Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-01-29, 15:07
Medlem
Frank-Harrys avatar
Håller med TS, biblioteken idag liknar ju mer bokkaféer än nåt annat.
Problemet som jag ser det är att biblioteken själva skapat miljön. I Stockholm har många bibliotek gjorts om med ett uttalat syfte att göra dem till sociala "mötesplatser". Jag har inget emot att biblioteken erbjuder nåt annat än böcker/läsesalar, men då tycker jag det ska ske avsides. I Dieselverkstans bibliotek (som nämnts tidigare) sitter ju för fan kids och spelar Guitar Hero vid läshörnan . Charmen med bibliotek har ju alltid varit att det är lugnt, tyst och avslappnat. En stillhetens oas i en allt mer stressad värld (). Nu finns det ju för fan knappt plats för böckerna, vilket bokstavligen blivit tydligt på vissa bibliotek där dom knappt ens har klassikerna men du kan få spela super mario, titta på en snorig unge som skriker, och köpa en latte för 20 spänn.
Att kommunerna skapar träffpunkter är ju skitbra, men jag fattar inte varför de ska ska ligga i biblioteken.
Citera
2010-01-30, 12:31
Medlem
Von0bens avatar
Det där är ju en gammal grej från förr, det där med att det ska vara "tyst" på bibliotek. Idag gäller inte den synen, vare sig bland folk eller bland biblioteken själva - man ser biblioteken som en offentlig plats där man kan söka information. Ofta är det nuförtiden öppna planlösningar på arkitekturen, mycket luft, datorer och informationsdiskar utplacerade i mitten av biblioteket. Det skall vara lättillgängligt och välkomnande, snarare än en dammig labyrint av böcker. Det är ideologin nuförtiden.

Även om jag själv tyckler det är rätt mysigt med gamla tidens tysta labyrinter med ålderdomliga kort-kataloger så har jag inte direkt nåt emot de nya biblioteken. Tiderna förändras. Servicen är viktigast, och idag är det lättare än nånsin att hitta och/eller beställa det man vill ha.

Det finns inget självändamål med att man ska viska. Men högljudda och skrikande människor borde man väl slippa där liksom i alla andra offentliga lokaler, typ banker, affärer osv.

I många bibliotek finns också tysta läsesalar och studierum.
Citera
2010-01-30, 13:06
Medlem
Grandmaster-Ms avatar
Även bibloteken har anpassat sig till det nya mångkulturella samhället. Bibloteksmiljöer kan vara riktigt mysiga, men då ska det vara tyst, och inte särskilt mycket folk där
Citera
2010-01-30, 13:19
Medlem
Von0bens avatar
Bibliotekens nya profil har knappast med "det mångkulturella samhället" att göra, utan med framväxten av tjänste- och informationssamhället.
Citera
2010-01-30, 13:30
Medlem
Grandmaster-Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
Bibliotekens nya profil har knappast med "det mångkulturella samhället" att göra, utan med framväxten av tjänste- och informationssamhället.

En profil de tvingats ta pga det mångkulturella samhället.
Citera
2010-01-30, 14:05
Medlem
SocialMisfits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewBornBaby
När jag var liten och vi gick till bibliotek med skolan så stannade alltid fröken utanför och sa till oss en sista gång att vi bara fick viska där inne... och att springa var inte att tala om. När vi väl var inne och någon ändå började prata högt eller springa, då kom det alltid fram en biblotekarie och bad oss vara tysta.

När jag var där under gymnasietiden så var det fortfarande inte okey att springa omkring och att prata högt.

Under hela tiden så stack de som förde oväsen ut från mängden och fick konstiga blickar, det kunde till och med vara så att en pensionär som var där kom och bad en att hålla tyst.

Men nu när jag har börjat på universitet och går dit ibland, då är det ett jävla liv! Nu när jag som mest behöver ha lugn och ro när jag sitter där och läser. Ungar som springer omkring och tror att dom fortfarande är kvar på dagis, tonåringar som sitter och skriker som att dom var på en fritidsgård, "vuxna"männniskor som inte stängt av mobilen och när det ringer så plockar dom upp telefonen och mer eller mindre skriker rakt ut hela sitt samtal.

