Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-02-16, 09:46
  #1
Medlem
Tja alla!
Nu har jag stått ut med värdelös bredband=bajsband tillräckligt länge och skaffat de enda lite snabba i min kommun... 8mbit telia.
Hur aktiva är telia på att leta upp fildelare? hur undviker man upptäckt bäst? vilket är bättre: ftp eller dc?

Tacksam!!
Citera
2004-02-16, 11:36
  #2
Medlem
Så vitt jag vet har Telia i princip lagt ned det där. Verkar krävas något utöver det vanliga för att dom ska reagera idag.
Dock kanske du ska tänka två gånger innan du startar upp någon egen server-tjänst som genererar väldigt mycket trafik. Menar då tex en FTP-server på standardport. Skulle Telia få för sig att undersöka saken och ser en konstant hög inkommande trafik på just en sån "uppenbar" port kanske de surar lite. Ids inte se efter men skulle tro samma regler gäller idag som förr, dvs att en sån uppkoppling inte får användas för "publika tjänster".

I villket fall som helst tror jag inte du behöver oroa dig. Telia brukar dessutom skicka ut ett varningsbrev om något de inte gillar försegår. Först efter man blivit varnad brukar något kunda hända på riktigt.



edit: "Kunden får ansluta en egen server till tjänsten under förutsättning att den enbart används för personligt bruk. Kunden får däremot inte ansluta en server till Telias nät i syfte att fritt eller mot betalning erbjuda och/eller tillhandahålla varor, tjänster eller information till annan."
Citera
2004-02-16, 11:45
  #3
Medlem
phreuds avatar
Jag skulle nog satsa på ftp. Skillnaden mellan ftp och DC är ju att om du kör ftp ser dom ju bara att du genererar mycket trafik, inte vad som skickas. Med DC skyltar du ju med vad du har.

Jag känner en del som fått hem brev från telia med uppmaningar att ta bort diverse filer som delas ut på DC. Tror i och för sig inte att det händer nåt om man skiter i det, men man kanske inte vill chansa.
Citera
2004-02-16, 11:52
  #4
Medlem
Dom breven skickar Telia ut efter att dom i sin tur fått påtryckningar från någon annan. Filmbolag eller liknande.
Det finns ett program - peerguardian - som stänger ned anslutningar från liknande organisationer. Vet inte hur väl uppdaterat det är men såg väldigt bra ut när jag tittade på det för några månader sedan.
Citera
2004-02-16, 12:40
  #5
Medlem
om du får ett brev och skiter i det, kan det hända som en polare i den klan jag lirar... han kopplades från... så ta det lungt. Och det var pga DC han kopplades ner.
Citera
2004-02-16, 17:27
  #6
Medlem
iglos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biatchen
Dom breven skickar Telia ut efter att dom i sin tur fått påtryckningar från någon annan. Filmbolag eller liknande.
Det finns ett program - peerguardian - som stänger ned anslutningar från liknande organisationer. Vet inte hur väl uppdaterat det är men såg väldigt bra ut när jag tittade på det för några månader sedan.


PeerGuardian funkar jättebra och uppdateras frekvent....
Citera
2004-02-16, 19:30
  #7
Medlem
Liquid_Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phreud
Jag skulle nog satsa på ftp. Skillnaden mellan ftp och DC är ju att om du kör ftp ser dom ju bara att du genererar mycket trafik, inte vad som skickas. Med DC skyltar du ju med vad du har.

Jag känner en del som fått hem brev från telia med uppmaningar att ta bort diverse filer som delas ut på DC. Tror i och för sig inte att det händer nåt om man skiter i det, men man kanske inte vill chansa.

telia ser lika mycket av du har när du kör ftp som dc.. det är inte telia som scanar dc efter folk som delar ut saker utan våra kära vänner på antipiratbyrån som sen skickar en abuse anmälan till telia som skickar den hem till kunden.. överlag så skiter telia totalt i om du rorar dig lite på dc
Citera
2004-02-16, 19:46
  #8
Medlem
phreuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liquid_X
telia ser lika mycket av du har när du kör ftp som dc.. det är inte telia som scanar dc efter folk som delar ut saker utan våra kära vänner på antipiratbyrån som sen skickar en abuse anmälan till telia som skickar den hem till kunden.. överlag så skiter telia totalt i om du rorar dig lite på dc

Precis. Jag menar inte att telia själva går in o kollar vad du skickar till höger och vänster, det är någon annan instans (t.ex antipiratbyrån) och då ligger du betydligt bättre till om du kör ftp som är (hyffsat) anonymt.

Som sagt så skiter telia högaktningsfullt i vad du delar ut, men för att slippa obehag brukar dom skicka ut varningar efter påtryckningar av diverse antipirater. Detta fenomen har gett upphov till ett upprop på den förträffliga sidan http://www.piratbyran.org/

/phreud
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback