Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-05-29, 14:36
  #13
Medlem
MrWins avatar
Jag läste den här boken för några år sedan och fick en annan bild
http://karnevalforlag.se/bocker/den-...n-av-palestina
Citera
2012-05-29, 14:47
  #14
Medlem
MilkywayBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Jag läste den här boken för några år sedan och fick en annan bild
http://karnevalforlag.se/bocker/den-...n-av-palestina

Det är en debatt i sig om man ska kalla det rensning eller ej. Begreppet finner jag missvisande. Kul för dig att du läst en bok om det förresten .
Citera
2012-05-29, 16:33
  #15
Medlem
MrWins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilkywayBob
Det är en debatt i sig om man ska kalla det rensning eller ej. Begreppet finner jag missvisande. Kul för dig att du läst en bok om det förresten .

Jag kan rekommendera boken. Klart läsvärd
Citera
2024-01-02, 23:36
  #16
Medlem
polisflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
1948 bedrev judarna en etnisk rensning av Palestina. Klart att man inte ville hindras av Folke Bernadotte så man avrättade honom.
Än en gång bör framhållas, att mordet på Folke Bernadotte var inte endast ett mord på en enskild person, vilket är ett mycket allvarligt brott redan det, utan det var ett mord på FN, Förenta Nationerna, och på hela den upphöjda fredens idé om samverkan och förståelse mellan nationerna för fred och försoning mot våld och krig. Därför är sionisterenas mord på Folke Bernadotte ett så skriande brott som kräver ansvar, upprättelse. Så länge sionisterna inte går till rätta med denna illgärning, kan de inte räkna med att tillhöra den civiliserade och fredsälskande mänskligheten och hänvisa till judendomen som en stor moralisk kraft.

Så länge sionisterna fördömer brott som långt tidigare i historien begåtts mot judar i hela världen som "brott mot mänskligheten" och ständigt yrkar på att de ansvariga för dessa brott skall bestraffas i både Israel och övriga världen samtidigt som samma sionister försöker dölja sina egna brott mot andra folk, då är sionisterna inget annat inför historiens och mänsklighetens domstol än eländiga hycklare.

Redan när Folke Bernadotte på sitt FN-uppdrag anlände till Tel-Aviv i dåvarande judiska delen av Palestina bemöttes han med våldsamma demonstrationer och anklagelser för att vara "judarnas fiende". Det stod också helt klart att den sionistiska ledningen intog samma hätskt fientliga hållning till Folke Bernadotte med sionistiska slagord som "Stockholm är ditt, Jerusalem är vårt, du arbetar förgäves. Vi är här ... Så lände det finns en enda fiende till vår sak, har vi en kula i vårt magasin för honom".
Citera
2024-03-13, 16:27
  #17
Medlem
Här finns en dokumentär om Folke Bernadotte på SVT Play. I programmet finns också klipp från det TV-program som visades i Israel 1991 med medlemmar från Lehi som öppet utan omsvep pratar och till och med skämtar om mordet, utan minsta spår av ånger.

Folke var vår kungs gudfar (han heter ju f.ö också Folke) och det spekuleras även i att om prinsessan Estelle varit pojke hade hon döpts till Folke.
Kungafamiljen har för övrigt konsekvent till denna dag vägrat statsbesök till Israel, som tydligt visade efter mordet att det inte fanns något intresse att genomföra en ordentlig mordutredning.
Inget minnesmärke finns heller på mordplatsen, men Folke har en gata uppkallad efter sig - i Gaza.

https://www.svtplay.se/video/jRz39gj...-svarta-makter
Citera
2024-03-13, 16:49
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parymmenfranorten
Här finns en dokumentär om Folke Bernadotte på SVT Play. I programmet finns också klipp från det TV-program som visades i Israel 1991 med medlemmar från Lehi som öppet utan omsvep pratar och till och med skämtar om mordet, utan minsta spår av ånger.

Folke var vår kungs gudfar (han heter ju f.ö också Folke) och det spekuleras även i att om prinsessan Estelle varit pojke hade hon döpts till Folke.
Kungafamiljen har för övrigt konsekvent till denna dag vägrat statsbesök till Israel, som tydligt visade efter mordet att det inte fanns något intresse att genomföra en ordentlig mordutredning.
Inget minnesmärke finns heller på mordplatsen, men Folke har en gata uppkallad efter sig - i Gaza.

https://www.svtplay.se/video/jRz39gj...-svarta-makter

Intressant! Finns det någon källa för detta? (kanske sägs i SVT-programmet men jag orkar inte titta igenom 1 hel timme...)
Citera
2024-03-14, 00:55
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Intressant! Finns det någon källa för detta? (kanske sägs i SVT-programmet men jag orkar inte titta igenom 1 hel timme...)

Här är länk till bild på gatuskylt i Gaza City:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Folke_..._Gaza_City.png

Allt övrigt jag skrev finns med i dokumentären annars - jag trodde inte heller att jag skulle palla en timme men sen fastnade jag
Citera
2024-03-14, 00:59
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Intressant! Finns det någon källa för detta? (kanske sägs i SVT-programmet men jag orkar inte titta igenom 1 hel timme...)

Det med att kungafamiljen inte vill sätta foten i Israel är iofs inte omnämnt i dokumentären - men kungen har några gånger gett Israel tjuvnyp.
Han sa till exempel till Shimon Peres på Olof Palmes begravning 1986 att "låt oss inte glömma att Olof Palme var den ANDRE medlaren i Mellanöstern som föll offer för en mördares kulor ".
(Palme var medlare i Iran-Irakkriget).
Citera
2024-03-14, 12:40
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parymmenfranorten
Det med att kungafamiljen inte vill sätta foten i Israel är iofs inte omnämnt i dokumentären - men kungen har några gånger gett Israel tjuvnyp.
Han sa till exempel till Shimon Peres på Olof Palmes begravning 1986 att "låt oss inte glömma att Olof Palme var den ANDRE medlaren i Mellanöstern som föll offer för en mördares kulor ".
(Palme var medlare i Iran-Irakkriget).

Ja, att kungafamiljen inte besöker Israel pga detta hörde jag för första gången för väldigt länge sen och det kommer upp då och då. Samma sak gällde länge det brittiska kungahuset pga judiska självständighets-gruppers hårda gerilla-krig mot britterna i Palestina-mandatet på 40-talet.
Citera
2024-03-14, 17:36
  #22
Medlem
Psykonaut-s avatar
Jag är lite ingift släkt med honom, men det var terrorister som mördade honom.

Judiska, arabiska what ever terrorister, är terrorister även om de är judar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sternligan
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback