Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-22, 03:06
  #1
Medlem
Rotmosrullens avatar
Jag äger, en .se domän och har i dagsläget domänen och webhosting hos one.com

Nu är det dock så att jag smällt upp en server här hemma, och då behövs inte webhostingen längre.

Jag vill dock behålla min domän och one.com. Så vad gör jag? Enligt one.com måste jag flytta domänen till en annan webhost eller liknande.

Vart ska man göra det då? Är som sagt inte ett dugg intresserad av webhosting utan vill bara ha en ruta där jag kan fylla i mitt hemma-ip så skickas domänen dit. Kan man sköta detta direkt på iis.se? Det skulle vara ultimat eftersom det då bara skulle handla om domänen.
Citera
2010-01-22, 04:19
  #2
Medlem
Wobins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotmosrullen
Jag äger, en .se domän och har i dagsläget domänen och webhosting hos one.com

Nu är det dock så att jag smällt upp en server här hemma, och då behövs inte webhostingen längre.

Jag vill dock behålla min domän och one.com. Så vad gör jag? Enligt one.com måste jag flytta domänen till en annan webhost eller liknande.

Vart ska man göra det då? Är som sagt inte ett dugg intresserad av webhosting utan vill bara ha en ruta där jag kan fylla i mitt hemma-ip så skickas domänen dit. Kan man sköta detta direkt på iis.se? Det skulle vara ultimat eftersom det då bara skulle handla om domänen.

Loopia är populärt och faktiskt fruktansvärt bra när det kommer till att hantera domäner, hos dem kan du ha endast en domän om du önskar.
De har en bra kontrollpanel och även stöd för att installera en klient som automatiskt uppdaterar pekningen av ditt domännamn om du har dynamisk IP-adress eller dylikt.
Citera
2010-01-22, 08:36
  #3
Medlem
Neo-Vs avatar
Gör en A-pekning direkt mot ditt IP-nummer via din domän/DNS-hanterare (om det nu finns på One). Efter det kan du behöva redicta även den inkommande trafiken i din router till ditt server-IP samt de portar de gäller.
Citera
2010-01-22, 11:09
  #4
Medlem
Det funkar bra även på one!

Här är det du söker,
http://www.one.com/sv/support/guide/...ed/dns#arecord
Citera
2010-01-22, 15:36
  #5
Medlem
Rotmosrullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wobin
Loopia är populärt och faktiskt fruktansvärt bra när det kommer till att hantera domäner, hos dem kan du ha endast en domän om du önskar.
De har en bra kontrollpanel och även stöd för att installera en klient som automatiskt uppdaterar pekningen av ditt domännamn om du har dynamisk IP-adress eller dylikt.

Perfekt! Det är nog precis det jag letar efter.

Jag kan inte göra det hos one.com eftersom dns-tjänsten bara är tillgänglig när man har konto där, något jag ska säga upp!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback