Citat:
Ursprungligen postat av
kostymnisse
Ja, det kräver ju att folk har koll ja. Här bor det knappast några som nyss flyttat hemifrån eller som sagt, inga som inte kan läsa en instruktionsbok. Det gör givetvis sitt till.
Enda gången det blivit riktigt vidrigt var när sugen inte fungerade men då ringdes nån in när det upptäcktes och löste problemet. Idiotin då var att folk fortsatte trycka ner sina påsar genom att gå högre upp i huset dit stoppet inte nått än. Jag påtalade idiotin för en då kan tilläggas.
Ja, det är väl så att det inte direkt byggs nya hus med sopnedkast/sopsug. Detta är ett i grunden gammalt hus men renoverat/underhållet rejält så det har fungerat väl.
Det känns väl dock som det, i takt med folks fördumning och ignorans mot andra, bara är en tidsfråga innan nån förstör även sopnedkasten totalt.
Egentligen tycker jag inte att det borde finnas någon större konflikt mellan sortering och sopnedkast. Lika gärna som jag kan lägga matavfall i en brun påse och övrigt i en grön så kan jag väl kasta en av dem i ett nedkast och den andra i soprummet på vägen ut. Eller ännu bättre, skaffa avfallskvarn i köket så blir det i princip ingenting att lägga i en brun påse. Om jag förstår saken har alla i Djurgårdsstaden i Stockholm avfallskvarn exempelvis, så den verkar vara på frammarsch. Det har varit tal om att installera det i alla lägenheter där jag bor också, men inget beslut togs på senaste stämman förutom att undersöka saken vidare. Övriga saker att sortera som plast, papper, wellpapp, glas blir det väl ingen egentlig skillnad för. Så det borde funka att kombinera även i nya hus. Men som sagt, gissar att det kostar att underhålla och hålla systemet igång, det kanske är tekniskt komplicerat också, åtminstone med sug.
Just det där med stoppen och att folk mulade ned sina grejer högre upp minns jag. Jag bodde högt upp när jag växte upp, bara ett par våningar under översta, och när det var stopp ända upp till oss visste man att det var rätt illa. Men då kunde man möta folk ibland som inte bodde på våningen men kastade grejer ändå med förklaringen att det var stopp längre ned...