Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-18, 22:09
  #13
Medlem
Palpatines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qzr1
Hmm är du helt säker på detta?

Been there, done that, got the T-shirt.

Citat:
Det vi har läst är att hon måste skicka in papper om att hon vill ha dit sin fästman (jag). efter det följer en 5-8 månader lång process innan dom skickar papper till Sverige, där jag måste skicka in en ansökan om uppehållstillstånd.

Det ar den langa och krangliga vagen.

Citat:
Men är du helt säker på det du säger? Kan jag åka dit och stanna längre än 3 månader, sålänge vi gifter oss medan jag är där? Jag måste inte åka tillbaks till Sverige och skicka in ansökningar?

Ja, du kan stanna langre (tills din ansokan om permanent uppehallstillstand beviljats eller avslagits) om du lagligen besokte din fastmo i USA (pa turistvisa) och ni sedan plotsligt fick for er att gifta er med varandra.

Det ar dock viktigt att din avsikt var att enbart halsa pa flickvannen och att ni oplanerat fick for er att gifta er med varandra. Du kan inte komma till USA pa turisvisa om avsikten ar att gifta er. Giftemalet maste ha varit ett 'spur of the moment' och oplanerat.

Kommer du till USA pa olagliga satt (simmar over Rio Grande, etc) sa maste du aka hem for att ansoka trots att ni ar gifta. Det ar viktigt att du kommer pa lagligt turistvisa och gifter dig innan visumet gar ut.

Jag och min hustru gjorde det nar vi gifte oss. Hon gick till invandrarverket och fragade om reglerna. Hon fick instruktionerna om hur att man ansokte for fastman/fastmo-visum, men sedan sade handlaggaren "You haven't heard it from me, but do like this instead ... "
__________________
Senast redigerad av Palpatine 2010-01-18 kl. 22:26.
Citera
2010-01-18, 22:38
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palpatine
Been there, done that, got the T-shirt.



Det ar den langa och krangliga vagen.



Ja, du kan stanna langre (tills din ansokan om permanent uppehallstillstand beviljats eller avslagits) om du lagligen besokte din fastmo i USA (pa turistvisa) och ni sedan plotsligt fick for er att gifta er med varandra.

Det ar dock viktigt att din avsikt var att enbart halsa pa flickvannen och att ni oplanerat fick for er att gifta er med varandra. Du kan inte komma till USA pa turisvisa om avsikten ar att gifta er. Giftemalet maste ha varit ett 'spur of the moment' och oplanerat.

Kommer du till USA pa olagliga satt (simmar over Rio Grande, etc) sa maste du aka hem for att ansoka trots att ni ar gifta. Det ar viktigt att du kommer pa lagligt turistvisa och gifter dig innan visumet gar ut.

Jag och min hustru gjorde det nar vi gifte oss. Hon gick till invandrarverket och fragade om reglerna. Hon fick instruktionerna om hur att man ansokte for fastman/fastmo-visum, men sedan sade handlaggaren "You haven't heard it from me, but do like this instead ... "
Hmm okej det låter ju bra så långt.

Men det där med sponsorn. Hur viktigt är det? Måste jag ha det för att bo där, eller för att få jobb där? För hennes föräldrar kommer inte kunna sponsra mig.
Finns det någon risk alls att jag kan bli "portad" för att jag gifter mig på mitt turistvisum? Att det finns någon lag som säger att inte får göra det?

Edit: http://familybasedimmigration.com/fo...ead.php?t=3923

Enligt dom är det olagligt att göra så.

Mvh
__________________
Senast redigerad av qzr1 2010-01-18 kl. 22:47.
Citera
2010-01-18, 22:54
  #15
Medlem
Palpatines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qzr1
Hmm okej det låter ju bra så långt.

Men det där med sponsorn. Hur viktigt är det? Måste jag ha det för att bo där, eller för att få jobb där? För hennes föräldrar kommer inte kunna sponsra mig.
Finns det någon risk alls att jag kan bli "portad" för att jag gifter mig på mitt turistvisum? Att det finns någon lag som säger att inte får göra det?

