Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-15, 12:41
Medlem
vemsfels avatar
Kan ju handla om tidiga bra investeringar. Mindre troligt som up-and-coming spoling. Eller höga lån nu. Mer troligt.
Citera
2024-11-15, 12:59
Medlem
AngelDevils avatar
Jag tycker också att det luktar mysko. Blir spännande att följa hur det här ska gå.
Devisen " follow the money" kommer säkert leda till något. Ser redan framför mig en skandal om några år.
Citera
2024-11-15, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Kan ju handla om tidiga bra investeringar. Mindre troligt som up-and-coming spoling. Eller höga lån nu. Mer troligt.

Tja, men när man är "bara" 34 år så ger det för kort tid för de flesta normala investeringar för att ge avkastningar på 50-60 MSEK, även om han skulle vara ett börsgeni. Då är det enda alternativet spekulation av t ex bitcoin-typ. Men även det känns inte som Saades profil, att han skulle köpt på sig massor av bitcoin i 18-årsåldern. Men man vet ju aldrig.

Höga lån förefaller också orimligt. Vilken bank skulle låna ut t ex 25-30 MSEK till ett fritidsboende utomlands, till en 34-årig artist och till en 26-årig influencer? Säkerheten torde vara minimal. Visst, han må vara en duktig musiker, men ger det verkligen trygga kassaflöden i mångmiljonklassen varje år för decennier framåt?
Citera
2024-11-15, 13:45
Medlem
Lostworlds avatar
Han harvar ju runt lite som programledare också men som sagt, det handlar ju inte om summor som kan motivera detta köp.
Själv sätter han fem plus på sin ekonomi Jag är bekväm med den. Så det är fem.
en fyra på karriären och hälsan redan nere på en trea.
https://www.aftonbladet.se/nojesblad...-plus-pa-livet
Citera
2024-11-15, 13:53
Medlem
Lostworlds avatar
Grävde lite ytterligare och hittade detta.
Flera bolag och miljonregn enligt en artikel från 2021.

Eric driver flera olika bolag och förra året var han med och lanserade den digitala flyttplattformen Flyttsmart. Det är en plattform som mäklare tillhandhåller för sina klienter.
[...]
Eric säger att han vill spara ihop och tjäna pengar för sin framtida familj.
– Jag tänker på en dag när man är äldre och jag vill kunna ge mina barn allt som jag inte fick.

[...]
I intervjun tar Fredrik Ralstrand upp flera av artistens ekonomiska framgångar, bland nämner han att bolaget Saade tunes AB gjorde en vinst på 17 miljoner för några år sedan. Men att kommentera vad han tjänar är något artisten helst inte gör.

https://www.hant.se/noje/nya-bildern...d_article=true
Citera
2024-11-15, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Grävde lite ytterligare och hittade detta.
Flera bolag och miljonregn enligt en artikel från 2021.

Eric driver flera olika bolag och förra året var han med och lanserade den digitala flyttplattformen Flyttsmart. Det är en plattform som mäklare tillhandhåller för sina klienter.
[...]

I intervjun tar Fredrik Ralstrand upp flera av artistens ekonomiska framgångar, bland nämner han att bolaget Saade tunes AB gjorde en vinst på 17 miljoner för några år sedan. Men att kommentera vad han tjänar är något artisten helst inte gör.

https://www.hant.se/noje/nya-bildern...d_article=true

Wow! Ok, jag visste inte att han var entreprenör, men isåfall är det lite lättare att förklara.

Flyttsmart är ju ärligt talat inte den typ av tjänst som kan generera tiotals miljoner i skattade vinster till en delägare.

Men Saade Tunes AB har ju onekligen en imponerande lönsamhet: Resultat efter finansnetto på 16,95 MSEK både år 2019 och 2023 (lite intressant att bolaget har på nästan kronan när samma bottenlinje de åren). Man kan nästan inte låta bli att undra vad verksamheten går ut på; vad det är som genererar dessa vinster -- 17 MSEK/år i ren vinst är verkligen inte småpengar.

