2002-09-27, 11:22
Medlem
Har en bredbandskabel som går in i en switch så att jag kan använda båda mina datorer för internet.
Nu till min fråga: Kan jag göra ett litet nätverk mellan mina datorer så att jag kan hämta över filer från den andra datorn?
Hur?
Är det knepigt?
Citera
2002-09-27, 14:13
Medlem
deetees avatar
Om båda datorerna är anslutna till switchen så har du ju redan ett nätverk.
För att kunna dela filer/mappar mellan datorerna behöver du bara installera "fil & skrivar-delning för microsoft nätverk" (tror det heter så)
Citera
2002-09-27, 14:47
Medlem
PeGs avatar
vad är det för operativsystem på datorerna?
Är du säker på att det är en switch ... Inte så att det kan vara en vanlig hub?!
Citera
2002-10-02, 09:37
Bannlyst
en vanlig hubb kan det inte vara =( men om du har alla datorer inkopplad i switchen har du ett nätverk så testa söka på den andras dator´s ip nummer =) lycka till\zapzter
Citera
2002-10-02, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapzter
en vanlig hubb kan det inte vara =( men om du har alla datorer inkopplad i switchen har du ett nätverk så testa söka på den andras dator´s ip nummer =) lycka till\zapzter

Det är ju ingen skillnad på om det är en hubb eller inte?!?!?
Skillnaden är att hubbar bara regenererar och reparerar signalen och skickar den till alla som är inkopplade medan en swith gör samma sak men skickar den endast till den datorn som sak ha den. Vilket gör att nätverket inte blir så laggit!

Om du vill ha ett nätverk med att dela ut filer och vidare måste du ha följande protokoll i din dator under antlutingar till till nätverk.
TCP/IP, Windows skrivar och fil utdelning, och om du har windows XP måste du även installera netbios! När detta är gjort så ska det fungera! Medbetoning på SKA=BORDE... Jag kan inte säga att det kommer funka men det borde. Bara ni ligger i samma workgroup och inte har en ipå serie som är samma. Rekomenderad att använda är 192.168.0.x där du sätter x till ett nummer som är mellan 1 till 254. Subnätmasken ska då vara 255.255.255.0.
Lycka till
Citera
2002-10-02, 14:47
Medlem
FEL jag skrev FEL!
Jag skrev i mitt förra inlägg att ip serien inte ska vara samma! Självklart ska den vara samma! Det borde nog alla fatta men jag var yydligen för morgon trött när jag skrev det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in