• 1
  • 2
2010-05-04, 14:06
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellstorm
Det finns ju en risk att världen tar efter Kinas begränsning av internet, snarare än tvärtom. Det är hur som helst, alldeles för tidigt att göra några prognoser om framtiden, annat än att asiaterna är på frammarsch och att EU är vår enda chans att konkurrera med dem.

Så som jag uppfattar det så verkar EU vara på väg mot sönderfall. Massinvandringen gör ju inte situationen bättre precis, utan spär på nationalism och revolt. Vi får väl se hur det utvecklar sig. Att ett fritt internet utgör det absolut största hotet mot makteliterna råder det ingen tvekan om, och de är säkerligen medvetna om det hela högen. Man kommer naturligtvis att presentera fler och fler hot för att motivera en rejäl åtstramning.
Citera
2010-06-12, 10:43
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Är inte någon slags teknokrati den enda möjliga framtiden ändå? Lyssna på vad den här mannen har att berätta.

Ray Kurzweil - Futurist
http://www.youtube.com/watch?v=QROMN...eature=related

Han är en av frontfigurerna inom forskning om framtida teknik, främst AI. Han menar att vi inom loppet av ca 20 år kommer att ha datorkapacitet nog till att simulera hela den mänskliga hjärnan, ja mer än nog faktiskt, och detta utan att ens behöva lämna de rent fysiska restriktionerna med dagens teknik. En del känner kanske redan till begreppet "singularitet" som snurrar runt där ute. Grundtanken är iallafall att datorkapaciteten ökar exponentiellt istället för linjärt som vi är vana vid i vårt tänkande, och detta kommer att få drastiska konsekvenser i framtiden. Våra samhällssystem fram till denna punkt har formats för att hantera imperier, nationalstater, häst och vagn, arbetskraft, lokomotiv, bilindustri och allt det vi är vana vid men inte nanoteknik, expanderat mänskligt medvetande tillsammans med teknik, omvälvande framsteg inom medicin osv. Allt det som kommer tänja på begreppet människa.

När internet blev mainstream alldeles nyligen historiskt sett så började vi att som människor bli "augmented" genom att vårt sätt att kommunicera förändrades drastiskt. En ocean av kunskap och information började växa fram på internet. Nu har vi det sociala nätverkandet som börjar luckra upp gamla paradigm. Folk söker information och ifrågasätter propaganda hej vilt. Vi har datorerna inpå kroppen, i jackfickan, med anslutning till internet. I framtiden kommer vi ha dem integrerade i våra kroppar, och tekniken kommer enligt Kurzweil att påverka hela vårt medvetande. Hur skall detta administreras? Jag tror att flera gamla paradigm från den förindustriella perioden kommer att vittra sönder helt och hållet inom en inte allt för avlägsen framtid.

Just detta med datorkapacitetens exponentiella utveckling förbisåg jag då jag startade denna tråd. Jag bara funderade kring hur ny kommunikationsteknik hotar gamla paradigm, med sönderfall av tidigare fungerande propagandainstrument osv. Lägger man det som Ray Kurzweil pratar om till ekvationen så blir ju perspektivet svindlande och det kan ju itne råda någon som helst tvekan om att statsaparaternas gamla förfaranden i styrandet av samhällen måste förpassas till historien ganska snart. Är det kanske sådant här de sitter och funderar kring runt mahognyborden, de som gnider sina knotiga händer och smider ränker i diverse NWO-cabals runt om på planeten?
Senast redigerad av PhasersOnFunk 2010-06-12 kl. 10:53.
Citera
2013-03-31, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhasersOnFunk
Jag skulle vilja höra med er vad ni tror om mina funderingar.
I dagens värld ser vi en försmak på vad som kommer att revolutionera människors beteende helt och hållet, så som jag ser det, främst pgr av internet. Att folk sitter och delar information med varandra helt fritt mellan världens alla hörn är en radikal nyhet och förändring i mänsklighetens utveckling. En väldigt stor förändring skulle jag vilja säga. Vi har bara haft tekniken i ett par decennier i princip, så dagens situation säger egentligen ingenting om vad utvecklingen kommer leda till över ett tidsspann av låt säga femtio till hundra år.

...

