• 3
  • 4
2005-06-27, 22:46
Medlem
Camberwells avatar
EDIT: lste inte trden frn brjan.
Citera
2005-07-05, 00:40
Medlem
Kundalinis avatar
Mina hebreiskkunskaper r visserligen skrala, men inte betyder vl Shem Ham Forash "Farkost, flyg ivg!"???

Shem betyder vl Namn? "HaShem" - Namnet (p Jehova d)

Kan inte nn semit intyga vidareutveckla eller falsifiera?
Citera
2005-07-05, 14:29
Medlem
Daniel Ahlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Mina hebreiskkunskaper r visserligen skrala, men inte betyder vl Shem Ham Forash "Farkost, flyg ivg!"???

Shem betyder vl Namn? "HaShem" - Namnet (p Jehova d)

Kan inte nn semit intyga vidareutveckla eller falsifiera?

Detta hittade jag som frklaring:

"Shemhamforash' is a word in Hebrew. The meaning of it is "the specific name." This word (words, actually, as the original form of this term is "Hashem Hameforash") is (are) used for the sole purpose of implying the name of God (JHVH) without actually having to name it and thus desecrate its sanctity."

Jag vet inte om det r korrekt dock.
Citera
2005-07-05, 14:41
Medlem
Camberwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Ahlm

"Shemhamforash' is a word in Hebrew. The meaning of it is "the specific name." This word (words, actually, as the original form of this term is "Hashem Hameforash") is (are) used for the sole purpose of implying the name of God (JHVH) without actually having to name it and thus desecrate its sanctity."

P svenska brukar det versttas med Det frborgade gudsnamnet. Eftersom termen har anvnts i en mngd esoteriska sammanhang frvnar det knappast ngon att det finns mnga bud om innebrden. Farkostversttningen r dock s lngt ifrn originalet att man fr anta att det handlar om ett icke-semitiskt sprk, kanske rentav ett hemsnickrat dito.
Citera
2005-07-09, 00:49
Medlem
Carpe Diems avatar
Det enda, som jag vet, str i Biblen r fljande:

1917: Schakaler bo dr tillsammans med andra kendjur, och gastar ropa dr till varandra; ja, dr kan Lilit f ro, dr kan hon finna en vilostad.

ופגשׁו ציים את־איים ושׂעיר על־רעהו יקרא אך־שׁם הרגיעה לילית ומצאה לה מנוח׃
Citera
2005-07-17, 13:18
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camberwell
P svenska brukar det versttas med Det frborgade gudsnamnet. Eftersom termen har anvnts i en mngd esoteriska sammanhang frvnar det knappast ngon att det finns mnga bud om innebrden. Farkostversttningen r dock s lngt ifrn originalet att man fr anta att det handlar om ett icke-semitiskt sprk, kanske rentav ett hemsnickrat dito.

Jag diskuterade detta med en vn som var av sikten att "meforash" snarare skulle versttas med ngonting i stil med "det explicita" eller "det utbredda", det om vilket texten r utlagt.
Citera
2005-07-19, 20:41
Medlem
Hednings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Ahlm

Lter rimligare n det jag citerade.
Citera
2025-01-02, 21:20
Medlem
Hittade en intressant berttelse om Lilith p: novell.nu efter en skning p deras skfunktion p just Lilith. Ganska fascinerande. Antar att Ledaren r en omskrivning av Gud.

https://novell.nu/sok/?search=Lilith
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in