Mvh

Du maste ha en eller flera sponsorer som garanterar att du inte blir till en ekonomisk belastning for staten innan du jobbat X antal ar. Beroende pa sponsorens inkomst sa kan det racka med en person. Jag var co-sponsor till en tyska for nagra ar sedan som gifte sig med en amerikan medans hon var har pa studentvisa. Hans inkomst rackte inte till sa jag fick hoppa in och ansvara for den del summan som saknades.

Vill eller kan inte foraldrarna sponsra dig? Om de har en normalinkomst sa borde deras inkomst racka. Sponseringen ar mycket viktigt och du kan inte ansoka om uppehallstillstand utan en sponsor som garant (att du har jobb betyder ingenting i sammanhanget).

Ingen risk att blir portad for att du gifter dig medans du ar dar pa turisvisumet. Du kan dock nekas inresa i landet om du vid passkontrollen sager att du ar dar for att gifta dig med din fastmo (maste da aka tillbaka och ansoka om fastman-visum). Det ar for att anvanda ett slitet uttryck 'easier to ask for forgiveness than for permission'.
Citera
2010-01-18, 23:49
  #16
Medlem
MegaHeads avatar
Har man ett fästmö/fästman visum så krävs det i slutändan att man gifter sig ändå för att personen i fråga ska få stanna i landet. Det går inte att komma undan det. Det är bara frågan om man vill göra det enkelt och smidigt eller krångligt och drygt.
Citera
2010-01-19, 00:14
  #17
Medlem
Hmm okej jag förstår, tack så mycket för alla svar

Jag vill bara inte riskera att bli portad för att vi bestämmer för att gifta oss på mitt turistvisum. Enligt denna tråden: http://familybasedimmigration.com/fo...ead.php?t=3923 så är det olagligt
Citera
2010-01-19, 01:31
  #18
Medlem
Palpatines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qzr1
Hmm okej jag förstår, tack så mycket för alla svar

Jag vill bara inte riskera att bli portad för att vi bestämmer för att gifta oss på mitt turistvisum. Enligt denna tråden: http://familybasedimmigration.com/fo...ead.php?t=3923 så är det olagligt

Det ar olagligt att komma till USA pa turistvisum om avsikten fran borjan var att gifta sig. Men det ar okej om du kommer pa ett turistvisum for att halsa pa flickvannen och sedan beslutar att gifta er med varandra.

Med andra ord tala inte om att ni planerar att gifta er. Vanta ett par veckor och ha sedan ett overraskningsfrieri. Ak sedan till Las Vegas och lat Elvis viga er.
Citera
2010-01-19, 12:13
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palpatine
Det ar olagligt att komma till USA pa turistvisum om avsikten fran borjan var att gifta sig. Men det ar okej om du kommer pa ett turistvisum for att halsa pa flickvannen och sedan beslutar att gifta er med varandra.

Med andra ord tala inte om att ni planerar att gifta er. Vanta ett par veckor och ha sedan ett overraskningsfrieri. Ak sedan till Las Vegas och lat Elvis viga er.
Okej då låter det ju bra
Men det där med sponsorn verkar bli ett problem. Hennes pappa är arbetslös och hennes mamma tjänar inte alltför bra med pengar, så därför dom inte kan. Men visst måste dom bara bevisa att dom har pengar, dom behöver väl inte ge mig något? Men måste det vara någon i USA som är sponsor, eller kan mina föräldrar vara det? Och kan flera olika personer sponsra mig så att inte en måste stå för allt?
Citera
2010-01-19, 15:05
  #20
Medlem
SevenHillss avatar
Vad Palpatine redan sagt stammer.

