2011-01-01, 02:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Tur du är allsmäktig med rätt att bestämma vad alla andra borde göra på sina datorer då. Precis som Apple med applikationer på iPhone, iPad, iPod touch, ..

Det hade räckt med 1 lång post eller två istället för 300 meddelanden om hur dålig mac är.
Citera
2011-01-01, 09:52
Medlem
Fick för mig att läsa denna tråd idag och vill göra några om än sena kommentarer till vissa inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Och jag tror att branschen vill gå ifrån datorer som val för att spela. Piratkopieringen är massiv.
WoW och SCII och liknande prenumerationsspel går dock bra! Därav satsandet på liknande titlar till hemdatormarknaden, och PS3/XBOX360/Wii får dra in pengar med sin affärsmodell.

Och du har verkligen rätt - det finns inget som att spela på projektorduk nersjunken i en fet soffa med 300W 5.1-ljud. Konsoll vinner lätt. HORI arcadestick!

Hm... vad hindrar oss från att köra ett fetingspel på en kapabel PC/dator på en fet projektorduk nedsjunken i en fet soffa med hur mycket 5.1-ljud eller mer?

Jag har spelat på många sådana "spelanläggningar" jag, som nog stått sig mycket bra mot valfri spelkonsoll.

Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Ursäkta mig, men det där klassar jag enbart som fattigmans prat.

1. Bättre spelkänsla med en konsol.
2. Svårare att piratkopiera spel till en konsol, mer cash för utvecklarna = bättre spel för oss
3. En konsol är ämnad för spel, och därav betydligt effektivare på det än en PC

Citat:
Ursprungligen postat av Carlos88
1. Men om du har en spelkontroll till din dator och en tv som skärm är de ju exakt samma sak.
Bara ett menyinterface som är så enkelt att mormor ska kunna spela. Men med iq över typ 60 klarar man ju att köra igång ett spel på en PC
2. Jag är emot piratkopiering. Men jag gillar inte företag som bara vill klämma ut så mycket pengar
som möjligt. Datorspelindustrin är större än filmindustrin (endast box office dock) och det borde
handla om kvalité. Du skulle bli förvånad om du visste hur liten andel av pengarna själva spelutvecklarna får se :/
3. Enda fördelen med en konsoll är att den har väldigt kraftig hårdvara. Vill man köra bechmarkspel,
så visst. Då lämpar sej en konsoll just för att den har så mycket brute force.
Men bra spel är inte nödvändigtvis dom där typ ögonbrynen fladdrar i vinden och grejer.
Och som sagt är hårdvaran sällan utnyttjad till max i konsoller.

På dessa punkter så skulle jag vilja svara...

1. Hm..... varför det? Kör man spel på en kapabel dator så är det väl bara att välja vilken ratt/spak/kontroll man har lust och råd med. Och är datorn bra nog så ser jag ingen vettig anledning till att det skulle vara någon skillnad i själva spelen?

2. Hm.... inte för att jag personligen bryr mig så mycket, men jag tycker mig ideligen se folk som tjoar om "INLÅSNING" så fort det t ex handlar om Apple och att man inte kan få göra exakt som man vill med allt i deras apparater m.m. Att Apple bestämmer vad man får eller inte får och hur man ska göra m.m. Det är ideligen ett jäkla liv och skäll på Apple för det och massor av folk proklamerar att de hatar inlåsningar. Men när det gäller spel så säger folk att då ska man minsann köra på en spelkonsoll.....? Men, nu är jag inte världens superfena på vare sig spel eller spelkonsoller, men är inte det verkligen en inlåsning som heter duga....?

För väljer man någon av de 3 (?) stora drakarna av dessa så är det väl inte fritt fram att göra precis vad man vill, och att alla köpta spel passar mellan alla konsoller, att alla spelkontroller passar mellan alla konsoller o s v....?

3. Som sagt, jag är ingen fena på detta. Men även om en dedikerad spelkonsoll har väldigt kraftig hårdvara för sitt ändamål och relativt sitt pris, så går det väl att slöjda ihop en dator som matchar den eller blir ännu kraftigare om man vill och har läder nog?

Dr Tinnitus
Citera
2011-01-01, 11:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lethas
Kan man köpa datorer från Microsoft? Det har jag nog aldrig sett faktiskt, så ska jag vara riktigt dryg så går det ju isf bättre att spela på en Mac (en dator från Apple) än en PC som är köpt från Microsoft.

Varför skulle man inte kunna köpa datorer från Microsoft?
Menar du alltså att en Mac-dator är bättre än en PC från Microsoft? I ALLA lägen?
Nu får du nog be om ursäkt här, Den bästa Mac-datorn är inte bättre än en den Bästa Microsoft-datorn, då talar vi om Ram-minnen uppåt 30 GB om HDD över 2 TB.
Därför är en PC(En dator från Microsoft) bättre som speldator än en MB(En dator från Apple).
Citera
2011-01-01, 12:06
Medlem
Apelsinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av headpiker
Menar du alltså att en Mac-dator är bättre än en PC från Microsoft? I ALLA lägen?
Nu får du nog be om ursäkt här, Den bästa Mac-datorn är inte bättre än en den Bästa Microsoft-datorn, då talar vi om Ram-minnen uppåt 30 GB om HDD över 2 TB.
Därför är en PC(En dator från Microsoft) bättre som speldator än en MB(En dator från Apple).

