2011-10-13, 01:20
Citat:
Ursprungligen postat av Hedenius
Jag mste tyvrr erknna att jag aldrig lste ut Stppvargen. Den har egentligen allt jag gillar i en bok. Temat/grund-storyn r exakt snt jag lskar. Jag gillar brjan, jag gillar manifestet.
Men... (knappt en spoiler, men fr att vara sker anvnder jag spoiler-taggar)
Ngon som hller med? Ska jag frska igen? r slutet vrt det?
Men... (knappt en spoiler, men fr att vara sker anvnder jag spoiler-taggar)
Nr han trffat tjejen tappar boken allt som gjorde den intressant. Frskte ta mig igenom den men gng p gng kom jag p mig sjlv med att tnka p annat. Jag var fullstndigt ointresserad av relationen mellan mannen och tjejen.
Ngon som hller med? Ska jag frska igen? r slutet vrt det?
Jag upplevde ocks att boken tappade ngot i och med att han trffade tjejen, men jag slutade inte lsa boken som du gjorde. Harry Haller var tillrckligt fngslande fr att jag inte skulle lgga boken ifrn mig och det r jag glad ver (okej jag lser alltid ut bckerna jag brjar p, frr eller senare). Men i alla fall tyckte jag sista delen i boken var intressant och vrd att lsa fram till, trots att brjan definitivt r min favoritdel. Som du kanske frstr s tycker jag att du ska ge Stppvargen en till chans. Det r ju trots allt en tunn bok och Hesses sprk r behagligt att lsa.
Jag r som mnga andra p jakt efter bcker av Hesse. Men mitt problem r att jag hll i en bok han skrivit, lste baksidan och tyckte att den verkade lovande. Jag r van att kpa mina bcker second hand, jag betalar allts oftast 10-20 kr per bok. Dum som jag var tyckte jag att priset p boken i min hand var fr hgt och kpte den inte. Men min idioti tar inte slut hr.. Jag la inte boktiteln p minnet. Nu undrar jag om ngon hr har bra koll p Hermanns bcker.
Jag r inte helt hundra p vad det stod p baksidan men om jag minns rtt s var huvudpersonen i boken en ensam herre. Jag fick knslan att den skulle vara i samma stil som Stppvargen. Tror huvudpersonen var antingen poet eller konstnr.
Kanske inte s mycket att g p men det vore fantastiskt om jag fick hjlp med detta.