Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-03-15, 17:25
  #1
Medlem
CamillaDYs avatar
Läste i en bok att 50 000 judar var gifta med tyskar.

Vad hände med judar som var gifta med tyskar utan judiskt påbrå? Gick de samma öde till mötes som andra judar? Vad hände med den andra parten i äktenskapet(alltså den som inte var jude)?

EDIT: Om nån inte gissat vilken epok i tysklands historia jag är intresserad av så är det 1939-45.
Citera
2004-03-15, 18:40
  #2
Medlem
Kashmirs avatar
Var många Judar som bytta namn m.m innan det västa bröt ut och så sätt inte uttåt var Judar?
Citera
2004-03-15, 18:52
  #3
Medlem
CamillaDYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kashmir
Var många Judar som bytta namn m.m innan det västa bröt ut och så sätt inte uttåt var Judar?

Var tyskar så lättlurade? De är ju kända för att vara grundliga.
Citera
2004-03-16, 08:51
  #4
Medlem
frankensteins avatar
Vad jag vet så åkte de flesta dit på det ändå. Även de som hade en judisk far och en tysk mor(modern måste vara jude för att man själv ska bli det).
Citera
2004-03-16, 16:07
  #5
Medlem
kan ju va så att rasförrädarna blev ännu hårdare straffade än judarna.
Citera
2004-03-17, 14:40
  #6
Medlem
CamillaDYs avatar
Aftonbladet besvarar min fråga:

Lilli Jahn var läkare och uppvuxen i ett bildat och borgerligt judiskt hem i Köln, en utåtriktad, varm och generös människa som resolut bestämde sig för att till make välja en jämnårig kollega som däremot var depressiv, inbunden och inte jude.

Efter Nürnberglagarna 1935 kunde Lilli visserligen inte utöva sitt yrke mer och utsattes för trakasserier av myndigheterna, men som gift med en arier och mor till blott halvjudiska barn var hon skyddad från arrestering och deportation.

Bokrecension i Aftonbladet

http://www.aftonbladet.se/vss/kultur...449033,00.html
Citera
2004-03-17, 17:19
  #7
Banned
Så sent som i november 1938, efter 6 år av nazism, så var ju de flesta butikerna på Berlins shoppinggator ägda av judar. Det var ju dessa som SA slog sönder på kristallnatten. Det brutala judeförtrycket utvecklades under kriget, särskilt när det blev uppenbart att slutet var nära. När fienden stormade in i Tyskland så avrättades drakoniskt tyskar för "feghet" och liknande. Man måste skilja på vilken del av nazitiden man talar om. Tyskar gifta med judar kunde säkert legat risigt till under de sista krigsmånaderna, men under 30-talet fanns det nog en viss grad av normalitet även i deras liv.

Nazisterna använde sig inte av judarnas egen religiösa definition av vem som är jude, den som har en judisk mor, utan använde nån rasdefinition. Det fanns väl nån toleransnivå, typ 1/8-dels eller 1/16-dels jude. Sen fanns ju judar även inom nazistregimen. Goebbels beskyddade några han gillade om kulturområdet. Erhard Milch, generalinspektör i Luftwaffe, anklagades för att vara jude, men Göring gjorde sitt berömda uttalande att: "Här är det JAG som bestämmer vem som är jude!" Även inom naziregimen fanns det ju olika grader av rasfanatism.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback