förslagsvis ett halvt riskorn nytt. För mycket pasta gör det bara värre. Ta bort den gamla med kemisk ren bensin, eller som jag med flickvännens nagellacksborttagning(aldrig vart några problem).

Hoppas verkligen det

Kylpasta ska inhandlas imorgon förhoppningsvis, just nu har jag tagit ut kylare&fläkt och blåst bort lite damm och torkat bort att tidigare pasta.

Hursomhelst, tänkte testa ikväll utan någon pasta öht. för att se hur stor skillnaden blir, nu får jag ej tillbaka fläkt&kylare i moderkortet :/

Det är fyra stycken "skruvpluggar" på en E8400 kylare&fläns, och dessa ska jag vad jag förstår skruva ett kvarts varv medurs för att låsa fast.
Problemet är att endast två stycken skruvpluggar får fäste i sina gängor. När jag försöker få fast dom andra så följer allting med upp när jag släpper trycket jag applicerar medans jag skruvar. De går liksom inte in i sina gängor. Vågar inte heller pressa ner dom så mycket hårdare, jag ser redan nu hur moderkortet pressas nedåt när jag trycker ner kylaren&fläkten vid skruvningsmomentet.

EDIT: Ska man bara lägga på "ett halvt riskorn" kylpasta? Senast (Det jag rensade bort nu) så smetade jag på kanske halva processorytan det sa min kompis att jag skulle göra, han som hjälpte mig montera ihop datorn i fråga.
Tips? :/

EDIT2: Fixade monteringen, man ska bara trycka ner och inte skruva Men svara gärna på edit1
Tempen nu (2 minuter på desktop, datorn var iofs iskall nyss) är :

System 33
CPU 20

CPU Core #0 : 29
CPU Core #1 : 44

Ser ut som en förbättring Men varför skiljer det så på kärnorna? Samt varför står det cpu 20, när båda kärnorna är mkt varmare än så?
Senast redigerad av Cht 2010-01-13 kl. 00:31.
Citera
2010-01-13, 03:55
Medlem
Lustigt att båda kärnorna inte ligger i ungefär samma temp. aldrig sett nått liknande förut på mina datorer med dual core.

Men testa o öppna sidan o sätta en bordsfläkt som blåser in mot datorn och försök o spela samtidigt. Funkar allt då så är det ju tempen som är fel på. Kan ju vara något annat, lika bra o kolla.
Citera
2010-01-13, 10:26
Medlem
Att olika kärnor har olika temperatur är vanligt men så där stor skillnad kan knappast kallas vanligt.

Du ska ha ungefär ett okokt riskorn med kylpasta.

Processorn blir varm riktigt snabbt så i idle när du startar och efter någon timme kommer det förmodligen inte skilja mycket.

EDIT: Ett halvt riskorn är ungefär ett okokt så han som sa det har nog rätt:=).
Citera
2010-01-13, 10:29
Medlem
crillecrilles avatar
Här var det Texas Att ena kärnan verkar ha låst sig på 44 grader är ingen fara, kan ha blivit så av en eventuell överhettning tex. Vad händer med COD nu?
Citera
2010-01-13, 13:26
Medlem
Chts avatar
Tack för all hjälp grabbar.
Igår kunde jag spela, cpu tempen (Dvs inte kärnorna, men vet inte vad som menas med det) låg på runt 20 idle innan och efter jag spelade, sedan runt 35 när jag spelade i ca. 10 minuter.

Kanske inte ens behöver fixa ny kylpasta, tänker jag nu. :P

Bordsfläkt har jag ingen, tänker inte testa det ändå. Magnetfält från sådana.
Testade dock att köra utan chassivägg, då höjdes systemtemperaturen typ 10 grader, och grafikkortet med kanske 5. resten orört. Så chassit funkar som det ska med andra ord.

75 grader på GPU, system 40-50 och cpu på typ 35-40 under load nu iaf, det är ju som sig bör. Tack Crille speciellt för all hjälp
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in