Framför allt det senaste tycker jag är intressant och därför börjar jag fundera på hur makteliten tänker styra folk i denna framtid. De gamla propagakanalerna håller på att vittra sönder, och man kan inte lika lätt styra sina budskap in i folks medvetande som under den tid då tidningar och tv var det enda vi hade. Vi ser redan nu hur en mängd subkulturer drar till sig ungdomar som bildar enklaver där de under en allt längre ungdomsperiod finner sin identitet och sina värderingar. De flesta av riktningarna har fötts på gräsrotsnivå.

Jag bara skrapar lite på ytan här men ni kanske förstår hur jag tänker.

Hur skall våra nuvarande stadsskick, och de mekanismer för vidmakthållande som de tidigare har varit så beroende av, kunna ligga jämsides med den påverkan som vår rasande snabba tekniska utveckling utgör?

Jag bumpar tråden eftersom ämnet är minst lika åktuellt nu som år 2010. Har inte makteliten till viss del skapat en motvikt gentemot det fria och vida informationsflödet (som av-/omprogrammerar människor) genom skola, gymnasium och universitet? Skolplikten tillkom förvisso redan 1842 här i Sverige och har gjort sitt för att hjärntvätta folk. Men nu för tiden läser ju i princip alla på gymnasiet och var och varannan fortsätter till universitetet. Dessutom är det ofta de svagbegåvade och därmed ofta lättmanipulerade som går "mjuka" (samhäll, socionom, humana, ...) utbildningar där de lär sig att förfäkta de av eliten utvalda åsikterna.

Nu, då det är lättare än någonsin tidigare att bli en god autodidakt så krävs det lärarlicens, ett sigill från der Staat, för att få undervisa och liknande sigill finns redan utfästa för kommun-, landsting- och statsanställda.

Lyckas vi rädda kommande generationer från statens "skolor" så är vi nog en bra bit på vägen mot frihet.
Citera
2013-03-31, 21:51
Medlem
Jonassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seanjean
Har inte makteliten till viss del skapat en motvikt gentemot det fria och vida informationsflödet (som av-/omprogrammerar människor) genom skola, gymnasium och universitet? Skolplikten tillkom förvisso redan 1842 här i Sverige och har gjort sitt för att hjärntvätta folk.

Ett sådant resonemnang är anakronistiskt, tiden när utbildningsinstutitionernas uppgift var att hjärntvätta studenter är förbi. Förr kunde studenterna göra uppror på gatorna men idag när de gör uppror på fäjsbok är de helt ofarliga. Hjärntvätt är alltså meningslöst idag, sheeple går med på det mesta ändå.

Nu när "alla" går på gymnasiet är syftet med gymnasiebetyget att framtida arbetsgivare ska veta att den arbetssökande inte är utvecklingsstörd eller har en allvarlig psykisk störning.

Huvudsyftet med universiteten är förstås att sopa arbetslösheten under mattan med evighetsstudier, inte minst efter att de okvalificerade jobben försvunnit utomlands. Kraven på arbetsmarknaden är idag så höga att stora delar av befolkningen saknar förutsättningar att delta i den: de måste hållas sysselsatta i arbetsmarknadspolitiska program (den moderata lösningen) alternativt sjukskrivas och förtidspensioneras (den socialdemokratiska lösningen).

Citat:
Ursprungligen postat av seanjean
Nu, då det är lättare än någonsin tidigare att bli en god autodidakt så krävs det lärarlicens, ett sigill från der Staat, för att få undervisa och liknande sigill finns redan utfästa för kommun-, landsting- och statsanställda.

Är man en god autodidakt blir man knappast lärare.

Lärarlegitimationen är inget annat än ett desperat försök att dölja det faktum att de som läser till lärare har för usla meriter att komma in någon annanstans:

Citat:
Höstterminen 2012 antogs 123 personer till landets lärarutbildningar med resultatet 0,1 på högskoleprovet. De antogs enbart tack vare resultatet. Så lågt betyg skulle man inte ens uppnå genom att svara slumpvis på frågorna.

Som jämförelse skulle en elev som väljer svarsalternativ ”C” på samtliga frågor få betyget 0,4 på det senaste provet. 2,0 är maxpoäng.

– Vi märker att det är en del som behöver extra stöd för att klara av utbildningen, säger Karin Mårdsjö Blume, ansvarig för lärarutbildningen på Linköpings universitet.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/nas...kan-bli-larare
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in