Citat:
Inledningsvis är inte Sverige är ingen laissez-faire-ekonomi, utan är en blandekonomi. Vi har tjänat väldigt väl på att ha en delvis reglerad ekonomi och konkurrera på den fria marknaden med statliga bolag. I Systembolagets fall rör det sig om Monopol dock.Varför är det viktigt med statligt systembolag på en fri marknad?
Visst kanske Systembolaget kunde överleva om man började sälja på nätet med hemleverans.Men tror nog marknaden överlever utan att Systembolaget säljer där.
Fysiska systembolag kommer aldrig överleva ekonomiskt.
Visst kanske Systembolaget kunde överleva om man började sälja på nätet med hemleverans.Men tror nog marknaden överlever utan att Systembolaget säljer där.
Fysiska systembolag kommer aldrig överleva ekonomiskt.
Systembolaget är det bolag som årligen toppar rankingarna i kundbemötande och service. Jag kan helt ärligt inte se hur privata intressen skulle kunna göra saken bättre. Däremot kan jag jämka mig så sätt att jag ser att det finns en poäng i att ändra ägarförhållandet i Systembolaget för att få in näringslivet i bolagsstyrelsen. Detta för att få in nya infallsvinklar så att styrningen av verksamheten kan bli bättre Min förhoppning är att ett sådant tillskott i vart fall kan medföra att de tar in kylskåp på bolaget. Men det kanske är en lite långsökt dröm .
I övrigt så finns inget att klaga på. Man levererar med service i topp. Även om vi inte konkurrerar prismässigt med andra EU-länder så tycker jag inte det rör sig om många tiokronors skillnad. Nu hoppas jag du förstår att jag utelämnar Putgarden/Tyskland i min jämförelsestatistik.
Slutligen så är det väldigt bekvämt att gå till bolaget. Där finns allt samlat. Finns det inte så kan man beställa in det med kort leveranstid, schyssta ångervillkor och utan kostnad (även om man ångrar sig).
Den servicen kan inte näringslivet erbjuda på en avreglerad marknad.