Det du inte verkar förstå, och som han pikar på, är att Microsoft gör operativsystem och inte datorer. Sen riktar sig helt enkelt inte Apple till spelmarknaden och att tycka att det är dumt kan jag tycka är lite lustigt. Apple sköter sina kort perfekt och gör enorma vinster, skulle de rikta sig mot spelmarknaden skulle de tappa sitt core-value och på sikt kanske det skulle gå åt helvete.
Citera
2011-01-01, 13:41
Medlem
Lethass avatar
Citat:

Läs det apelsinen skrev
Citera
2011-01-01, 14:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Apelsinen
Det du inte verkar förstå, och som han pikar på, är att Microsoft gör operativsystem och inte datorer. Sen riktar sig helt enkelt inte Apple till spelmarknaden och att tycka att det är dumt kan jag tycka är lite lustigt. Apple sköter sina kort perfekt och gör enorma vinster, skulle de rikta sig mot spelmarknaden skulle de tappa sitt core-value och på sikt kanske det skulle gå åt helvete.

Jag förstår vad du menar nu, ungefär:
Microsoft har flera olika operativsystem, som XP, Vista(Gick lite sådär...) och Windows 7 bl.a, medan det bara finns Mac?
Och att Microsoft inte har några datorer som de har gjort, utan det står andra bakom? Microsoft är bara ett företag som gör operativsystem, eller?
Citera
2011-01-01, 15:12
Bannlyst
Citat:
Microsoft har flera olika operativsystem, som XP, Vista(Gick lite sådär...) och Windows 7 bl.a, medan det bara finns Mac?
Och att Microsoft inte har några datorer som de har gjort, utan det står andra bakom? Microsoft är bara ett företag som gör operativsystem, eller?

Precis.
Microsoft levererar olika operativsystem som dom nu precis nämnde, och sedan finns det andra företag som tillverkar datorerna som t.ex. HP, acer (köp aldrig!), alienware, sony, dell och sedan packard bell!

Apple däremot, har sina egna datorer samt eget operativsystem.. Macbook pro med mac os-x t.e.x.

Och till topic;
Spel på mac kommer bli bättre den dagen microsoft låter apple använda direct x. Och det kommer nog aldrig hända, tyvärr.

Kan vi inte bara fortsätta kalla mac för mac, och alla andra datorer med windows för pc, även fast det är fel? Det är bara enklare så...
Citera
2011-01-01, 15:18
Medlem
Citat:

Det finns ju olika OSX också. Det han syftar på är det sistnämnda, alltså att Microsoft inte gör egna datorer.
Citera
2011-01-01, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radikal08
Och till topic;
Spel på mac kommer bli bättre den dagen microsoft låter apple använda direct x. Och det kommer nog aldrig hända, tyvärr.

Kan du utveckla det lite? Vet inte orsaken till varför det inte finns DirectX på Mac, så därför frågar jag. Eller rättare sagt kanske, att DirectX inte finns i OS X, men kör man Windows på sin Mac så har man väl DirectX då i Windows på Mac'en...?

Dr Tinnitus
Citera
2011-01-01, 15:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Kan du utveckla det lite? Vet inte orsaken till varför det inte finns DirectX på Mac, så därför frågar jag. Eller rättare sagt kanske, att DirectX inte finns i OS X, men kör man Windows på sin Mac så har man väl DirectX då i Windows på Mac'en...?

Dr Tinnitus

Precis, kör du windows på mac'en så har du direct x. Det jag har hört är dock att microsoft vägrar låta apple använda direct x i mac os x, vilket enligt mig är ganska så viktigt att ha när man spelar spel.
Och anledningen till det är väl att det är microsoft som har skrivit direct x, och om då direct x skulle finnas till mac os x så skulle spelen flyta på bättre för oss med mac'ar. Jag tror även att det skulle vara lättare att konvertera spel till mac'arna också, fast där gissar jag bara!
Citera
2011-01-01, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radikal08
Precis, kör du windows på mac'en så har du direct x. Det jag har hört är dock att microsoft vägrar låta apple använda direct x i mac os x, vilket enligt mig är ganska så viktigt att ha när man spelar spel.
Och anledningen till det är väl att det är microsoft som har skrivit direct x, och om då direct x skulle finnas till mac os x så skulle spelen flyta på bättre för oss med mac'ar. Jag tror även att det skulle vara lättare att konvertera spel till mac'arna också, fast där gissar jag bara!

Ok, men finns det några verifierbara uppgifter på att det är MS som nekar Apple DirectX, eller att det är Apple som vägrar att använda DirectX?

Dr Tinnitus
Citera
2011-01-01, 15:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ok, men finns det några verifierbara uppgifter på att det är MS som nekar Apple DirectX, eller att det är Apple som vägrar att använda DirectX?

Dr Tinnitus

Nä, tyvärr. Det var bara något som jag hörde, dock här från Flashback.
Letar för tillfället på google efter någon sida som kan verifiera, hittar ingenting! Det enda jag hittar är trådar från andra forum där folk efterlyser DirectX till mac'en.

Det andra jag hittade är att DirectX släpps till crossover games, vad det nu än är..
http://news.softpedia.com/news/Direc...x-106474.shtml

Men om jag ska vara ärlig vet jag inte om det är MS som nekar Apple DirectX eller om det är Apple som vägrar att använda DirectX.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in