2004-03-09, 22:55
Medlem
lady_bamps avatar
Hur fort efter förkylning kan jag börja träna? Har varit förkyld en vecka och är fortfarande sjukskriven. Börjar jobba på torsdag. Kan jag träna denna vecka?

Jag tränar på Nautilus - styrketräning

Mellangympa (typ Friskis & Svettis)
Citera
2004-03-10, 16:29
Medlem
Alladins avatar
Känner du dig bara helt frisk och pigg skall det nog inte vara några problem...
Citera
2004-03-10, 17:12
Medlem
sceptics avatar
Jag har lärt av egen erfarenhet att hellre vänta en dag för mycket innan man börjar träna efter förkylning. Har man lite rester av förkylningen kvar kan den blomma upp igen, om man har otur. Det är ju säkert olika från person till person, men blir du sjuk igen så missar du ju mer än bara en dags träning.
Citera
2004-03-10, 17:16
Medlem
Hercule Poirots avatar
Kan av egna erfarenheter rekomendera att när det nästan känns 100% bra så ska man vänta ytterliggare en dag.

Jag har haft förkylning i två veckor nu. Mycket beroende på att jag efter 5 dagar kände mig "nästan bra". Gick och tränade och rev upp skiten så att jag blev liggande med feber i två dagar.

Alltså, vänta en dag extra. Lycka till!
Citera
2004-03-10, 17:21
Medlem
sceptics avatar
Exakt det jag pratar om. Nu har jag gett mig fan på att inte träna på en hel vecka, trots att jag har varit på jobbet sen i måndags. I mitt fall blev den andra förkylningen värre än den jag hade först. När man tränar pumpar man ju runt alla bakterier och skit mycket mer än om man ligger hemma och kurerar sig, vilket gör att de små jävlarna hittar nya ställen att angripa. Har man riktig otur kan man ju få ärrvävnad på hjärtat, men då ska man i princip träna med feber.
Citera
2004-03-10, 18:03
Medlem
Ehm..Nja, det är nog snarare så att om man inte låter kroppen återhämta sig innan man utsätter den för de vardagliga påfrestningarna igen ökar man riskerna att dra på sig en ny infektion. Det rör sig oftare om nya infektioner än om att infektionerna 'blommar upp på nytt' eller 'pumpas runt och hittar nytt fäste' skulle jag tro.
Citera
2004-03-10, 19:24
Medlem
lady_bamps avatar
tackar för tipsen...väntar nog en vecka. Tar kanske en promenad i det sköna vårvädret istället. Vill ju inte bli sjuk igen.
Citera
2004-03-15, 15:30
Medlem
Ursas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilo
Ehm..Nja, det är nog snarare så att om man inte låter kroppen återhämta sig innan man utsätter den för de vardagliga påfrestningarna igen ökar man riskerna att dra på sig en ny infektion. Det rör sig oftare om nya infektioner än om att infektionerna 'blommar upp på nytt' eller 'pumpas runt och hittar nytt fäste' skulle jag tro.

Nej, det stämmer att man kan skada hjärtat om man tränar med infektioner i kroppen.
Citera
2004-03-18, 10:33
Medlem
mrtwinlabs avatar
Ja, man ska var Jxxligt försiktig. Känner en kille som nästan tuppade då
han tränade med feber. Kroppen slits mer än vad man tror under sjukdom, även om det bara är en simpel sketen förkylning. Better safe then dead…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in