2007-09-10, 17:46
Medlem
Profets avatar
Han är nog min absoluta favoritartist! ...och det här med att han sålt sig till media förstår jag inte riktigt, exempel på låt där han gör det??
Citera
2007-09-10, 18:13
Medlem
Rakiis avatar
Kan väl inte direkt påstå att han någonsin haft samma förhållning till musiken på det sättet som stadie som t.ex Dr. Dre och många av dåtidens (90-talets) mer inflytelserikaste personer inom scenen. Grejjen med Eminem var/är att han var vit och hade haft en hyffsat fläckfri och bra bakgrund som bas att stå på medans hans kumpaner suttit i fängelse, rökt hasch etc... varav det mesta läckt i media. Eminem var fläckfri från den stunden tills han växt till sig och började spelas mer och mer, minns då han blivit stor kring 1996-1997 och MTV samt Voxpop spelade My name is och Guilty Coincidens (med Dre) en del.

Gillade dock Eminem efter eran jag beskrev där uppe, under dessa åren hade jag börjat svaja i identitet och musiksmak, var en ung, rebellisk sökande ung kille som ville ha något mer att fästa på än hårdrocken. Hiphopen kom i bilden med Eminem och skivan Marshall Matters LP som släpptes väl kring 2000 då man gick på högstadiet. De flesta köpte plattan, såväl jag och fenomenet Eminem var väl mera ett faktum. Han blev större, spelade i Globen varav med Marilyn Manson som gäst om jag inte minns fel etc... skivan var rå och hänsynslös för att vara mainstreamhiphop samtidigt som den var ärlig och hänförande i upplägg och tema.

Nu efter Encore som kom några år efter succén med Eminem Show skulle jag vilja påstå att han dammat till sig något oerhört, framgångarna gjorde honom sjuk och utmattad, slutade jobba och lade väl in sig på rehab eller nåt. Märks väl i utformandet av lyrik och musik hur han kom ifrån sin gamla bana och sökte nya rötter i stil med neandertalarmusik á lá 50 Cent. Historien om Eminem måväl vara sorglig, sargad och en inspirerande uppgång-och-fall-historia men under ytan märker jag än idag att demonerna skulle hinna ifatt honom då jag lyssnar på låtar som Kim, The way I am, Superman, Hailies song, Soldier, I never knew, Til I collapse och läser gamla Okej från 90-talet då han uppträtt på Gröna Lund att slutet var nära.
Citera
2007-09-10, 18:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii

Nu efter Encore som kom några år efter succén med Eminem Show skulle jag vilja påstå att han dammat till sig något oerhört, framgångarna gjorde honom sjuk och utmattad, slutade jobba och lade väl in sig på rehab eller nåt. Märks väl i utformandet av lyrik och musik hur han kom ifrån sin gamla bana och sökte nya rötter i stil med neandertalarmusik á lá 50 Cent. Historien om Eminem måväl vara sorglig, sargad och en inspirerande uppgång-och-fall-historia men under ytan märker jag än idag att demonerna skulle hinna ifatt honom då jag lyssnar på låtar som Kim, The way I am, Superman, Hailies song, Soldier, I never knew, Til I collapse och läser gamla Okej från 90-talet då han uppträtt på Gröna Lund att slutet var nära.

De markerade låtarna är BTW bland de skönaste låtarna av honom därmed:

* Mockingbird, Skön låt med mycket rim och lyrik.
* Lose yourself, Ett av de skönaste soundtracken.
* When I'm gone, Masterpiece.
* Like toy soilders, Go låt men lite under standard.

Sen är ju jag inte så rapp av mig så ni behöver inte direkt tycka att mina åsikter stämmer.
Citera
2007-09-10, 18:43
Medlem
Nej det var bättre förr . Visst han gör fortfarande en hel del bra låtar men jag tycker inte det är på samma nivå längre.
Citera
2007-09-10, 19:08
Medlem
roostas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profet
Han är nog min absoluta favoritartist! ...och det här med att han sålt sig till media förstår jag inte riktigt, exempel på låt där han gör det??

Ett solklart exempel är Smack That som han gjorde med Akon. Enda anledningen att han är med i den låten är för att hans namn hjälper till att sälja den.

Men jag klandrar honom inte, han tjänar ju grymma pengar på det. Om det är sånna saker som folk vill köpa så är det väll bara acceptera det och se glad ut, artistisk integritet är överskattat.
Citera
2007-09-10, 19:15
Medlem
Profets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roosta
Ett solklart exempel är Smack That som han gjorde med Akon. Enda anledningen att han är med i den låten är för att hans namn hjälper till att sälja den.

Men jag klandrar honom inte, han tjänar ju grymma pengar på det. Om det är sånna saker som folk vill köpa så är det väll bara acceptera det och se glad ut, artistisk integritet är överskattat.

A`ldrig hört den faktiskt... men det kanske är lika bra?
Citera
2007-09-10, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profet
A`ldrig hört den faktiskt... men det kanske är lika bra?
http://www.youtube.com/watch?v=Gjq1g3j7WFc där har du den.
Citera
2007-09-10, 22:30
Medlem
Profets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FFX
http://www.youtube.com/watch?v=Gjq1g3j7WFc där har du den.

Den var ju rätt skön att lyssna på men förstår vad du menar
Citera
2007-09-10, 22:32
Bannlyst
De gamla låtarna är bäst. End of story!
Citera
2007-09-10, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Han blev större, spelade i Globen varav med Marilyn Manson som gäst om jag inte minns fel etc...

nja manson gästade i andra städer men inte i sthlm/globen.

ot: slim shady lp och marshall mathers lp är helt lysande, efter det tappade jag intresset.
Citera
2007-09-10, 23:16
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumas
nja manson gästade i andra städer men inte i sthlm/globen.

ot: slim shady lp och marshall mathers lp är helt lysande, efter det tappade jag intresset.

Okej, då hade den dåvarande kompisen fel, men minns att hon besökte konserten och var då han uppträdde i blåställ, motorsåg och Jason-mask på nyllet, måste ha blivit en väldigt härligt entertainer om han gett manken till och tagit vara på hälsan i stället för att slita ut sig.
Citera
2007-09-11, 00:37
Medlem
Spardas avatar
Eminems två första skivor är faktiskt två av mina absoluta favoritskivor.
Var det inte underhållande så var det intressant att lyssna på.
Hans skiva Encore är verkligen en riktig skitplatta. Han verkar ha tappat lusten verkar det som. Fast på 50 Cents nya skiva så syns Eminem till på låten Peep Show där hans vers är helt klart godkänd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in