Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-05-24, 08:08
  #13
Medlem
Kan ävan sägas att ifall man moddar sin NES så den klarar amerikanska spel så kommer väldigt många spel ändå inte fungera speciellt bra. Bästa är att köpa ett Amerikanskt NES eller tex köpa en Xbox och lägga in alla spel på den.
Citera
2010-05-24, 10:52
  #14
Medlem
robotwos avatar
Som jag har förstått det så är väll NES model 2 helt regionsfri ,
tror även att det saknar ett 10NES chip , så man kan köra alla pirat-spel på det
dock är jag inte helt säker eftersom jag saknar ett NES 2
Citera
2010-06-18, 06:40
  #15
Medlem
WERYs avatar
NES2 är ingenting o ha. Satsa på original enheterna istället så får ni bra grejer.

Som det är sagt så ska man köpa en USA enhet för NES så man kan spela spelen som dom skall spelas.
Citera
2010-06-18, 15:10
  #16
Medlem
robotwos avatar
Vad är det för fel på NES2 då?
Tycker att dom verkar fixat rätt mycket mellan båda modellerna.
Originalet SER bättre ut , kan jag ju säga ... och har mycket nostalgiskt värde.
Men 2'an har ju fixat kompatibilitets-problem och den ZIF-kontakten
(den som orsakar den där allt för jobbiga gråa blinkande skärmen)

Har dock bara ett NES av original-model , men jag gillar det skarpt ...
är lite charm i att behöva tok-blåsa i vissa kassetter för att få spela ett bra spel
Citera
2010-06-18, 16:45
  #17
Moderator
Falukropps avatar
Jo, håller med här, det är inget som helst fel på toploadern. Skulle väl säga att den är betydligt mycket mer lyckad än originalet och dess tämligen förslitningskänsliga connector och oergonomiska controller.

Det enda som talar emot toploadern är just att man stoppar i spelen uppifrån, och då de amerikanska och europeiska kassetterna ursprungligen är anpassade till en frontmatad maskin så är de ganska långsträckta. Man behöver alltså rätt gott om utrymme ovanför en toploader, vilket gör den jobbig om man ska ha den på ett hyllplan med ont om utrymme ovanför.
Citera
2010-07-16, 23:57
  #18
Medlem
WERYs avatar
Spelade nyligen på en sån dogbone controller och jag var inte så impad av den. Man har dragit isär A och B för mkt genom att ställa dom diagonalt. Det var svårare att spela med den i jämförelse
Citera
2010-07-17, 04:15
  #19
Medlem
robotwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WERY
Spelade nyligen på en sån dogbone controller och jag var inte så impad av den. Man har dragit isär A och B för mkt genom att ställa dom diagonalt. Det var svårare att spela med den i jämförelse

Bra att kontrollerna är kompatibla då
Så det är bara att byta till en vanlig igen ISF.
Citera
2016-01-12, 19:14
  #20
Medlem
area50s avatar
Kan man spela "svenska" NES-spel på en tysk NES-konsol? (NES-SSZZ-NOE)
Citera
2016-01-12, 19:28
  #21
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Kan man spela "svenska" NES-spel på en tysk NES-konsol? (NES-SSZZ-NOE)

Borde ju gå.

Har ju spelat "tyska" kassetter på min svenska NES - innan - jag klippte av benet på IC-chippet.

Skulle det inte funka så klipp benet där på chippet och passa på att sätta in en ny ZIF-connector

Kostar typ en hundralapp på Tradera, och man slipper att blåsa sig svimfärdig
Citera
2016-01-12, 19:34
  #22
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Kan man spela "svenska" NES-spel på en tysk NES-konsol? (NES-SSZZ-NOE)

JAWOHL! Att tyska spel funkar i en svens NES stod till och med i ett nummer av Nintendomagasinet en gång för 100 år sedan. Därmed funkar det ju att göra tvärtom också.

Dock håller jag med föregående inlägg. Klipp benet och byt connector så kan du köra vad du vill (nästan).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback