Den platta som Sverige ligger på grundades för ca 1500 milj år sedan för ungefär 1 Miljard år sedan krockade vi med andra plattor. Det blir då en deformationszon vilket gör att man kan finna olika typer av bergarter på varandra.
Det är främst i västra Sverige som det är mest komplext eftersom det har varit mest stök där.
Jag tror det är ett litet steg på rätt riktning var ett tag sedan jag läste geologi.
Lite kul är det också att man gör skillnad på granitig gnejs och gnejsig granit.
Men själva granit och grejsen (eller kalksten) som ligger nederst har inget med ekosystemet att göra?
om vi säger att skikten är dessa:
förnan
humus
opåverkad mineraljord (morän)
granit
Så är ekosystemet i en skog inte påverkbar av graniten ju nu?
Fast den opåverkade mineraljorden härstammar från graniten. Så moränen består alltså av mineraler från granit?
så förnan, humus och moränen är det som agerar i ett ekosystem.
Morän är ju osorterat material du vet man brukar grovt dela in morän i yt och bottenmorän detta har ju transporterats med isen och är osorterat.
Men det är ju liksom inte bara granit berg som ligger där i det är ju liksom allt som låg där isen for fram stenar grus skräp o.s.v.
Senast redigerad av ugglapuggla 2010-02-26 kl. 18:33.
Vad är det för bergart som ligger under den opåverkade mineraljorden i barrskog respektive lövskog?
Hur långt behöver man gräva för att egentligen komma till bergarten?
När inlandsisen drog över sverige så skrapade den sönder ytan och gjorde så att morän uppstod.
Jag förstår inte riktigt varför landet mellan högsta kustlinjen och nuvarande kustlinjen blev så bra åkermark?
Det bygger ju på att vågorna, som slog mot kustlinjen, sorterade leran från moränen. Leran lade sig sedan som ett täcke på havsbottnen (som sedan blev land) och de stora stenarna blev kvar.
Den stora frågan är: Om kustlinjen har gradvis närmat sig nuvarande kustlinjen borde väl leran ha följt med ända ut till Östersjön?
Jag blir lite förvirrad men alltså det som låg under havet är ju bra odlingsmarker bra mineraler etc.
Alltså leran bildades då det fina materialet inte följde med eftersom att det är det lättaste materialet så när vågorna avtar i fart så stannar ju det närmaste land. Det blir ju en sedimentation där.
Låga flacka vågor är ju konstruktiva t.ex.
Lera är ju ett väldigt fint material så där man finner lera borde oftast vatten varit inblandat. Man kan ju göra en siktanalys för att ta reda på kornstorlekar etc.
Vad det är för bergart som ligger under beror ju på det är ju bara att titta på en karta från SGU.
Senast redigerad av ugglapuggla 2010-02-27 kl. 20:49.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!