Vad fan hände? Kan vi inte bevara några saker som är bra i det här landet? Kunde vi inte ha haft en jävla plats i vårt samhälle där det är lite lugn och ro, bibliotek är väl en passande plats då många som läser helst vill ha tyst runtomkring sig.

Personligen så kommer jag helt att sluta gå till denna lekpark för allehanda idioter/ouppfostrade snorungar.

Är det bara på "mitt" bibliotek som det inte längre är tyst? Om inte: vad beror det på? Finns det några som helt allvarligt tycker att vi ska förstöra stämningen på biblioteken genom att prata i telefon/leka osv?

*Mod kan flytta tråden om den gör sig bättre på annat ställe. Var i valet och kvalet.

Tyvärr tyvärr är det på det viset att biblioteken har förändrats i och med internet. Numera är inte boken i centrum på samma sätt, utan som många har skrivit så har de istället fått någon sorts roll som mötesplats, "Kunskapsträffpunkt" och hej och hå. Vissa bibliotek i förorterna har till och med blivit ett alternativ till fritidsgårdar för ungdomar som behöver hänga någonstans samlas för att ockupera internet så länge det går, spela xbox och bara... vara. Jag praktiserade på ett sådant bibliotek och stämningen var outhärdlig. Det kändes inte som att jag var på ett bibliotek, utan på en ungdomsgård och DET var en plats jag inte ville vara på.
Går jag till stadsbiblioteket, som inte har samma framtoning av fritidsgård så möts jag likväl av någon sorts allmän pratplats med mycket liv och rörelse och inte alls den trivsamma tysta plats jag längtar till. Kanske kan trenden gå tillbaka till det det var en gång, men troligen är fritidsgårdarna här för att stanna.
Citera
2010-01-30, 14:38
Medlem
Von0bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster-M
En profil de tvingats ta pga det mångkulturella samhället.

Informationssamhället och kunskapssamhället har ingenting med "mångkultur" att göra utan med den moderna världen ny teknik ny information
Citera
2010-01-30, 14:42
Medlem
Von0bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialMisfit
Tyvärr tyvärr är det på det viset att biblioteken har förändrats i och med internet. Numera är inte boken i centrum på samma sätt, utan som många har skrivit så har de istället fått någon sorts roll som mötesplats, "Kunskapsträffpunkt" och hej och hå. Vissa bibliotek i förorterna har till och med blivit ett alternativ till fritidsgårdar för ungdomar som behöver hänga någonstans samlas för att ockupera internet så länge det går, spela xbox och bara... vara. Jag praktiserade på ett sådant bibliotek och stämningen var outhärdlig. Det kändes inte som att jag var på ett bibliotek, utan på en ungdomsgård och DET var en plats jag inte ville vara på.
Går jag till stadsbiblioteket, som inte har samma framtoning av fritidsgård så möts jag likväl av någon sorts allmän pratplats med mycket liv och rörelse och inte alls den trivsamma tysta plats jag längtar till. Kanske kan trenden gå tillbaka till det det var en gång, men troligen är fritidsgårdarna här för att stanna.

Som sagt, många bibliotek har läsesalar och studierum.

Bibliotekets roll är inte att vara ett museum över det förgågna och en "stillsam plats".

Det är en plats där användarna kan leta efter information och beställa information, oavsett om det handlar om böcker eller e-tidskrifter eller få tillgång till artikeldatabaser.

Boken i sig är såklart inte hotad, den finns där den finns och du kan låna böcker som vanligt. Däremot kanske man flyttat ner äldre delar av boksamlingen till arkivet så personalen får hämta upp det. Men det är ju ingen skillnad så länge informationen är tillgänglig för användarna.