Gar du igenom hea processen pa ratt satt sa far du rakna med att vanta 1-1.5 ar pa ditt green card.
En immigration lawyer kan vara bra att anstalla om man ar osaker pa hur man ska ga igenom hela processen. Kostar runt 2-3.000 dollar.
Ar dock inget maste utan kan du lasa engelska sa klarar du dig bra pa egen hand. Good luck!
Citera
2010-01-19, 16:27
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SevenHills
Vad Palpatine redan sagt stammer.

Gar du igenom hea processen pa ratt satt sa far du rakna med att vanta 1-1.5 ar pa ditt green card.
En immigration lawyer kan vara bra att anstalla om man ar osaker pa hur man ska ga igenom hela processen. Kostar runt 2-3.000 dollar.
Ar dock inget maste utan kan du lasa engelska sa klarar du dig bra pa egen hand. Good luck!
Hon säger att hon inte vill göra på detta sättet eftersom det är olagligt...
Men medan man väntar på greencardet så får man ändå bo i USA?

Jag vill göra som ni säger att gifta oss under dom 3 månaderna jag besöker henne... Men det vill inte hon, eller hennes föräldrar. Hon ger följande alternativ.

1. Vi ansöker fiancée visat, dvs 5-8 månader process, sen att jag skickar in mina papper och väntar på att det ska gå igenom. Jag åker dit, vi gifter oss. Vi bor där i 2 år tills hon gått klart skolan, sen flyttar vi till Sverige och båda pluggar.

2. Hon flyttar hit till Sverige utan High School utbildning... Vad har hon för chanser med jobb, utbildning osv då? Nästan inga?

3. Vi gör slut.

Alternativ 3 är inget alternativ jag strävar efter...

Har hennes ålder någon betydelse, hon är endast 17 år. Hon måste därför ha tillstånd av hennes föräldrar att gifta sig, vilket hon dock har.

Jag vet inte hur vi ska göra...
Citera
2010-01-19, 17:58
  #22
Medlem
Varför kan du inte bara börja plugga det du vill börja plugga i USA? lämpligen på ett universitet nära där hon bor. Inte massa krångel med greencard och skit.
Citera
2010-01-19, 18:26
  #23
Medlem
MegaHeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qzr1
Hon säger att hon inte vill göra på detta sättet eftersom det är olagligt...
Men medan man väntar på greencardet så får man ändå bo i USA?

Jag vill göra som ni säger att gifta oss under dom 3 månaderna jag besöker henne... Men det vill inte hon, eller hennes föräldrar. Hon ger följande alternativ.

1. Vi ansöker fiancée visat, dvs 5-8 månader process, sen att jag skickar in mina papper och väntar på att det ska gå igenom. Jag åker dit, vi gifter oss. Vi bor där i 2 år tills hon gått klart skolan, sen flyttar vi till Sverige och båda pluggar.

2. Hon flyttar hit till Sverige utan High School utbildning... Vad har hon för chanser med jobb, utbildning osv då? Nästan inga?

3. Vi gör slut.

Alternativ 3 är inget alternativ jag strävar efter...

Har hennes ålder någon betydelse, hon är endast 17 år. Hon måste därför ha tillstånd av hennes föräldrar att gifta sig, vilket hon dock har.

Jag vet inte hur vi ska göra...

Ja men herregud . Är det ett 17-årigt stolpskott du tänker gifta dig med? Good Luck säger jag. Glöm att US immigration ger en 17-årig tjej fiance visa. Vakna upp ur koman nu. Flicksnärtan är ju inte ens myndig.
Citera
2010-01-19, 18:48
  #24
Medlem
MegaHeads avatar
Du fick doppa och det verkar ha fått dig att helt tappa omdömet. Vad tänker du med? Kuken? Här har vi en puckad 17-årig tjej och det bara skriker trash om hela familjen. Inte en vettig förälder skulle låta sitt barn gifta sig omyndig. Hon ska gå klart skolan. Geeez. Hon går på Highschool.
__________________
Senast redigerad av MegaHead 2010-01-19 kl. 18:52.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1101441

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in