• 5
  • 6
2010-02-25, 00:48
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tebo
Blåsten förmodligen. Ex Lund, om du börjat plugga där, kan bli riktigt jävligt pga detta.
Citat:
Ursprungligen postat av Miffo^
Skitsnack, blåser inte mer i Lund än i kuststäderna i Norrbotten.
Exakt. +1 på den. Verifierat, konstaterat och peer-review:at. Spiken i kistan. Done.

Drar man däremot ut på vischan i byar som Uppåkra, Kabbarp, Knästorp, osv. DÅ är det klart att man råkar ut för en kraftigare vind, pga. att det inte finns något annat än sockerbete-åkrar. Fast i Lund som stad blåser det tom. mindre än vad det gör i exempelvis Luleå. Luleå är, vad jag minns, en stad som byggdes för att få så bra luftgenomströmning som möjligt.
Senast redigerad av Zaxxon 2010-02-25 kl. 00:52.
Citera
2010-02-25, 00:57
Medlem
Tebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Exakt. +1 på den. Verifierat, konstaterat och peer-review:at. Spiken i kistan. Done.

Drar man däremot ut på vischan i byar som Uppåkra, Kabbarp, Knästorp, osv. DÅ är det klart att man råkar ut för en kraftigare vind, pga. att det inte finns något annat än sockerbete-åkrar. Fast i Lund som stad blåser det tom. mindre än vad det gör i exempelvis Luleå. Luleå är, vad jag minns, en stad som byggdes för att få så bra luftgenomströmning som möjligt.
Får ta och lita på er, men lund ligger ju på en ås och det är platt runtomkring. Hursomhelst, är det någon av er som råkar sida med den typen statistik för olika delar i landet?
Citera
2010-02-25, 01:07
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Får ta och lita på er, men lund ligger ju på en ås och det är platt runtomkring. Hursomhelst, är det någon av er som råkar sida med den typen statistik för olika delar i landet?
Lund centrum är ganska bra dolt för vindar. Det skulle vara när man kommer upp mot IDEON/Vattentornet att man blir lidande av det. Fast det är inte riktigt jämförbart med ex. Luleå, där hamnen ligger 400m från centrum.

Visst håller jag med om att det är blåsigare i Skåne generellt än i Norrbotten. Fast framställningen att Norrbotten/Norrland är nån idylliskt vindstilla frysbox där -10C är "varmare" än -5C i Skåne har inga grunder. Som påpekats och visats flertal gånger i tråden så spelar ingen hypotetisk skillnad i luftfuktighet någon större roll vad gäller kyla. Dock kan och gör övriga faktorer det, som exempelvis vind.

Tillägg: Min erfarenhet är att det blåser betydligt mer i Malmö än i Lund, vilket kanske inte är så konstigt.
Senast redigerad av Zaxxon 2010-02-25 kl. 01:14.
Citera
2010-02-25, 01:20
Medlem
Tebos avatar
Citat:
Visst håller jag med om att det är blåsigare i Skåne generellt än i Norrbotten. Fast framställningen att Norrbotten/Norrland är nån idylliskt vindstilla frysbox där -10C är "varmare" än -5C i Skåne har inga grunder. Som påpekats och visats flertal gånger i tråden så spelar ingen hypotetisk skillnad i luftfuktighet någon större roll vad gäller kyla. Dock kan och gör övriga faktorer det, som exempelvis vind.
Nä det har du rätt i, men vinden är det enda jag kan tänka mig om man nu verkligen upplever det som kallare i Skåne än Norrbotten såvida de inte börjar springa runt i mindre kläder när de kommer ner till Skåne. Vilket i och för sig inte är helt otroligt.
Citera
2010-02-25, 01:24
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Nä det har du rätt i, men vinden är det enda jag kan tänka mig om man nu verkligen upplever det som kallare i Skåne än Norrbotten såvida de inte börjar springa runt i mindre kläder när de kommer ner till Skåne. Vilket i och för sig inte är helt otroligt.
Ah ok, jag är nog på samma linje som dig. Det mesta gnabbet i denna tråd har handlat om skillnad i luftfuktighet. Fan så nördigt va? .
Citera
2010-02-25, 01:55
Medlem
Tebos avatar
Citat:
Ah ok, jag är nog på samma linje som dig. Det mesta gnabbet i denna tråd har handlat om skillnad i luftfuktighet. Fan så nördigt va? .
Tycker det är intressant att så många håller fast vid sin övertygelse trots att de fått det förklarat för sig hur luftfuktigheten inte skiljer sig allt för mycket vid låga temperaturer. Det kan ju knappast ligga någon prestige i en sådan fråga.
Senast redigerad av Tebo 2010-02-25 kl. 02:03.
Citera
2010-02-25, 02:03
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Tycker det är intressant att så många håller fast vid sin övertygelse trots att de fått det förklarat för sig hur luftfuktigheten inte skiljer sig vid låga temperaturer. Det kan ju knappast ligga någon prestige i en sådan fråga.
Frågan är vad det är som gör detta? Bor i Skåne och jag tycker det är ganska kallt när det är typ -5. Men när jag besökte en vän i Sundsvall så blev jag extremt förvånad när jag knappt frös trots -20.

Illusion eller inte så känns det faktiskt som att det finns någon skillnad. Vad det beror på har jag ingen aning om.
Citera
2010-02-26, 17:38
Medlem
optimalcosmoss avatar
en teori är att högluftfuktighet gör att vattenpartiklar hamnar på kläder och hud som kyler ner kroppstemperaturen. Personligen tycker jag att fem grader kallt är kallare en stockholm än sundsvall vilket jag tror beror på alla vattenpartiklar som är i stockholm från det öppna vattnet. När jag bodde i norra norrbotten kunde man torka renkött genom att hänga det ute, i Sundsvall skulle köttet ruttna innan det skulle hinna torka
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in