• 6
  • 7
2010-07-01, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlstropp
Köpkraftsparitet är en annan sak, det har du rätt i. Men PPP-kursen anger också vad den riktiga växelkursen skulle vara om vi levde i en helt fri marknad och är därför en indikation på åt vilket håll marknadskrafterna drar kursen.
Utan tvivel har du uppfattningen att köpkraftsparitet (purchasing power parity, PPP) visar något du kallar "riktiga växelkurs". Jag är väl inte så övertygad om det sista. Jag ser svårigheter med att göra riktiga jämförelse. Det är så mycket som skiljer mellan länder. Kulturella preferenser t ex.

Citat:
Ursprungligen postat av karlstropp
Kinas reserver av utländsk valuta steg mellan jan 2006 och jan 2010 från 1080 till 2415 miljarder (ca 140%). Detta har skett genom att Kina har sålt sin valuta på marknaden och köpt utländsk valuta.

Kod:
Data från PBoC.	Enhet: 100 mdr CNY.

Year	 M0	 diff	         M1	
2005	 24.0	 -	 97.0	-
2006	 29.3	 122.1%	107.2	110.5%
2007	 27.9	 95.2%	128.0	119.4%
2008	 36.7	 131.5%	154.0	120.3%
2009	 41.0	 111.7%	165.0	107.1%

M0 06->09	39.9%			
M1 06->09	53.9%

Här ser man att M0 ökat med 40% under perioden. (FEDs M0 ökade med ca 100% under perioden och RB ökade också något i den stilen).
Dvs PBoC har inte ökat M0 särskild drastiskt (inte i jämförelse med andra Centralbanker iaf). Och har därmed inte sålt så mycket CNY mot utländsk valuta. Eller mer specifikt dom har ökat M0 med 1170 mdr CNY. (Det är motsv 170 mdr USD. FED har ökat ungefär 6 ggr så mycket).

Man kan också se att PBoC ökat M0 klart långsammare än vad M1 ökat.

Vidare så ökar mängden av USD i Kina som följd av export.
Om jag har ett företag i Kina och importerar komponenter och råvaror för 1 mdr och exporterar för 1.5 mdr USD så stannar 500 milj USD i Kina. De kommer att bokföras på PBoC även om det är jag som köper treasuries för dom (Givet att jag använder en kinesisk bank för detta). Dock kan jag inte göra det då jag måste växla in iaf huvuddelen till CNY för att kunna betala löner och omkostnader.
Men den som blir sittande på en del USD köper treasuries för dom, eller något annat. MBS t ex. Och det behöver inte vara kinesiska staten.
Citera
2010-08-22, 19:57
Medlem
Fris avatar
Eftersom det i särklass viktigaste priset i USA:s ekonomi, räntan, inte har varit ett marknadspris som balanserat människors utbud och efterfrågan på lån och sparande, utan istället har varit ett godtyckligt planekonomiskt diktat, så är den variabel som kallas för "GDP" ett enda gigantiskt mätfel. Det är inte så att problemen plötsligt nu uppstår i form av ett fall i den systematiskt felmätta variabeln GDP faller. Problemen har istället uppstått successivt i takt med att statens godtyckliga räntediktat har avvikit från den marknadsränta som hade balanserat människors verkliga utbud och efterfrågan på lån och sparande. På exakt samma sätt orsakar vilka som helst andra prisregleringar felinvesteringar i koftor, öl, GPS-satelliter ochvadhardu. Den vara som råkar användas som pengar är inget undantag från de logiskt nödvändiga sambanden mellan utbud, efterfrågan och prisinfromation.

För i samma takt som staten har förfalskat räntan, så har folk successivt genomfört felinvesteringar i en skala som motsvarar det okännbara felet i räntenivån mellan statsdiktatet och marknadens verklighet. Till slut blir det realt tydligt att räntediktatet var falskt och att avkastningarna på felinvesteringarna har överskattats grovgt. Det är det som är att "bubblan brister".

Felet i statens räntediktat orsakar systematiska och okännbara mätfel i människors investeringskalkyler, och därmed dåliga investeringsbeslut, som ackumulerat utgör ett mätfel i GDP. Investeringar kräver kunskap om marknadsräntan för att kunna genomföras på ett lönsamt sätt. Statens räntediktat förstör denna information. Ingen kan veta vad marknadsräntan hade bort vara (även om en god gissning är: högre än sharia-FED:s noll procent...)
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in