Men, som sagt, om det framgångsrikt entreprenörskap som ligger bakom, så är det ju bara att gratulera! Imponerande affärsmannaskap för en 34-åring!
Senast redigerad av SoPimPHEStRyaREGiG 2024-11-15 kl. 14:41.
Citera
2024-11-15, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoPimPHEStRyaREGiG
Wow! Ok, jag visste inte att han var entreprenör, men isåfall är det lite lättare att förklara.

Flyttsmart är ju ärligt talat inte den typ av tjänst som kan generera tiotals miljoner i skattade vinster till en delägare.

Men Saade Tunes AB har ju onekligen en imponerande lönsamhet: Resultat efter finansnetto på 16,95 MSEK både år 2019 och 2023 (lite intressant att bolaget har på nästan kronan när samma bottenlinje de åren). Man kan nästan inte låta bli att undra vad verksamheten går ut på; vad det är som genererar dessa vinster -- 17 MSEK/år i ren vinst är verkligen inte småpengar.

Men, som sagt, om det framgångsrikt entreprenörskap som ligger bakom, så är det ju bara att gratulera! Imponerande affärsmannaskap för en 34-åring!
Även om bolaget (Saade Tunes AB) gått med vinst så innebär det inte att Saade själv kan spendera denna vinst hur som helst utan att ha tagit ut den som utdelning. Och det är kapitalskatt på utdelningar. Det finns inga större utdelningar i bolagen vad jag kan se. Enda förklaringen jag kan se och som kan finansiera huset i Spanien är om bolaget köpt det. Det kräver dock att bolagets verksamhet är registrerad att äga fastigheter. Och med det kommer förmånsbeskattning i det fall det utnyttjas privat. Inte ett smart upplägg om så är fallet.
Citera
2024-11-17, 13:35
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ie94dab
Även om bolaget (Saade Tunes AB) gått med vinst så innebär det inte att Saade själv kan spendera denna vinst hur som helst utan att ha tagit ut den som utdelning. Och det är kapitalskatt på utdelningar. Det finns inga större utdelningar i bolagen vad jag kan se. Enda förklaringen jag kan se och som kan finansiera huset i Spanien är om bolaget köpt det. Det kräver dock att bolagets verksamhet är registrerad att äga fastigheter. Och med det kommer förmånsbeskattning i det fall det utnyttjas privat. Inte ett smart upplägg om så är fallet.

Tack för info, intressant.
Citera
Igår, 09:02
Medlem
Tratten52s avatar
Han tar antagligen saftigt betalt för ett uppträdande eller för den som vill hyra in honom till någon privat fest. Ett standard konsultupplägg som dom flesta kändisar/artister har. Men att köpa en sommarstuga i Spanien för 32 mille och plöja ner 10 mille till på renovering kräver att man har slantarna på kontot.
Citera
Igår, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoPimPHEStRyaREGiG

…kanske ”Flyttsmart” hjälper palestinier att ”flytta” till/från Gaza/MÖ på olika sätt, finns ju rejält med både biståndspengar och bidrag i omlopp i den kretsen… han är ju uttalad Palestinaaktivist i vart fall och har säker ett bra kontaktnät, stort upptagningsområde (Skåne) samt är PK-certifierad av Svt och svensk bidrags-/myndighetsvänster…

Såklart bolaget köpt huset i Spanien med obeskattade medel - till motsatsen bevisats.
Citera
Igår, 17:25
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
…kanske ”Flyttsmart” hjälper palestinier att ”flytta” till/från Gaza/MÖ på olika sätt, finns ju rejält med både biståndspengar och bidrag i omlopp i den kretsen… han är ju uttalad Palestinaaktivist i vart fall och har säker ett bra kontaktnät, stort upptagningsområde (Skåne) samt är PK-certifierad av Svt och svensk bidrags-/myndighetsvänster…

Såklart bolaget köpt huset i Spanien med obeskattade medel - till motsatsen bevisats.

Det skall självklart till fräcka designermöbler och några coola bilar för några mille också.
Det verkar som alla uppkommlingar i dag skall ha hus i gangsternästet Marbella och så flyger dom dit med Ryanair eller Norwegian 🤪🤪 då snålas det 😎
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in