Själv läser jag böckerna jag lånar hemma, så huruvida det är knäpptyst eller inte spelar mig ingen som helst roll.
Citera
2010-01-30, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nymphlix
Annars kan du ju köpa öronproppar eller ha med dig en mp3-spelare och lyssna på musik om du hellre gillar det

Ja det är väl det att det har blivit så vanligt med bärbara lyssnaranordningar. Det är helt OK att ha hörlurar på utan att verka konstig.

Dvs de som behöver läsro kan skaffa sig läsron på egen hand.

Det är inte längre lika nödvändigt med en allmän tystnad.

Men visst, jag håller med. Atmosfären har ändrats. På gott och ont. Pga positiva och negativa faktorer.
Citera
2010-01-30, 22:04
Medlem
Rockaways avatar
Har inget emot att folk pratar i bibliotek, så länge det finns läsesalar, och där ska fan folk veta hut och hålla käften!

En störig grej är Linköpings stadsbibliotek, ni som har varit där vet att det knappt går att få en öppnare planlösning.. Läsesalar saknas helt. dom har en forskarsal som är väldigt ljudisolerad, och i princip ingen efterfrågan av att sitta där... Satt där en gång och pluggade, blev utkörd på direkten för att det bara var till för forskarna, och inga andra läsesalar har dom. Idiotiskt. Försökte sitta en trappa ned, i den öppna "källaren", men där var det ju typ vaktmästare som prata högljutt med varandra och sprang omkring och ropade saker.. Dessutom andra besökare som satt och gjorde grupparbeten och väsnades. Blir arg bara jag tänker tillbaka på den dagen jag var där.
Citera
2010-01-30, 23:39
Medlem
Det är därför jag brukar läsa på skolan när det är lite senare på dagen då det inte är lika mycket folk. Då kan man bara ta ett klassrum för sig själv på ett avskilt ställe och dessutom stänga dörren. Kan knappt bli tystare och man behöver inte heller oroa sig för att man stör andra heller vilket är jobbigt när man är på bibliotek. Gillar ensamheten, så att man slipper sitta och nojja. Sedan kan man ta med sig mat och dryck utan problem.

Varje gång jag stuckit till biblioteket och försökt plugga så har exakt varje plats varit upptagen. Sedan vill man inte sitta och plugga på ett runt bord där det sitter fyra andra, snacka om distraktion. Det har inte funnits någonstans att sitta, så jag har bojkottat de flesta biblioteken här. Bara att insé att bibliotek inte är till för att plugga på : /
Citera
2010-02-05, 06:23
Medlem
Papa.Ubus avatar
De flesta stadsbibliotek jag har besökt på senare tid har varit förfärliga gällande ljudnivå. För mig, likt många andra, är biblioteken en tillflyktsort då man exempelvis behöver studera utan att dator, tv, stereo med mera pockar på ens uppmärksamhet. Det kan vara jag som är gammeldags, men jag anser inte att biblioteken skall ligga på en ljudnivå som närmast liknar cafésorl.

Jag anser att något har gått ordentligt snett om man skall behöva ha hörlurar för att dränka ut kringljud så att man kan få ro på ett bibliotek. Jag håller fullständigt med om att biblioteken bör anpassa sig till att information numera går att söka på andra sätt än i böcker, och kartoteken är inget jag precis önskar tillbaka. Det finns dock inget med informationsteknologin som kräver högre ljudnivåer annat än möjligen fläktarna i datorerna. Jag tror att biblioteken har missat att bevara det som faktiskt var bra med de gamla biblioteken i sina moderniseringsprocesser. Vi behöver lugna, tysta offentliga platser, idag kanske mer än någonsin.

Har de senaste dagarna besökt två bibliotek här i USA, ett public library och ett universitetsbibliotek. Trots att modern informationsteknologi var högst tillgänglig så rådde på båda biblioteken ett väldigt behagligt ljudklimat både i öppna ytor och i läsesalarna. Det finns alltså ingen nödvändig konflikt mellan den moderna informationsteknologin och ett bra ljudklimat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in