Pontiac-Garages avatar

Moderatormeddelande

Postat av Pontiac-Garage 2023-08-20, 21:32
Moderator
Notera att inlägg av typen "Posta kampanjkod till XXX" innebär regelbrott mot 1.01. Reklam och annonsering.

/Moderator
2025-02-01, 14:57
Medlem
tarsiers avatar
För er som brukar registrera er på kurser för att få SL-rabatten. Har ni märkt om rabatten kvarstår om ni blir avregistrerade från kursen? En del kursansvarig noterar snabbt om man är inaktiv, och man får då meddelande om att man bör göra tidigt avbrott.
Att inte göra ett tidigt avbrott innebär att det kan bli svårt att bli antagen till kursen i framtiden. Det finns ju en del 30-hp heltidskurser att söka över hela landet, men när man gjort detta i några år så märks det att man inte längre blir antagen till kurser från vissa institutioner på vissa universitet.

Om man inte gör tidigt avbrott kan man alltså inte söka kursen i framtiden. Om man gör tidigt avbrott blir man ju avregistrerad. Men om man inte gör tidigt avbrott, kan det universitet göra att man blir avregistrerad eftersom man inte deltagit i kursen? I såna fall så kan man ju lika gärna göra tidigt avbrott, om resultatet är avregistrering oavsett vad man gör.

Som jag förstår det så kollar ju Mecenat/Studentkortet bara på registreringsintyget, om man har mejlat dem (vilket jag gjorde). Det är oklart om de har tillgång till LADOK på något sätt, eftersom när jag läste ett flerårigt program så minns jag att jag inte behövde mejla in intyg varje termin. Men då var man ju registrerad på ett helt program kanske. Eftersom Mecenat/STUK inte lär ha tillgång till ladok, så känns det märkligt att SL-rabatten skulle försvinna om man blir avregistrerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in